Volledig scherm
Overweg aan het Lichttorenhoofd, Etten-Leur, 2017. © Martin Ommering

Vloekend in de auto bij het Lichttorenhoofd: lezers over hun verkeersfrustraties

ETTEN-LEUR - De spoorwegovergang bij het Lichttorenhoofd zorgt in Etten-Leur voor de meeste frustraties in het verkeer. Tenminste: die plek werd door Etten-Leurenaren verreweg het vaakst genoemd, toen BN DeStem hen vroeg naar de grootste knelpunten in het verkeer in hun gemeente.

BN DeStem begon een kleine maand geleden met een online enquête naar verkeersknelpunten in de regio. Lezers konden op onze website zelf knelpunten toevoegen op een interactieve kaart; andere bezoekers konden daar vervolgens op stemmen, als zij een genoemde plek ook als knelpunt zien.

Een kleine maand later blijken de spoorwegovergangen bij de Plantijnlaan en Lichttorenhoofd verreweg het vaakst genoemd. De omgeving van de overgang bij het Lichttorenhoofd kreeg op afstand de meeste stemmen: ruim zestig lezers gaven aan dat zij daar een probleem signaleren.

Spits

Mensen die op onze website reageerden, noemen zowel de aanwezigheid van het spoor als de inrichting van de weg als oorzaak voor de verkeersproblemen op deze plek. Zeker in de ochtend- en avondspits kan dit punt in Etten-Leur de verkeersstromen volgens hen niet goed aan, vooral als goederentreinen passeren en de overgang wat langer dicht blijft.

Quote

Wij wonen aan het Lichttoren­hoofd en kunnen vaak niet eens van onze oprit af

,,Wij wonen aan het Lichttorenhoofd en kunnen vaak niet eens van onze oprit af”, meldt een lezer op de website. ,,Dan staat het vast tot aan het Van Bergenplein.”

Aan de andere kant van dezelfde spoorwegovergang, bij de Lage Vaartkant, melden bewoners soortgelijke grieven: ,,Vooral ’s morgens en ’s avonds kom je bijna je oprit niet op en af.” 

Racebaan

Bovendien, zegt een enkeling, is de Lage Vaartkant soms ‘net een racebaan’. Die laatste constatering werd overigens door minder andere lezers bevestigd (5 stemmen).

De gemeente Etten-Leur had tot voor kort plannen om de weginrichting bij het Lichttorenhoofd aan te passen, om de verkeersafwikkeling iets soepeler te maken. Maar omdat nu opnieuw wordt gekeken naar de opties voor een nabijgelegen tunnel onder het spoor door - de overgang bij het Lichttorenhoofd zou dan verdwijnen - zijn deze plannen op de lange baan geschoven.