Ondernemers bedanken klanten in coronatijd voor steun: ‘Houd moed, heb lief’
ETTEN-LEUR/MOERDIJK - Een extra grote bonbon bij je kopje koffie, een kaartje met de tekst ‘Hou vol, heb lief’ dat in je net bezorgde nieuwe pak verborgen blijkt of een opbeurende boodschap op het zakje waarin je belegde broodje zit . ,,Dat de mensen het waarderen is alleen maar fijn.”
Delen per e-mail
Door Hélène Schenk en Annelies Vlaanderen
‘Koop lokaal, dat is goed voor ons allemaal’, staat op een campagneposter van de gemeente Etten-Leur. Maar ook de Moerdijkse wethouder Danny Dingemans van Economische Zaken roept zijn inwoners op om in deze moeilijke tijden toch vooral bij de eigen ondernemers en dus lokaal te kopen.
Bij koffiebar Gedurfd aan de Zuidhaven in Zevenbergen krijg je een kneiter van een bonbon bij je ‘koffie-on-the-go’. Maar ook andere Zevenbergse ondernemers aan diezelfde Zuidhaven doen dezer dagen wat extra voor de klanten.
Sanne en haar moeder Sandra Schoones runnen sinds enkele jaren Petit Spa Brilliant, een schoonheidssalon aan de Zuidhaven van Zevenbergen.
We wilden tijdens deze lockdown nog iets extra’s doen. Alleen, wat?
,,Tijdens de eerste lockdown hebben we home treatments gemaakt: gezichtsbehandelingen voor thuis, met een instructiefilmpje erbij", zegt Sanne. ,,Die hebben we toen we de tweede keer dicht moesten opnieuw uitgerold, maar we wilden tijdens deze lockdown nog iets extra’s doen. Alleen, wat? Toen kwamen we op het idee van een scheurkalender die werkt als een adventskalender. Hij telt af naar 10 februari, de dag dat we - hopelijk - weer open mogen.”
De scheurkalender slaat aan, vertelt ze. ,,Hij is ook leuk, met puzzeltjes erin en dergelijke.”
Omzet
Uiteraard gaan de webshopbestellingen wel door. ,,Maar”, verzucht Sanne”, dat is niet in verhouding tot wat we vóór corona aan omzet hadden. En ook het persoonlijke contact, dat missen we enorm. Dat is niet te vergelijken met een telefoontje of een snel babbeltje aan de deur.”
Arno Anemaat, eigenaar van Arno's (heren- en kinderkleding) aan de Ambachtsgang in Zevenbergen, plakte al tijdens de eerste lockdown een poster op zijn raam en hij liet kaartjes maken met de tekst ‘Thanks for your support’.
Ik schrijf iets op de achterkant en dat duw ik dan in het pak.
,,Op de achterkant schrijf ik zelf iets, zoals ‘Hou vol, heb lief', zegt Arno en dat duw ik dan ergens in het pak. En als de klant het dan thuis uit de verpakking haalt, dan valt het kaartje eruit en dan is natuurlijk de reactie: ‘Hé, wat leuk, een kaartje.’”
Het is Arno's manier om zijn klanten te bedanken voor hun steun. Maar het is ook zijn manier om de binding met zijn klanten te houden, zoals dat ook geldt voor Arlette en Tessa van der Linden, eigenaars van Lunchcafé Zus & Zo in Etten-Leur.
Bedankt, je bent een topper.
,,Bij elke bestelling, bezorgen of afhaal, schrijven we iets op de verpakking. ‘Bedankt, je bent een topper’, ‘Pluk de dag', ‘Stay safe’ of ‘Hopelijk weer tot snel', zegt Arlette. ,,We proberen, ondanks dat dit voor iedereen een heftige tijd is, positief te blijven en we hopen dat ook anderen positief blijven. En natuurlijk hopen we ook dat de mensen, als we straks weer open mogen, weer bij ons terug komen.”
,,Jawel, we houden vol", zegt Arlette van der Linden, maar het is wel moeilijk. We zijn vijftien jaar veilig ondernemer. We hebben goed gespaard. Dus we kunnen het nog wel even lijden dat er nu nauwelijks iets binnenkomt, maar het is wel zwaar."
Nee, de Marktplaatswinkel was niet zo'n succes.
Vindt ook collega-ondernemer Sylvia Schoone, die samen met haar man eigenaar is van Grol Lederwaren in Etten-Leur. Maar ook Sylvia Schoone houdt de moed er in en ook zij stopt handgeschreven kaartjes bij de bestellingen die ze aan huis bezorgt.
