Volledig scherm
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat geeft voor het eerst toe dat er autonome groei zal plaatsvinden op Lelystad Airport. Dat betekent dat nieuwe prijsvechters niet geweerd kunnen worden, zoals de Tweede Kamer wel wil. © ANP

Minister geeft toe: tóch prijsvechters vanaf Lelystad Airport

Lelystad Airport ontkomt er niet aan om de poorten open te zetten voor prijsvechters. Dat wordt door minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) nu voor het eerst bevestigd. Daarmee koerst ze af op een botsing met de Tweede Kamer, die hier fel tegen is.

Het idee van Lelystad Airport is altijd duidelijk geweest: een ‘overloopluchthaven’ die vakantievluchten overneemt van Schiphol. De vrijgekomen ruimte op de nationale luchthaven wordt vervolgens weer ingevuld met lucratieve intercontinentale vluchten.

Prijsvechters zijn niet te weren

Om dit voor elkaar te krijgen en te voorkomen dat allerlei nieuwe prijsvechters – die niet afkomstig zijn van Schiphol – vanuit Flevoland gaan vliegen, stelde minister Cora van Nieuwenhuizen een zogenoemde verkeersverdelingsregel (vvr) op. Tot twee keer toe schoot de Europese Commissie dit plan af, omdat het in strijd was met de vrije marktregels binnen de Europese Unie. Een derde versie van de vvr, die eerder dit jaar wél door ‘Brussel’ werd goedgekeurd, maakt autonome groei echter mogelijk. Daarmee wordt op Lelystad Airport de deur open gezet voor nieuwe prijsvechters.

Quote

Vanaf dag één zal er autonome groei zijn op Lelystad Airport. Dat tegen gemaakte afspraken in en een duidelijke uitspraak van de Kamer middels mijn motie.

Cem Lacin, SP-Kamerlid

Dat wordt nu voor het eerst door minister Van Nieuwenhuizen bevestigd. Ze liet onderzoek uitvoeren naar de praktische consequenties van de verkeersverdelingsregel. In een Kamerbrief schrijft ze: ‘Gelet op de strikte voorwaarden van de EU waarbij de markt weliswaar gereguleerd mag worden maar vrije markttoegang niet geheel mag worden uitgesloten moet hierdoor volgens de analyse rekening gehouden worden met circa 10 tot 20 procent autonome groei op Lelystad Airport.’
Dit is goed nieuws voor prijsvechters zoals Ryanair en Wizzair, die staan te popelen om vanaf Lelystad Airport te gaan vliegen.

Volledig scherm
Cem Lacin, SP-Kamerlid: ,,Het Schiphollen moet nu stoppen.” © ANP

Maakt de Tweede Kamer een draai?

De grote vraag is hoe de Tweede Kamer hiermee omgaat. Een meerderheid heeft altijd gezegd tegen autonome groei te zijn: Lelystad Airport mag uitsluitend vakantieverkeer van Schiphol overnemen. Vorig jaar december werd zelfs een motie van SP-Lamerlid Cem Lacin aangenomen waarin deze eis aan de minister werd gesteld. Ook regeringspartijen CDA, ChristenUnie en D66 zeggen steeds tegen autonome groei te zijn.

,,Wat we al wisten, is vandaag bevestigd door minister Van Nieuwenhuizen”, stelt SP’er Lacin. ,,Vanaf dag één zal er autonome groei zijn op Lelystad Airport. Dat tegen gemaakte afspraken in en een duidelijke uitspraak van de Kamer middels mijn motie. Het Schiphollen moet nu stoppen!”

  1. Mensen die vuurwerkgooier Bert van H. uit Urk onderdak bieden riskeren celstraf van halfjaar of dikke geldboete

    Mensen die vuurwerk­gooi­er Bert van H. uit Urk onderdak bieden riskeren celstraf van halfjaar of dikke geldboete

    Mensen die de voortvluchtige Urker Bert van H. onderdak bieden tijdens zijn vlucht voor de politie zijn ook strafbaar. Dat benadrukt de politie, omdat zij vermoeden dat er mensen zijn die Van H. helpen zich te verschuilen. ,,Iemand moet weten waar hij is.” Mensen die voortvluchtige verdachten helpen zich te verstoppen, riskeren een gevangenisstraf van maximaal zes maanden of een flinke geldboete. Maar het OM zegt dit soort ‘helpers’ lang niet altijd te vervolgen.