Volledig scherm
De verkeerstoren van Lelystad Airport. © ANP

Proefperiode voor verkeersleiding Lelystad: tegenstanders vinden het ‘geldverspilling’

De voorbereidingen van de luchtverkeersleiding op de komst van grote verkeersvliegtuigen naar Lelystad Airport zijn vandaag begonnen. Er gaan in totaal 13 luchtverkeersleiders en 11 assistenten op de verkeerstoren van Lelystad Airport werken. Zij zijn de afgelopen maanden specifiek opgeleid voor Lelystad Airport.

Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), die spreekt van een “inregelperiode” op het vliegveld dat nu wordt gebruikt voor de kleine luchtvaart. Dit proefdraaien moet leiden tot een veilige en soepele overgang naar de komst van budgetmaatschappijen en vakantievluchten.

Commerciële luchtvaart op Lelystad Airport is pas mogelijk als de minister van Infrastructuur en Waterstaat daarover een besluit neemt. Openstelling wordt volgens LVNL verwacht “op elk politiek gewenst moment na april 2020".

Tijdens de opstartfase doen zowel de luchtverkeersleiding als de huidige gebruikers van de luchthaven ervaring op met veranderingen in start- en landingsprocedures. Ook gelden andere regels in het luchtruim rondom de luchthaven.

De stichting Red de Veluwe, die zich verzet tegen de openstelling van Lelystad Airport voor commerciële luchtvaart, heeft bezwaar tegen het “prematuur in werking stellen van vliegveld Lelystad en de laagvliegroutes”.

Ook noemen de tegenstanders de inwerkperiode “geldverspilling”, aangezien behalve 24 luchtverkeersleiders ook een brandweerkorps moet worden bekostigd. ,,Op het moment dat nog niet zeker is wanneer het vliegveld open gaat, is dit geld over de balk smijten. Een luchtverkeersleiding die gaat oefenen met Cessna’s, dat is echt een lachwekkende situatie”, vindt Red de Veluwe. De stichting overweegt nieuwe procedures, zoals op basis van de stikstofnormen.

Over de uitbreiding van Lelystad Airport wordt al circa vijftien jaar gepraat. Omwonenden en milieubewegingen verzetten zich ertegen. In 2014 gaf het kabinet groen licht voor de plannen om van Lelystad een overloopluchthaven te maken voor Schiphol. Het idee was dat het vliegveld vier jaar later al zijn deuren zou kunnen openen. De opening van het nieuwe Lelystad Airport liep echter meerdere keren vertraging op.