Etten-Leur - 14-5-2020 - Foto: Pix4Profs/Marcel Otterspeer - Wijn- en aspergeboerderij 't Santspuy maakte dit jaar een wijn met de beeltenis van Jan Sweep op het etiket, ooit de grondlegger van de boerderij. Gilbert Sweep (rechts) ontving de nieuwe fles van de etiketontwerper Twan Robbeson.
Volledig scherm
Etten-Leur - 14-5-2020 - Foto: Pix4Profs/Marcel Otterspeer - Wijn- en aspergeboerderij 't Santspuy maakte dit jaar een wijn met de beeltenis van Jan Sweep op het etiket, ooit de grondlegger van de boerderij. Gilbert Sweep (rechts) ontving de nieuwe fles van de etiketontwerper Twan Robbeson. © Pix4Profs/Marcel Otterspeer

Passend eerbetoon voor een gepassioneerde wijnmaker

ETTEN-LEUR - Een fles wijn met een wel heel speciaal etiket werd donderdag overhandigd aan Gilbert Sweep van wijn- en aspergeboerderij De Santspuy. De fles, gevuld met rode wijn van wijnjaar 2018, kwam weliswaar uit eigen wijnkelder. Maar het etiket toont het lachende gezicht van de vorig jaar overleden grondlegger van het bedrijf: Jan Sweep.

De ontwerper van het etiket, Twan Robbeson van PEP, vond dat een passend eerbetoon aan de vriend die hij ruim dertig jaar kende. Zijn inspiratie daarvoor vond hij een aantal jaren geleden in Italië toen een bezoek aan de wijnhuizen flessen met mooie Italiaanse koppen van wijnmakers op afbeeldingen toonde. ,,Zo blijft de wijnmaker Jan Sweep voortleven en zijn beeltenis past prima bij de slogan: De smaak van het goede leven”, vindt Robbeson.

Fascinatie voor wijn

De van oorsprong melkveehouder Sweep senior raakte tijdens een vakantiereis in 1997 door de Franse Dordogne gefascineerd door wijnranken en zijn kostbare vruchten. Was in 1989 ten gevolge van ruilverkaveling de aspergeteelt al gestart op het familiebedrijf, in 1998 kwamen daar nog eens 2.600 wijnranken bij, voornamelijk witte druiven en een kleiner aantal rode. 

Het duurt een paar jaar voordat er echt geoogst kan worden maar in 2002 werd de eerste wijn gemaakt. ,,Dat was heel spannend”, herinnert Sweep zich. ,,Het was een project van mijn vader, maar mijn vrouw en ik hadden het bedrijf overgenomen en dachten: die verrekte wijngaard gaat eruit. We moeten geld verdienen met normale teelt, kool en zo.” 

Het gevoel wint

Het gevoel kreeg toch de overhand en ook de jonge Sweep stortte zich samen met zijn vrouw op de druiventeelt, volgde cursussen en maakte wijn. Met succes.

De Santspuy is inmiddels de grootste toeristische trekpleister van Etten-Leur geworden waar de bussen, in ieder geval buiten coronatijd, met grote aantallen het erf op draaien om kennis te maken met dit familiebedrijf en zijn uitzonderlijke producten. De speciale flessen met het etiket van de grondlegger zijn in beperkte hoeveelheid verkrijgbaar maar Sweep weet zeker dat er een vervolg gaat komen met persoonlijke en specifieke Santspuy tintjes.