Volledig scherm
© Elmer van der Marel

Geen relihorror, maar eerder een liefdesverhaal met hoop

filmrecensieWordt 2016 het jaar van de onverfilmbaar geachte boeken die toch de bioscoop haalden? Na Nooit Meer Slapen van W.F. Hermans, en over enkele maanden Tonio van A.F.Th. van der Heijden, is er nu de langverwachte filmversie van Knielen op een bed violen, een boek waarop Paul Verhoeven stukliep.

drama

    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    • Ster beoordeling
    Knielen op een bed violen

Zijn collega Ben Sombogaart (De Storm, De Tweeling) had er minder moeite mee. Hij kreeg een scenario van Hugo Heinen in handen dat het boek van Jan Siebelink in essentie weet te raken en daarbij ook af en toe een ander accent legt. Aan Sombogaart de taak om de zielenpijnen van de door een uit de hand gelopen geloofscrisis geplaagde bloemenkweker Hans te verbeelden. De hel en verdoemenis, die hem door leden van een zwaar gereformeerde sekte worden voorgespiegeld, zitten al in het begin van de film. Sombogaart toont een paar bijbelse etsen van Albrecht Dürer die niet in een griezelfilm zouden misstaan.

Maar Knielen op een bed violen is geen relihorror geworden. Natuurlijk wordt de totale overgave van Hans (een indrukwekkende krachttoer van Barry Atsma) aan de in het pikzwart geklede mannenbroeders en hun christelijke bangmakerij breed uitgemeten, maar er zit ook hoop in deze film. De liefde tussen Hans en de kordate Margje (de beste dramatische rol van Noortje Herlaar tot nu toe) lijkt tegen elke rampspoed bestand. Het kwekersgezin zucht steeds meer onder financiële tegenslag die tot vernedering leidt.

Ook de tegenstelling tussen de er steeds slechter uitziende ketting­roker Hans en zijn nuchtere echtgenote zou tot een onherstelbare breuk kunnen leiden. De een wil het geluk nu, de ander in het hiernamaals. Lezers van het boek zullen passages missen, zeker over de jeugd van Hans, maar wie zit er te wachten op een letterlijke verfilming? Knielen op een bed violen is ook als film een bijzondere belevenis.

Regie: Ben Sombogaart. Hoofdrollen: Barry Atsma, Noortje Herlaar en Marcel Hensema.