Charles Leclerc heeft pole én snelheid, maar Max Verstappen weet dat er veel meer nodig is in de Spaanse hitte
Zes jaar na zijn eerste Formule 1-zege in Catalonië start Max Verstappen vanmiddag voor het eerst als wereldkampioen aan de bloedhete GP van Spanje. Zijn pittige klus: de rappere Ferrari van Charles Leclerc bijhalen. ,,Het managen van de banden gaat extreem belangrijk zijn.”
Door Arjan Schouten
Als om 15.00 de lichten doven boven Circuit de Catalunya delen Charles Leclerc en Max Verstappen voor de vierde keer dit jaar de eerste startrij. Het duel van het seizoen, maar zo verhit als vanmiddag is de clash nog niet geweest. Althans, qua randvoorwaarden dan. Met temperaturen rond de 36 graden wordt het werkelijk snikheet op het asfalt van Montmélo.
Ferrari heeft op voorhand de beste papieren met pole position voor Charles Leclerc en een sterk tempo, dankzij een stevig pakket aan updates, weet ook Max Verstappen. Maar de vraag is of dat genoeg gaat zijn voor de zege in Spanje. ,,Het managen van de banden gaat extreem belangrijk zijn met deze hitte’’, weet Verstappen, die in het verleden meermaals bewees een bandenfluisteraar te zijn.
Lelijk woord, maar u gaat het vaak horen vanmiddag, tijdens de GP: bandendegradatie. ,,Daar draait alles om’’, voorspelt teambaas Christian Horner alvast. Wie spaart z’n rubber het beste op het genadeloos hete asfalt, waar Pirelli massaal tweestoppers verwacht? Dat gaat de hamvraag zijn van de 52 Spaanse Grand Prix, de 32ste op het bijna vijf kilometer lange Circuit de Catalunya.
De start kan belangrijk zijn, als de kans om in te halen er is, ga je er natuurlijk voor.
Natuurlijk is de eerste run naar bocht 1 van groot belang op een circuit waar de polesitter driekwart van alle races won. Inhalen is er ook nog eens niet al te eenvoudig. Maar met de voorspelde hitte spelen er zoveel meer factoren mee dan alleen maar snelheid en de startpositie. ,,De start kan belangrijk zijn, als de kans om in te halen er is, ga je er natuurlijk voor. Is die kans er niet dan wacht je af en hoop je dat de auto sterk genoeg is om uiteindelijk toch mee te doen voor de zege’’, aldus Verstappen, die voor de tweede keer in zijn loopbaan drie races op rij kan winnen. ,,Dan hoop je gewoon de snelheid te hebben.”
Hij zag Ferrari dit weekend verbeteren, na toch al een sterk eerste deel van het seizoen. Van vrijdag op zaterdag vonden de Italianen nog een verbetering in de afstelling van de F175, wat de bandenslijtage nog wat vertraagde en het tempo verbeterde. ,,Hun longrun in de derde training zag er gewoon goed uit, daar zag je dat ze nog wel wat snelheid hebben gevonden”. aldus Verstappen. ,,Maar in de race moeten wij normaal gezien ook wel wat beter zijn dan over een ronde.”
Verstappen jaagt op zijn 24ste zege, Leclerc pas op zijn vierde. Andere gegadigden? Carlos Sainz natuurlijk, die vanaf P3 droomt van een thuiszege voor de Spaanse fans. De Spanjaard wacht echter nog steeds op zijn eerste zege in de Formule 1 en zijn track record in Barcelona belooft weinig goeds. Hij reed in zijn zeven optredens altijd in de punten, maar eindigde nooit hoger dan op een zesde plaats (2020).
Praat mee,
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMet video
Max Verstappen heeft in Canada van niemand iets te vrezen, maar: ‘Het kan een interessante race worden’
Uiterst dominant is Max Verstappen de laatste weken weggereden bij zijn concurrenten om de wereldtitel. In Canada is hij ook nog eens ongenaakbaar in de kwalificatie, terwijl zijn voornaamste tegenstanders ver achter hem staan. ,,Maar", zegt de Limburger. ,,Het kan een interessante race worden.” -
Podcast | ‘We zijn in een dominant Max Verstappen-seizoen beland’
De teams willen een groter budget, want alles is duurder. Pierre Gasly blijft bij AlphaTauri. Liberty Media heeft een gouden zet gedaan met de aankoop van de Formule 1 en zorgen om een nu al voorspelbaar seizoen. Het zijn de onderwerpen in een nieuwe Pitstop. De AD Formule 1 podcast. Etienne Verhoeff bespreekt met de F1-watcher van het AD Arjan Schouten. -
Charles Leclerc treurt om weggegooide punten: ‘We hadden alles onder controle’
Charles Leclerc zag op pijnlijke wijze een einde komen aan zijn race in Azerbeidzjan. De coureur van Ferrari reed aan de leiding toen zijn motor het plotseling begaf. ,,Ik reed zo’n dertien seconden voor Max. We hadden alles onder controle. Zo gooien we weer veel punten weg.” -
Verrassend: deze dure SUV was vorig jaar de bestverkochte auto ter wereld
De Toyota RAV4 was vorig jaar de bestverkochte auto ter wereld. De SUV verwees een andere Toyota naar de tweede plaats. Het Japanse merk staat met maar liefst vier modellen in de top 10. -
Pierre Gasly ook volgend jaar bij Alpha Tauri
Pierre Gasly rijdt ook volgend Formule 1-seizoen voor Alpha Tauri. De renstal, die nauw samenwerkt met Red Bull Racing, heeft de 26-jarige Fransman vastgelegd tot eind 2023. Gasly bezorgde Alpha Tauri in 2020 de vooralsnog enige overwinning in de Formule 1 door de spectaculaire Grote Prijs van Italië te winnen.
-
PREMIUMMet video
Max Verstappen en Sergio Pérez moeten elkaar in leven laten: botsing in Bakoe is horrorscenario
De sprint naar bocht één is kort, maar de race in Azerbeidzjan is lang. Dat zei Max Verstappen zaterdag na de kwalificatie meerdere keren. En de laatste tijd is de regel: de zaterdag is van Ferrari, zondag slaat Red Bull Racing toe. -
PREMIUMGeld & Geluk
Millie en Dolf betalen 100 euro per maand aan energie: ‘Centrale verwarming is luxe’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Dolf geeft makkelijker geld uit dan Millie, maar zorgt er ook voor dat niets uit de ijskast wordt weggegooid. En koopt soms een kofferbak vol wijn. -
Ben je te streng voor jezelf? ‘Zelfcompassie is echt iets wat je moet oefenen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: compassie hebben voor jezelf.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer