Volledig scherm
© Annina Romita

Sterke groei Belgische toeristen in Twente

ENSCHEDE - Het gaat goed met het inkomend en binnenlands toerisme in Twente. Dat blijkt uit cijfers van Twente Marketing. De accommodaties in deze regio telden in 2018 meer dan 3,5 miljoen overnachtingen, 3,5 procent meer dan het jaar ervoor. Opvallend is de sterke groei van Belgische toeristen.

De grootste groei zit in het aantal buitenlandse overnachtingen; dat waren er afgelopen jaar 600.000. Een stijging ten opzichte van 2017 van ruim 9 procent. ‘Vorig jaar zagen we een grote groei vanuit Duitsland komen’, laat Twente Marketing weten. ‘Deze groei zakt iets af, echter is dat met 6 procent nog altijd erg mooi.’ 

Sterker is de groei van overnachtingen van Belgen, iets waar afgelopen jaar ook op ingezet is. Zo stond Twente Marketing op beurzen in Vlaanderen, organiseerde het voor de Belgische pers reizen naar deze regio en adverteerde het er volop. Met resultaat; het aantal Belgische bezoekers steeg in 2018 met 11 procent. Dat zijn vooral Vlamingen, zegt Quirine ter Haar, merkleider Twente Marketing. „Zij waarderen het gemoedelijke van Twente. Maar vooral de goede kwaliteit van het eten en drinken spreekt ze aan. De drijfveren zijn anders dan die van de Nederlandse toerist. Ze komen voor het wandelen en fietsen, maar vinden al snel een terras en blijven dan daar. De Nederlander fietst na een terrasbezoekje weer door.”  

Gemiddeld wordt er in Twente per persoon per nacht iets meer dan 53 euro uitgegeven, in heel Overijssel ligt dat rond de 48 euro. Gemiddeld geeft de Vlaming meer uit dan de Nederlander, weet Ter Haar. „Of Nederlanders krenteriger zijn? Nee, Belgen zijn bourgondischer.” 

Belangrijke sector

In totaal komen de bestedingen in Twente in 2018 op 186,8 miljoen. Het laat volgens Twente Marketing zien dat de vrijetijdseconomie een belangrijke sector voor de provincie Overijssel is. Het aantal bestedingen neemt jaarlijks toe. In Overijssel werken toeristische marktpartijen samen in ‘Gastvrij Overijssel’ om deze sector te stimuleren. Martin Maassen, voorzitter netwerkorganisatie Gastvrij Overijssel, hoopt dat ook in het nieuwe coalitieakkoord aandacht is voor het belang van het toerisme.

In samenwerking met indebuurt Enschede