Volledig scherm
Zo kan de bekende sluiproute Roessinghbleekweg er in de toekomst uit komen te zien, met meer ruimte voor fietsers. © Goudappel Coffeng / gemeente Enschede

Sluiproute door noordelijke wijken in Enschede moet veiliger worden

ENSCHEDE - De Roessinghbleekweg gaat als het aan de gemeente Enschede ligt op termijn op de schop. De veelgebruikte sluiproute tussen de invalswegen Deurningerstraat en Hengelosestraat is wijkbewoners en de gemeente zelf al jaren een doorn in het oog.

Veel automobilisten die van het Kennispark naar Enschede-Noord of vice versa rijden, gebruiken de Roessinghbleekweg om de drukke Boddenkampsingel te vermijden. Met als gevolg dat het op de route langs revalidatiecentrum Roessingh en in de woonwijk Bolhaar een drukte van belang is en er niet zelden harder wordt gereden dan de maximaal toegestane 30 kilometer per uur. 

Ongewenste sluipverkeer

Al jaren dubt de gemeente over een oplossing voor het ongewenste sluipverkeer. Lang is gedacht dat de Noordelijke Onsluitingsweg Enschede Kennispark (NOEK) tussen UT en de luchthaven zou worden aangelegd. Dat zou de verkeersdruk in Enschede-Noord moeten doen afnemen, maar bij de totstandkoming van het coalitieakkoord is ook het plan voor de ‘Noorderval’ vorig jaar geschrapt. 

Maatregelen

In de nieuwe verkeersplannen wordt dilemma ook benoemd. De gemeente denkt aan een aantal maatregelen, waaronder het stimuleren en aantrekkelijker maken van fietsverkeer tussen het Kennispark en de noordwijken. Ook wordt gedacht aan een nieuwe verkeersveilige en fietsvriendelijke inrichting van de Roessinghbleekweg (zie impressieschets), Mozartlaan en Beethovenlaan.

De gemeente hoopt, net als bij de herinrichting van de Molenstraat, dat automobilisten de singels verkiezen. De kruispunten aan de Boddenkampsingel en Deurningerstraat moeten daarvoor worden verbeterd. En ook de Horstlindelaan krijgt in de toekomst bij voldoende budget mogelijk een opwaardering. 

In samenwerking met indebuurt Enschede