Volledig scherm
Max Verstappen viert zijn podiumplek in Abu Dhabi met wereldkampioen Lewis Hamilton. © EPA

Alleen Hamilton scoort na zomerstop beter dan Verstappen

Valse start funestVoor Max Verstappen mag alleen de eerste plaats tellen, als een klassement zou worden gemaakt van het Formule 1-seizoen na de zomerstop, heeft alleen kampioen Lewis Hamilton het beter gedaan.

Door Rik Spekenbrink

Het zijn van die lijstjes en rekensommetjes die Max Verstappen gestolen kunnen worden. Maar die tegelijkertijd wel wat zeggen. Waar was de Nederlander geëindigd in het eindklassement als hij geen matige seizoensstart had gehad? Hoe dicht had Verstappen kampioen Lewis Hamilton genaderd als de teller na de zomerstop op nul zou zijn gezet?

Bekijk hieronder de samenvatting van de slot-GP van 2018 in Abu Dhabi

Quote

Gerekend na Hongarije, en dus vanaf de zomerstop, pakte alleen Hamilton meer punten dan Verstappen: 195 om 144.

Dat gebeurt uiteraard niet, maar net als vorig seizoen blijkt Verstappen in deel twee van het Formule 1-seizoen een stuk succesvoller dan in de eerste helft. En ook met het oog op 2019 is dat toch interessant. 

Opvallend afgelopen weekeinde, bij de slotrace in Abu Dhabi, was dat de toon over volgend seizoen wat gematigder was in het kamp-Verstappen. Afgelopen maanden was hij vaak zeer positief over de komst van Honda, als vervanger van Renault. Met het al bewezen sterke chassis van Red Bull en de nieuwe Japanse krachtbron achterin, zei Verstappen te hopen op een kampioenwaardige auto.

Maar dit weekeinde temperde hij die verwachtingen toch enigszins. Zei hij dat het wellicht tot halverwege het seizoen kan duren voordat Red Bull op het ‘niveau Mercedes’ zit. Omdat een nieuwe combinatie even wat tijd nodig heeft, mogelijk ook met kinderziektes te maken kan krijgen.

Vóór en na Monaco

Maar de kans bestaat daarmee dat ook 2019 nog te vroeg komt voor Verstappen, als het gaat om zijn enorme drive naar een eerste wereldtitel. Want afgaande op zowel vorig jaar als dit seizoen, is duidelijk dat een tegenvallende seizoensstart meteen funest is voor de titelkansen.

Volledig scherm
Het gezicht van Max Verstappen staat op onweer, na zijn vroege uitvalbeurt in Hongarije. © AFP

Algemeen wordt het seizoen 2018 van Verstappen ingedeeld in een periode vóór Monaco, en de rest van het jaar. De Limburger kende een aantal mindere beurten in de openingsraces. In Melbourne kostte een spin hem een goede klassering, in Bahrein (lekke band na touché met Hamilton) en Azerbeidzjan (botsing met ploegmaat Daniel Ricciardo) viel hij uit. In Monaco vergaloppeerde hij zich in de derde vrije training, waardoor hij de kwalificatie (met zeer reële kans op zijn eerste pole position) en daarmee een goede uitgangspositie voor de race verspeelde.

Daarna ging het zeer voorspoedig. Verstappen viel nog twee keer uit, eerst door een spin na remproblemen op Silverstone, vervolgens op de Hungaroring. Daar vloekte Verstappen als nooit tevoren, nadat zijn motor het had begeven. ,,Als het zo makkelijk kapot blijft gaan, is dat natuurlijk niet erg positief voor de rest van het jaar.”

Bekijk hieronder de samenvatting van de GP van Mexico, die Max Verstappen won

Maar het was de laatste echte technische mispeer van Renault. Gerekend na Hongarije, en dus vanaf de zomerstop, pakte alleen Hamilton meer punten dan Verstappen: 195 om 144. Nummer 2 Sebastian Vettel bleef op 131 steken. Als we verder terug gaan, tellend vanaf de race ná Monaco, houdt de Duitser een krappe voorsprong van 10 punten op Verstappen.

Hamilton was hoe dan ook buiten schootsafstand gebleven. Maar als de Red Bull-coureur er vanaf race één meteen bij had gezeten, was de tweede plek in het kampioenschap niet onbereikbaar geweest. Als telt niet, maar met het oog op 2019 is het wel een conclusie: een valse start is funest.