Ze opende ook een Marktplaatswinkel, maar zoals dat dan weer gaat: ,,Ik werd al snel drie keer gebeld. Ik dacht nog, dát gaat goed, maar het bleken allen oplichters te zijn.”
Toch heb ik de afgelopen week nog best wat bestellingen weg mogen brengen.
,,Ja het is wel lastig om het hoofd boven water te houden”, bevestigt ook deze onderneemster. ,,Maar toch heb ik de afgelopen week weer best wat bestellingen weg mogen brengen. Dan zien ze een leuk horloge in de etalage of ze bellen om een waterflesje met een leuke print, voor in hun nieuwe tas.”
Arno Anemaat: ,,Toen ik vorige maand voor een tweede keer bij een klant een bestelling bezorgde, zag ik mijn kaartje tussen de kerstkaarten hangen. Dat doet me dan goed. Mensen praten er ook over, het blijft hangen. Het is belangrijk dat we allemaal positief blijven, ondanks wat er om ons heen gebeurt.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Niet 600 maar 1800 nieuwe woningen in Etten-Leur? ‘Er moet gebouwd worden, en snel’
ETTEN-LEUR - De gemeenteraad van Etten-Leur weet waar de prioriteiten liggen, als het gaat om de inzet van beschikbare ruimte: ,,Bouwen, bouwen en nog eens bouwen.” Het extra verkeer dat bij al die nieuwe woningen hoort moet zo min mogelijk door woonwijken heen rijden. -
Breng foto's van je (over)grootouders tot leven met deze nieuwe techniek
Kijk jij wel eens naar foto's van je (over)grootouders en vraag je je daarbij af hoe ze in het echt bewogen en lachten? Met een nieuwe functie van MyHeritage, een stamboomservice uit het Verenigd Koninkrijk, is dat nu mogelijkheid geworden. Op die manier kun je je voorouders zien als nooit tevoren. -
PREMIUM
Voedselbank Etten-Leur denkt na over toekomst: ‘Misschien wel verbouwen, verhuizen of helemaal niks’
ETTEN-LEUR - De kern bleef hetzelfde, bij de Voedselbank Etten-Leur: elke week geven vrijwilligers er pakketten met voedingsmiddelen mee aan mensen die ze goed kunnen gebruiken. Maar achter de schermen veranderde de laatste tijd een hoop. -
Deze winkeliers zijn blij met een stap vooruit, maar de vlag uithangen? ‘Absoluut niet!’
ETTEN-LEUR/MOERDIJK - ,,Of de vlag uit kan? Absoluut niet”, zegt een ondernemer, terwijl corona een collega juist de kans bood het roer om te gooien. Met succes. Positief zijn ze allemaal, de een alleen wat meer dan de ander: ,,Als dit nog een half jaar zo blijft, ben ik klaar met spitten.” -
PREMIUM
Hoogbejaarde (88) moet binnen week hospice uit ‘omdat hij per ongeluk niet doodgaat’
ETTEN-LEUR - Schrijnend en schandalig, noemt Sylvia van Beers het. Haar vader is twee maanden geleden opgenomen in het hospice van Avoord in Etten-Leur, moet daar per 1 maart uit ‘omdat hij per ongeluk niet doodgaat’, maar heeft geen woning om naar terug te keren.
-
De showrooms zijn weer open, maar ‘Proefrit aan huis is een blijvertje’
Hoewel het weer is toegestaan om fysiek autoshowrooms te bezoeken – zij het beperkt en op afspraak – zal een proefrit aan huis populair blijven. Dat verwacht autozoekwebsite AutoTrack.nl naar aanleiding van een onderzoek onder autokopers. ‘Corona was de aanleiding voor dit idee, maar steeds meer mensen kiezen voor service en gemak van een proefrit op locatie.’ -
Koken & eten
In deze kibbeling van Albert Heijn zit geen flinter vis (wel rijst en mais)
Het aanbod aan visvervangers op de markt is nog klein. Er is zalm van soja en visvrije tonijn, maar vergeleken bij vleesvervangers blijft het aanbod nog ver achter. Albert Heijn maakt vandaag bekend kibbeling te gaan verkopen zonder vis. -
PREMIUM
Welke Etten-Leurse vereniging wil steun? Er is 183.000 euro, maar bijna niemand maakt er gebruik van
ETTEN-LEUR - Er is een regeling, een vangnet, voor kleinere (culturele) verenigingen in Etten-Leur en voor de buurthuizen. Daar wordt tot nu toe weinig gebruik van gemaakt. Dat is deels de 'schuld’ van de gemeente, maar mogelijk ook is de steunmaatregel onvoldoende bekend. Dus: wie wil een deel uit de ruif met 183.000 euro?