Volledig scherm
© REUTERS

De GP van Monaco zien vanaf een jacht? Het is big business

F1-blogOnze verslaggevers Arjan Schouten en Rik Spekenbrink volgen het Formule 1-circuit op de voet. In blogs melden ze wat hen verbaast in de wereld van pk’s en glitter en glamour.

Door Arjan Schouten

Wie GP van Monaco zegt, zegt ook jachten. De Port Herculé werd al gebruikt als haven in de middeleeuwen en de moderne haven zoals die er nu bij ligt, werd afgerond in 1926. Drie jaar voor de eerste race in 1929. Jachten, ze maken al vanaf het prille begin deel uit van dat heerlijke decor aan de Franse Rivièra. En als je daar meer van wil weten dan is er maar één persoon om mee te praten: Michael Bleekemolen. De Nederlander die zich precies één keer kwalificeerde voor een Formule 1-race (VS 1978, opgave), meert al sinds 1983 jaarlijks aan in Monaco, bijna altijd op dezelfde plek. Tussen de uitgang van de tunnel en de chicane bij het zwembad. Met een rotgang komen de coureurs langs het achterdek gescheurd van zijn jacht, de Half Moon. ,,In 1982 kwam ik hier toevallig binnen varen op een donderdag. Ik moest zelf ook racen. Had niks te doen, was even aan komen varen vanuit Menton. Zegt die havenmeester opeens tegen mij: ‘je mag ook blijven liggen, hoor, dit weekend’. Waarop ik zei tegen mijn vrouw: ‘wat moeten we daar, met al die lamzakken voor de deur’. Zijn we weggevaren. Maar het jaar daarop dacht ik toch: stom, het is vast heel leuk.’’
(Blog gaat verder onder de foto)

Volledig scherm
Michael Bleekemolen in Monaco. © Arjan Schouten
Volledig scherm
Lewis Hamilton vandaag bij de eerste vrije training. © EPA

En leuk was het, want sinds de GP van 1983 heeft Bleekemolen geen race meer gemist, zo vertelt hij in de roef van de Half Moon. Met zestien meter en vier slaapkamers nog een redelijk bescheiden vaartuig tussen alle miljoenenjachten. ,,Die hele grote jongens doen zo een half miljard’’, weet Bleekemolen.

In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw meerde hij in Monaco ook tijdens het raceweekend nog af tegen het normale haventarief van een paar tientjes. ,,Dat was niet hoger dan normaal voor dat ene weekend. Alleen kwam de havenmeester maandagochtend even vragen of alles bevallen was.’’

En dan moest je als eigenaar van een jacht wel even wat flappen bij de trotse Fransman in de hand stoppen. Sinds een jaar of vijftien gaat het regelen van een ligplaats officieel via het havenkantoor. En elke eigenaar van een jacht kan een enorme mail vol met regels en beperkingen tegemoet zien. Zo mag er niet teveel herrie worden gemaakt, moeten er op alle jachten verplicht dezelfde vlaggetjes worden opgehangen voor perfecte tv-beelden en nog vrij nieuw is dat alle gasten op de jachten ook in het bezit moeten zijn van een officiële toegangskaart.
(Blog gaat verder onder de foto)

Quote

Wil je anno 2019 met een jacht de haven in om Formule 1-auto’s te zien, neem dan maar 15.000 euro mee. En dan begint het pas, want stroom, water en catering moeten ook worden betaald.

Met op de grootste jachten soms wel honderden gasten is de GP van Monaco beleven vanaf het water al jaren terug big business geworden. Het havengeld van ooit slechts 65 euro per nacht is in rap tempo gegroeid naar duizenden euro’s voor het weekend. Wil je anno 2019 met een jacht de haven in om Formule 1-auto’s te zien, neem dan maar 15.000 euro mee. En dan begint het pas, want stroom, water en catering moeten ook worden betaald. Net als aan- en afvoer van de gasten, brandstof en onderhoud.

Bleekemolen, 69 jaar, zag het om hem heen de laatste decennia steeds drukker en drukker worden in de haven, tijdens de GP. Zo is er sinds vorig jaar ook de Holland Boat met een capaciteit van zo’n 350 gasten, waaronder veel bekende Nederlanders en artiesten. Voor 2250 euro (inclusief vliegticket) mag je er de race bekijken en genieten van de ambiance. Wil je ook overnachten op deze 72 meter lange Serenity dan ben je voor het hele weekend zo 10.000 euro kwijt.

Nou heeft die boot nog een aardige ligplaats met redelijk zicht op de baan. Bleekemolen kent ook andere verhalen. ,,Er zijn hier ook mensen die verkopen voor héél veel geld een plek op van die grote jachten die vervolgens in het midden van de haven blijken te liggen. Tja, daar zie je niks. En sfeer is er ook niet. Dat is gewoon oplichterij. Dan kun je nog beter in Loosdrecht op een boot gaan zitten en daar naar Ziggo kijken.’’

Volledig scherm
Max Verstappen (rechts) in 2017 op het circuit van Monte Carlo. © EPA