Volledig scherm
James Hunt (l) en Niki Lauda in 1976. © AP

Lauda trots op verfilming van rivaliteit met Hunt

Niki Lauda en James Hunt waren kemphanen, contrasterende concurrenten in het racecircuit, maar beslist geen kameraden. Over de vete tussen de legendarische coureurs uit de jaren '70 is een speelfilm gemaakt: Rush. Niki Lauda: 'We hadden respect voor elkaar, maar zijn nooit vrienden geworden. Toch mis ik James.'

Volledig scherm
Niki Lauda. © reuters
Volledig scherm
Beelden van de set van Rush (foto's boven en onder). © ap
Volledig scherm
© ap

Bijna alles, zo beweert Niki Lauda (64), wat de kijker in de speelfilm Rush te zien krijgt, berust op waarheid. Zoals de keiharde opmerking van James Hunt toen hij het Oostenrijkse racefenomeen voor het eerst na diens bijna fatale ongeluk in 1976 op de Nürburgring en een ingrijpende reeks operaties weer in levende lijve ontmoette. Na een blik te hebben geworpen op het zwaar gehavende gezicht van Lauda, zei Hunt: 'Je bent de enige die er na zo'n ongeluk beter uitziet dan voorheen.'

Voor die tijd had Hunt, zelf een James Bond-achtige glamourboy die van wilde feesten hield en omringd werd door groupies, herhaaldelijk gezegd dat Lauda leek op een rat. De Oostenrijker, een bloedserieuze perfectionist, had zijn uiterlijk - ook voor het ongeluk - niet mee, maar was wel een formidabele coureur. 'James en ik beledigden elkaar voortdurend. Het ging dus over en weer, en daar heb ik nooit een probleem mee gehad', zegt Lauda aan de vooravond van de Europese première van Rush in Londen.

'We hadden respect voor elkaar, maar zijn nooit vrienden geworden. We hadden een zeer verschillende levensstijl die zich ook op het circuit manifesteerde. James was iemand die improviseerde en risico's nam. Ik bereidde alles tot in de puntjes voor. Ik wilde alles onder controle hebben.'

Volledig scherm
Regisseur Ron Howard. © afp

Rocksterren
Vergeleken met de huidige generatie autocoureurs, waar zich weinig kleurrijke vergelijkbare types onder bevinden, waren Lauda en Hunt op zijn minst extravagant te noemen. 'Ze waren rocksterren in een tijd dat seks nog veilig was en autoracen levensgevaarlijk. Elke dag kon hun laatste zijn', zegt regisseur Ron Howard (bekend van de Dan Brown-verfilming The Da Vinci Code) die drie jaar van zijn leven in Rush investeerde.

Lees het complete verhaal vandaag in AD Sportwereld