Dertien stellingen voor Verstappen: ‘Ik weet wie echt om mij geeft, als persoon’
Winst in Oostenrijk en Mexico, elf podiumplekken, vierde in de WK-stand en veel commotie na een duwtje aan een concurrent. Max Verstappen (21) zette in 2018 na een matig begin met veel kritiek weer een stap voorwaarts in de Formule 1. AD Sportwereld keek met hem terug aan de hand van stellingen.
Door Arjan Schouten
Dit was mijn beste seizoen in de Formule 1.
Max Verstappen: ,,Ja. Weer beter dan vorig jaar. En vorig jaar was al beter dan het jaar daarvoor. Het wordt gewoon steeds beter. Niet eens per se qua resultaat, maar dan kijk ik puur naar gevoel en snelheid. Resultaat zegt me niet altijd alles. Vorig jaar had ik bijvoorbeeld minder podiumplaatsen dan in 2016, maar ik vond wél dat ik beter was. Soms moet je niet alleen naar resultaat kijken. Daar lees ik het niet alleen aan af.’’
En tegelijkertijd heb ik er nog niet het maximale uit gehaald.
,,De eerste zes races natuurlijk niet, nee. Maar de rest van het seizoen soms wel méér dan maximaal. Die ommekeer na dat eerste deel, dat was gewoon noodzakelijk. Of dat mijn grootste verdienste van dit seizoen was? Nee, nee. Ik vond het niet wonderbaarlijk of zo. Het moést gewoon. Die eerste zes races, ik had het liever anders gezien natuurlijk. Maar het zal wel ergens goed voor zijn geweest. Voor mezelf, om beter te worden. Nóg beter. Het groeiproces, ja. Dat hoop ik wel.’’
In die auto van Hamilton was ik ook wereldkampioen geworden.
,,Ja. Ja, absoluut... De meeste coureurs waren wel wereldkampioen in die auto geworden. Vooral als je een teamgenoot (Valtteri Bottas, van wie Verstappen geen groot bewonderaar is, red.) naast je hebt die niet zo snel is. Als je teamgenoot er zo vaak zo ver achter rijdt, is het wel heel makkelijk om de punten bij elkaar te rapen. Ik had natuurlijk Daniel Ricciardo veel dichter op mij zitten. Dan moét je echt wel voor je punten vechten. Daar bij Mercedes was het een heel ander verhaal. Hamilton vocht natuurlijk wel tegen Ferrari, moest altijd gewoon scherp blijven. Maar ik denk soms wel eens: hoe minder je teamgenoot is, hoe relaxter je zelf kunt rijden. En dan weet je ook dat het team volledig op jou is ingesteld. Dat maakt je alleen maar sneller.’’
Ik heb dit jaar geleerd dat het in deze wereld van snelheid soms goed is om iets minder gehaast te handelen.
,,Mwah, minder gehaast... Niet het goede woord. Ik wilde gewoon te graag een resultaat, die eerste wedstrijden. Dat was niet eens gehaast handelen. Ik was gewoon te, eh... Hoe zeg je dat? Te eager. Te gretig, niet te gehaast. Bijvoorbeeld in Sjanghai, daar had ik misschien een ronde kunnen wachten om Lewis in te halen. Maar ik wilde er in die ene bocht voorbij. Ik dacht: daar gaat het wel. Duwt hij me een beetje van de baan af, verlies ik mijn plek aan Daniel. Dan komt het allemaal niet uit, dat soort dingen waren het vaak. Misschien als we die race nu nog eens zouden doen, dat ik een andere plek zou kiezen om in te halen. Maar achteraf, hè... Dat is héél makkelijk praten, altijd.’’
Ik baal er stiekem toch een beetje van dat ik na vier jaar nog steeds geen poleposition achter mijn naam heb staan.
,,Nee... Nee, niet per se. Hoe goed je het ook doet op zaterdag, uiteindelijk geeft het je he-le-maal niks dat je vooraan mag starten op zondag. Dat bleek ook wel uit mijn eerste races. Zo’n pole veroveren, daarbij ligt het er ook maar heel erg aan hoe goed je materiaal is. Meer nog dan op zondag ben je daar heel erg afhankelijk van hoe goed je auto is.’’
Kom, een duwtje, waar hebben we het nog over? Hoe vaak dat in andere sporten niet gebeurt
Zo’n duw als ik aan Esteban Ocon gaf in Brazilië, dat zal ik in de toekomst nooit meer doen.
