Volledig scherm
© Kos

Was Mastroianni maar een biermerk

ColumnFilmjournalist Ab Zagt volgt voor het AD het filmfestival in Cannes. Dagelijks bericht hij over zijn ervaringen vanaf het prestigieuze internationale festival.

Volledig scherm
© AD
Quote

Is roem dan zo verganke­lijk? Dreigt Mastroian­ni, 18 jaar na zijn dood, bij de jongere generatie nu al in de vergetel­heid te raken?

'Hoe heet die man op de poster?', vraagt een jonge Nederlandse filmjournalist voorafgaand aan de persconferentie van Grace of Monaco wijzend op het officiële filmaffiche van het filmfestival van Cannes. De foto toont Marcello Mastroianni, schalks kijkend over zijn zonnebril.

Het moment komt uit de klassieker 8 1/2 van Federico Fellini die in 1963 op het Franse filmfestival zijn wereldpremière beleefde.

De onwetendheid van mijn collega, die ik uit piëteit maar niet bij naam zal noemen, doet mijn mond opvallen van verbazing. Is roem dan zo vergankelijk? Dreigt Mastroianni, 18 jaar na zijn dood, bij de jongere generatie nu al in de vergetelheid te raken?

De beste filmacteur die Italië ooit heeft voortgebracht verdient beter. Wat tegenwoordig vooral in bepaalde delen van het filmfestival van Cannes regeert is de hype. Daar wordt in het marktgedeelte van het festival, waar deals worden afgesloten om mogelijke bioscoophits binnen te slepen, driftig op gespeculeerd.

Een voorbeeld is de Engelstage film over de Heineken-ontvoering; Kidnapping Freddy Heineken. De verfilming van de bestseller van Peter R. de Vries, die door elke Nederlandse profvoetballer is gelezen, is nog lang niet af, maar toch is de productie - die pas volgend jaar in première gaat - althans in de Nederlandse media een van de meest besproken producties.

Het uitlekken van een trailer - in de filmbusiness weet je nooit zeker of dat met opzet is gedaan - bracht al heel wat tongen in beweging. En de potentiële kopers stonden zich gistermiddag in de kleinste bioscoop van Cannes, Star Cinema, te verdringen om een zeer ruwe versie van de film te zien. Niemand mocht na afloop iets over de kwaliteit aan de pers meedelen. Daarvoor moesten zelfs speciale verklaringen worden ondertekend. De trailer is geen maatstaf, maar wat wel opvalt is dat de ontvoerders allemaal onderling een ander soort Engels lijken te spreken.

Sam Worthington, bekend uit de Avatar, speelt Willem Holleeder zelfs met een zwaar Australisch accent. Dat deed Reinout Scholten van Aschat toch - voor Nederlandse oren althans - veel overtuigender in De Heineken Ontvoering.  

Maar ja, buitenlands publiek, vooral in Amerika, heeft geen zin om ondertitels te lezen, dus daarom maar een knauwende Aussie als Holleeder.

Heeft Kidnapping Freddy Heineken kans op internationaal succes? Vast wel. Vooral de naamsbekendheid van ons meest bekende exportproduct zal veel klandizie opleveren. Was Mastroianni maar een biermerk, dan had mijn jonge collega hem vast wel herkend op de poster.