Het gas erop: van Enschede naar de Noordkaap

videoENSCHEDE - Luid claxonnerend verlieten ze zaterdagochtend Hangard 11 op het voormalige luchthaven Twente, de 34 teams die meedoen aan de Arctic Challenge. In acht dagen naar de Noordkaap en terug, gewapend met lange onderbroeken en waxinelichtjes.

Martin Tenniglo uit Ootmarsum loopt zelf grappen te verkopen en laat zijn dochter Mette (13) ondertussen het woordraadsel oplossen, dat de coördinaten van de eerste halteplaats moet opleveren. Als Mette een foutje maakt, kunnen Tenniglo en zijn kameraad Robert ter Horst zo maar in Zuid-Spanje uitkomen. „Maar Mette kan dit goed”, knipoogt gemeenteambtenaar Tenniglo. De uitkomst van het raadsel blijkt een benzinepomp ergens in Zuid-Zweden. „Kijk, dat zou goed kunnen”, zegt haar vader.

Bijna 7000 kilometer

Tenniglo en Ter Horst hebben wel vertrouwen in een goede afloop van de bijna 7.000 kilometer lange trip naar het uiterste noorden van Europa. „Twee jaar geleden hebben we ook meegedaan en toen ging het ook goed”, zegt Ter Horst, eigenaar van de Landrover Discovery waarin de tocht wordt gemaakt. Hij heeft al voor de start ontdekt, dat de meegenomen sneeuwkettingen niet passen. Ter Horst haalt er de schouders over op: “We hoeven toch niet tegen de berg op. Gaat wel goed.”

De Arctic Challenge wordt al weer voor de 18e keer gehouden. De organisatie van het spektakel is sinds enkele jaren in handen van JJ Concepts, een bureau uit Delden. Jack Martin Schuurmans (66) werkt bij JJ Concepts, maar organiseerde de Arctic Challenge in de jaren daarvoor als zelfstandig ondernemer. (tekst gaat verder onder foto)

Volledig scherm
Martin Tenniglo (l.) en Robert ter Horst uit Ootmarsum: ‘Onderweg genoeg tijd om elkaar weer eens te spreken.’ © Cees Elzenga / hetoog.nl

Ondernemers

Het deelnemersveld bestaat voor 95 procent uit ondernemers, zegt Schuurmans. Het inschrijfgeld, 5.500 euro per equipe, zal daar mede debet aan zijn. Schuurmans benadrukt dat het geen rally is: „Harder rijden dan ter plaatse mag, is verboden en levert strafpunten op. In alle auto’s bevindt zich een ‘track & trace-systeem’; dus we kunnen uitlezen hoe hard er gereden is. Het gaat er om dat de teams zo exact als mogelijk is via de juiste route op het juiste tijdstip bij een halteplaats aankomen.”

Geen race

Volledig scherm
Edgar Teune (r) uit Hengelo en Remco Dusschooten in de BMW X5. © Cees Elzenga / hetoog.nl

Het moet vooral geen race worden vanwege de veiligheid, zegt Schuurmans. „In al die jaren hebben we alleen wat blikschade gehad en dat moet zo blijven. Een andere risico is de kou. In Noord-Finland is het momenteel -20, maar we hebben daar ook wel eens 30 graden vorst meegemaakt. De deelnemers moeten er op zijn voorbereid dat er bij pech niet altijd meteen hulp is. Bijzondere tip misschien: maar een paar waxinelichtjes in de auto aansteken, zorgt voor warmte.”

Edgar Teune uit Hengelo, die met compagnon Remco Dusschooten Team Koelplan vormt, zegt thermische folie te hebben meegenomen tegen de kou. Ze moeten immers ook enkele nachten doorbrengen in de BMW-X5. Op een dak is een extra lichtbak aangebracht, maar de rond de poolcirkel veelgebruikte spijkerbanden horen niet bij de uitrusting. Ze bekijken op de telefoon van Dusschooten nog wel even een foto van een Porsche. De bolide staat met de wielen los van de grond op een hoge berg sneeuw. „Is vorig jaar gebeurd”, weet Teune. „Voor dit soort situaties hebben we een sneeuwschep bij ons.”

Volledig scherm
Bertil Bouwhuis ( 2e van rechts) en Koen van der Tol (midden) van Team Nijhof-Wassink uit Rijssen lossen de puzzel. De uitkomst wordt gevormd door de coördinaten van de eerste halteplaats. © Cees Elzenga / hetoog.nl

In samenwerking met indebuurt Enschede