Lelystad Airport ‘krijgt’ 10.000 vliegbewegingen per jaar van minister
Minister Carola Schouten (Landbouw, Natuur) wil Lelystad Airport toestemming geven voor 10.000 vliegbewegingen per jaar. Dat staat in de natuurvergunning voor het vliegveld, waarvan het ontwerp ter inzage ligt. Een goedgekeurde vergunning betekent overigens niet per se dat het vliegveld open kan.
Delen per e-mail
Met 10.000 vliegbewegingen (een start of een landing) houdt de minister zich aan eerdere afspraken. Het is een voorlopig plafond, het aantal vliegbewegingen mag de eerste jaren na opening van het vakantievliegveld niet boven dit aantal uitkomen.
Collega Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) legde dit vast in 2018, na lang aandringen van actiegroepen, provincies en de Tweede Kamer. Deze partijen wilden zeker weten dat het aantal vliegbewegingen niet méér gaat worden.
Stikstofberekeningen
De natuurvergunning is volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de laatste grote procedurele hobbel voor de uitbreiding van Lelystad Airport. Het RIVM en de Commissie-mer bepaalden vorig jaar maart dat deze vergunning alsnog nodig is voor het vakantievliegveld.
Ze kwamen tot deze conclusie nadat Leon Adegeest uit Dalfsen, voorzitter van de SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen), wederom gaten had geschoten in de stikstofberekeningen. De neerslag van stikstof op natuurgebieden bleek, kort samengevat, onderschat door de overheid.
Strenge eisen
Aan de natuurvergunning kleven strenge milieu-eisen. Het vliegveld geeft hiermee aan hoe het de uitstoot van stikstof wil compenseren. Belanghebbenden kunnen van 16 februari tot 29 maart een zienswijze indienen tegen de ontwerp-vergunning. Dat kan tot een mogelijke aanpassing van de vergunning leiden. Een woordvoerder van het ministerie van LNV kan niet zeggen hoelang de procedure gaat duren.
Zo, de SATL kan weer aan de bak
De tegenstanders van het vliegveld zullen de ontwerp-vergunning napluizen op onjuistheden. ,,Zo, de SATL kan weer aan de bak’’, twittert Adegeest na het downloaden van alle bestanden.
‘Niet politiek’
Een ding is zeker, de Tweede Kamer komt er niet aan te pas. ,,Dit is niet politiek’’, zegt de woordvoerder over de vergunningprocedure. De Kamer heeft het beladen onderwerp Lelystad Airport enkele weken geleden ‘controversieel’ verklaard. Daarmee komt het dossier op het bordje van de nieuwe regering te liggen. Het toekennen van de natuurvergunning zegt niets over de opening van Lelystad Airport als vakantievliegveld. Daar moet het nieuwe kabinet zich over buigen.
Met maximaal 10.000 starts en landingen per jaar is Lelystad Airport een kleine speler in Nederland. Uit cijfers van het CBS over 2019 blijkt dat alleen Maastricht Aachen daarbij in de buurt komt: 14.000 vliegtuigbewegingen. Groningen Airport Eelde was goed voor 32.000 en Rotterdam The Hague Airport noteerde 52.000. Schiphol stak er met kop en schouders bovenuit met 516.000 vliegtuigbewegingen. Bedoeling is dat Lelystad Airport op termijn groeit naar 45.000 starts en landingen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)? -
PREMIUM
Nieuwe burgemeester Mieke Baltus: ‘Ik wil het beeld van Lelystad bijstellen’
Ze is niet van plan om snel te vertrekken. Mieke Baltus (53), de nieuwe burgemeester van Lelystad, vindt dat de gemeente stabiliteit nodig heeft. Genoeg te doen, zegt ze. Oók op het gebied van imago: ,,Ik wil het beeld van Lelystad bijstellen.’’ -
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen. -
PREMIUM
Opening Lelystad Airport nog verder uit zicht nu besluit daarover aan nieuw kabinet is
De geplande opening van Lelystad Airport in november van dit jaar staat op losse schroeven nu een besluit daarover controversieel is verklaard door een meerderheid van de Tweede Kamer. Een besluit over de opening van het vliegveld is nu aan het nieuwe kabinet. -
ChristenUnie haalt streep door Lelystad Airport, ‘ruimhartige compensatie’ voor regio
De ChristenUnie heeft zich, als coalitiepartij, tegen vakantievliegveld Lelystad Airport gekeerd. De ChristenUnie schrijft dat in het verkiezingsprogramma. De partij biedt de regio een ‘ruimhartige compensatie’ aan, met bijvoorbeeld een aftakking van de Hanzelijn naar de kust en de bouw van minimaal 10.000 woningen.
-
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’ -
PREMIUM
Vliegtuigen moeten langer op grote hoogte vliegen: ‘Zo hoog dat je ze nauwelijks hoort’
Het luchtruim wordt anders ingedeeld. Vliegtuigen moeten de kortste route gaan nemen en zo lang mogelijk hoog blijven vliegen, waardoor de geluidsoverlast en uitstoot verminderen. Door de gewraakte laagvliegroutes te schrappen, maakt het kabinet ook de weg vrij voor de opening van Lelystad Airport. ,,Dat lossen we dit jaar al op.” -
Grote brand bij windmolen in Zeewolde: gitzwarte rookwolken over Flevoland