Volledig scherm
Het achtste landschapskunstwerk in Flevoland, ‘Riff, PD#18245' van Bob Gramsma aan de Bremerbergdijk bij Biddinghuizen. © Foto Freddy Schinkel

Bob Gramsma trots op eerste landschapskunstwerk in Dronten: ‘Benieuwd welke bijnaam het krijgt’

Het achtste landschapskunstwerk in Flevoland, ‘Riff’ bij Biddinghuizen, wordt vandaag onthuld. Kunstenaar Bob Gramsma trekt zich nu terug en laat het publiek een bijnaam verzinnen en de natuur het beeld overnemen. ,,Dit werk is nooit klaar’’.

Bent u tevreden met het resultaat?

,,Dat kun je wel zeggen, ja. Het was best een heftig ding om te maken. Niet alleen voor mij, maar ook voor de bedrijven en technici die me ondersteunden. Dit vergeten we niet snel meer.’’

De opdracht was om een monument voor 100 jaar Zuiderzeewet te maken. Hoe begon u?

,,Het is een vraag die je niet vaak krijgt, een monument maken dat tevens onderdeel is van een collectie land art. Ik vond het een eer en vroeg mezelf af: wat is een monument vandaag de dag? Ik ben me bewust wat Nederland heeft gedaan op het gebied van ontginning en inpoldering. Ongelooflijk hoe dat is bereikt en hoeveel leed, samenwerking en emoties daarbij horen. Die aspecten wilde ik verwerken in mijn beeld. Mijn vertrekpunt was de Zuiderzeegrond.’’

Toen liet u een heuvel storten...

,,Ja, we gingen graven tot het grondwaterpeil. We haalden een grote hoop uit de bodem en daar gingen we in graven. Van bovenaf. Graven is ruimte scheppen zonder te bouwen hè. Er ontstond een holte die we hebben bekleed met spuitbeton. We legden een vloer aan, een trap en er kwam een dak op.’’

Hoe symboliseert dit de Zuiderzeewet?

,,We hebben een afdruk gemaakt van de aarde die we hebben blootgelegd. De aarde laat zichzelf zien, wordt op een voetstuk gezet. In het beton zitten zand, stenen en grint, ingrediënten die uit de grond komen. We zien de Zuiderzeegrond.’’

,,Het beeld kan nu geannexeerd worden door de natuur. Aarde zal zich aan het beton hechten, mos ook. Regenwater stroomt over de rand, het beeld gaat veranderen. Hoe, dat weet ik niet. Dat ligt aan het weer, aan de temperaturen. Ik verlies de regie, maar dat is mijn inzet ook. Dit beeld is nooit klaar.’’

(Verhaal gaat door onder de foto) 

Volledig scherm
© Foto Freddy Schinkel

Met enige fantasie kun je er meerdere dingen in zien.

(lachend) ,,Een krokodil misschien? lk wilde niet een dier uitgraven. Ik wilde een beeld maken waar de bevolking een naam aan gaat geven. Ik ben erg benieuwd wat het gaat worden. Dat is geen hoop, dat gebeurt gewoon. In Lelystad heb je toch de poepende man? (Hij verwijst naar Exposure van Antony Gormly). Het is een natuurlijk streven. Je wilt herkennen wat je ziet.’’

De officiële naam is Riff, PD#18245, wat betekent dat?

,,Een rif is een rots onder water, een mooi beeld dat bij de voormalige Zuiderzee past. Een riff is ook een muziekthema dat wordt herhaald en waarover je kunt improviseren. Mensen kunnen aan de slag met het beeld, zoals ik net al zei. De ‘18' staat voor 2018, het jaar waarin we begonnen. ‘PD’ is ‘public domain’ en 234 is het inventarisnummer in mijn oeuvre. Dat vind ik mooi, op technische apparaten staan ook serienummers.’’

Staat het beeld op een goede plek?

,,De locatie is het vertrekpunt, het is bijna materiaal. Je kunt het beeld vanuit verschillende hoeken zien, vanaf de dijk, de weg. Daar ben ik blij mee. Er is veel verkeer, dat is interessant. Of je nu naar je werk gaat, blij van strand komt of dronken van een muziekfestival (het Lowlands-terrein ligt een stukje verder), bij elke gelegenheid kijk je anders naar het beeld.’’

Meeste landschapskunst per vierkante km

Flevoland heeft de meeste landschapskunstwerken per vierkante kilometer ter wereld, aldus de provincie. Het Observatorium van Robert Morris bij Lelystad was in (1977) het eerste. Andere bekende objecten: Exposure (2010) van Antony Gormly op een strekdam in Lelystad en de Groene Kathedraal (1996) van Marinus Boezem in Almere Hout. Riff, PD#18245 is het eerste landschapskunstwerk in de gemeente Dronten.

Volledig scherm
Als een soort ruimteschip zweeft het kunstwerk boven het landschap. © Foto Freddy Schinkel