Audi heeft grote ambities in Formule 1: ‘Als je het goed doet, kan je meteen vooraan staan’
Audi mikt op overwinningen in de Formule 1 drie jaar na zijn intrede, maar hoopt zelfs al op sneller succes. „We hebben getekend voor de periode van 2026 tot en met 2030. We willen na drie jaar in de positie zijn dat we kunnen strijden om de overwinningen”, zegt Adam Baker, die hoofd is van de afdeling die de Formule 1-motor ontwikkelt voor de Duitse autofabrikant.
„We zijn wel realistisch. Het eerste jaar wordt lastig en ook het tweede jaar kan zwaar zijn, dat is moeilijk te voorspellen. Maar de nieuwe technische regels die gelden vanaf 2026 bieden wel de mogelijkheden om als nieuwkomer sneller concurrerend te zijn”, aldus Baker, die in het verleden bij BMW verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de Formule 1-motoren.
Audi gaat de motoren leveren aan Sauber, het Zwitserse Formule 1-team dat nog één jaar onder de naam Alfa Romeo in de koningsklasse zal acteren. In 2026 wordt een nieuw reglement van kracht met simpelere en goedkopere motoren, die volledig op duurzame brandstof gaan draaien. Ook het aandeel elektrisch vermogen van de auto’s gaat flink omhoog.
„Er is sprake van een traject waarin de kosten zijn gereguleerd”, zegt Baker. „Het betekent gelijke kansen voor iedereen. Alle teams staan voor de dezelfde uitdaging voor 2026. Als je het goed doet, is er een kans dat je in 2026 meteen vooraan staat.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Rijstevlaai en soezen: dit kan iedere beginnende thuisbakker maken
Iedereen is gek op zoetigheid. Natuurlijk kan je hiervoor naar de bakker bij jou om de hoek gaan, maar veel bakrecepten kun je heel makkelijk zelf maken. Twee patissiers geven inspiratie voor de makkelijkste bakrecepten waar iedereen mee aan de slag kan. -
Formule 1-coureur Nyck de Vries met oude AlphaTauri in actie op Imola
Nyck de Vries heeft woensdag wat testkilometers gemaakt als voorbereiding op zijn debuut als vaste autocoureur in de Formule 1. De 27-jarige Fries reed op het circuit van Imola in een oudere versie van de AlphaTauri. Het Italiaanse team gaf een korte video vrij op Twitter. -
column
Om vijf uur ’s ochtends je bed uit, net als Obama: waarom we graag succesvolle mensen nadoen
Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: routines van succesvolle mensen -
Opnieuw definitief een kruis over Chinese GP, Formule 1 zoekt vervangende locatie
Ook in 2023 trekt de Formule 1 niet naar Sjanghai. Vanwege de aanhoudend strenge corona-restricties in China blijft het voor de koningsklasse onwerkbaar om het Aziatische land aan te doen. Wel wordt actief gezocht naar een alternatief. -
Getest: Dit is de beste vrijstaande vaatwasser
Wat is de beste vrijstaande vaatwasser? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord.
-
Teambaas Mattia Binotto na 28 seizoenen weg bij Formule 1-team van Ferrari
Mattia Binotto vertrekt na 28 seizoenen als teambaas van Ferrari. Dat heeft het Formule 1-team officieel bekendgemaakt. -
-
-
Oude bekende van Charles Leclerc volgt Binotto op als teambaas Ferrari, Seidl naar Alfa Romeo
Ferrari is in de zoektocht naar een nieuwe teambaas uitgekomen bij Frederic Vasseur. De 54-jarige Fransman komt over van Alfa Romeo. Hij is de opvolger van Mattia Binotto, die vorige maand bekendmaakte de Italiaanse renstal na 28 seizoenen te verlaten. -
Podcast Formule 1 | ‘Na twee races dacht ik: ‘Dit wordt helemaal niets voor Max’
Een tweede wereldtitel voor Max Verstappen. Het verval van Ferrari. Het herstel van Mercedes. De ruzie tussen Hamilton en Verstappen en het zwarte boekje van coureurs. De toekomst van Perez. Budgetoverschrijding. Het Formule 1-seizoen stond bol van de momenten, dus er valt genoeg te bespreken.