Volledig scherm
Lingerie-afdeling in het warenhuis Hudsons Bay in Amsterdam. © ANP

Hudson’s Bay kiest in aantal vestigingen voor goedkopere merken

ENSCHEDE - De warenhuisketen Hudson's Bay ruilt duurdere merken in voor goedkopere en wil op die manier meer klanten naar zijn winkels lokken. Achterblijvende bezoekersaantallen dwingen het bedrijf om van zijn dure imago te stappen.

Dat zeg directeur marketing en inkoop Edo Beukema van de Canadese keten in Het Financieele Dagblad. ,,Klanten vinden de prijzen aan de hoge kant. We missen merken met lagere prijzen. Dat is één van de dingen die we vanaf januari gaan veranderen.''

Afgestemd op koperspotentieel

Hudson's Bay heeft de afgelopen maanden tien warenhuizen in Nederland geopend. De omzet valt tegen. Het concern gaat nu per winkel kijken welke aanpassingen nodig zijn; het aanbod wordt meer afgestemd op het aanwezig koperspotentieel. Eerder concludeerde data-analysebureau Whooz, dat een aantal locaties niet rendabel is of zal zijn.

De Enschedese vestiging van de Canadese warenhuisketen Hudson's Bay moet komend voorjaar open gaan, maar er worden nu al vraagtekens geplaatst bij de kans van slagen. ,,De doelgroep van Hudson’s Bay woont niet in Enschede’’, zei Ed Kassens van het data-analysebureau Whooz vorige week tegen Tubantia.

Millenial

Kassens stelde dat Hudson’s Bay zich richt op de jonge koper, die meer dan gemiddeld wil uitgeven aan mooie producten; de zogenaamde millennial. Deze koper is tussen de 18 en 35 jaar. ,,Als dit publiek niet in een stad woont, kun je het ook niet in de winkel verwachten’’, stelde onderzoeker Kassens.

Directeur Beukema benadrukt woensdag in het FD dat ‘niet de hele keten op de schop gaat.’ ,,Ik ben absoluut niet ontevreden. Het publiek is er en de laatste tijd zien we dat er flink meer verkocht wordt. De eerste weken kwamen mensen vooral kijken.''

Schuldenlast

Het beursgenoteerde concern staat al langer onder druk. Hudson's Bay kampt met een grote schuldenlast. Onder druk van de morrende aandeelhouders deed het bedrijf al zijn iconische winkelpand op Fifth Avenue in New York van de hand. Dat leverde 730 miljoen euro op. 

In samenwerking met indebuurt Enschede