,,Eh... Daar ben ik het niet mee eens. Kom, een duwtje, waar hebben we het nog over? Hoe vaak dat in andere sporten niet gebeurt. Dat de een de ander naar de keel grijpt en daar dan een gele kaart voor krijgt (Verstappen kreeg een taakstraf van autosportfederatie FIA, red.). Ik vind het wel redelijk streng, hoor. Het waren niet eens de emoties, ik vond het een heel rustige reactie van mijn kant. Van heel veel mensen kreeg ik te horen dat ik hem op zijn bakkes had moeten slaan. En ik had hem ook net zo makkelijk een klap kunnen geven, maar dat heb ik niet gedaan. Voor mezelf was ik super rustig, maar ik wilde wel even verhaal halen, zo van: wat deed jij nou? Toen begon hij me een beetje uit te lachen. En als je net die wedstrijd hebt verloren, dan vind ik dat een heel ongepaste reactie. Dus duwde ik hem van: waar ben jij mee bezig? Begon hij meteen te schreeuwen van ‘haal de camera’s erbij’. En hij zei ‘duw me dan, duw me dan’. Ja, dan houd ik natuurlijk niet in. Mij maakt die camera niks uit. Ja, dan vind ik dat een heel normale reactie.’’
Al die kritiek, het motiveert me alleen maar.
,,Nou, het demotiveert zeker niet. Het is niet dat ik er van wakker lig of er slechter van ga rijden. Nee... Ik vind het mooi als het daarna wél goed gaat, en dat alle critici dan fout zitten. Dáár geniet ik van.’’
Ik heb genoeg mensen in mijn omgeving die me een spiegel voorhouden.
,,Ja. Gelukkig is dat niet echt nodig geweest. Maar ik heb wel altijd mensen om me heen van wie ik weet dat ze altijd de beste bedoelingen met me hebben. Vooral mijn vader. En Raymond (manager Vermeulen, red.) ook. Mijn moeder is daarin minder belangrijk, maar ze blijft natuurlijk altijd mijn moeder, ze heeft altijd de beste bedoelingen. Het is alleen niet dat ik met haar in gesprek ga over hoe een seizoen verloopt. Mijn vriendin? Nee, met haar praat ik niet zo heel veel over Formule 1. Natuurlijk heb je er wel eens gesprekken over. Maar ik vind dat meer iets voor mijn vader, die me altijd heeft bijgestaan. Die weet hoe ik van jongs af aan alles heb aangepakt.’’
Mijn vriendin? Nee, met haar praat ik niet zo heel veel over Formule 1.
Ik ga mijn teamgenoot Daniel Ricciardo, die naar Renault vertrekt, nog missen, volgend jaar.
,,Mwah, niet persoonlijk missen. Het was leuk en gezellig om hem als teamgenoot te hebben. Ik denk dat het niet vaak voorkomt dat je zo’n goede relatie hebt met iemand. Misschien komt het wel nooit meer voor, inderdaad. Maar missen? Ik denk eerder dat Daniel gaat missen wat hij hier had.’’
Voor een jongen van 21 jaar verdien ik best wel belachelijk veel geld (naar verluidt tientallen miljoenen per jaar).
,,Ja, nou ja... Weet je wat het is? Het is zeker heel veel geld, ja. Maar het is alleen maar mooi, want dat betekent dat we het gewoon heel goed doen. Anders kom je niet in die positie terecht. Of ik gekke dingen doe met geld? Nee, nee. Ik spaar, absoluut. Maar om het gewoon op mijn bankrekening te zetten, daar heb je niet zo veel aan. Ik ben altijd wel met dingen bezig. Ik vind auto’s ook mooi, maar ik ga niet zomaar een auto kopen waarvan ik weet dat-ie straks niks meer waard is. Dat houd ik altijd wel in mijn achterhoofd.’’
Ik heb een vriendin, maar moet als populaire F1-coureur soms de vrouwen van me afslaan.
,,Weet je, ik ben daar eigenlijk niet zo heel veel mee bezig. Natuurlijk heb je altijd wel op Instagram die reacties ertussen zitten. Maar ik weet wie écht om mij geeft en niet om de Formule 1-coureur Max. En bij de meesten gaat het natuurlijk om de Formule 1-coureur Max. En dat moet je wel kunnen onderscheiden. Gelukkig ben ik er nog nooit tegenaan gelopen. Ik heb altijd heel snel kunnen inschatten wie écht om mij als persoon geeft.’’
Die Nederlandse grand prix, het interesseert me werkelijk niets of die er komt of niet.
,,Mwah, het zou mooi zijn als die er wel komt, natuurlijk. Maar er is nog helemaal niks concreet. Het hangt er maar gewoon van af hoeveel geld er beschikbaar komt. Of een Nederlandse grand prix mijn carrière mooier zou maken? Nou, ik vond het al heel mooi om op het podium te staan in Spa, met al die Nederlandse fans. Dus ik kan me natuurlijk wel inbeelden dat zoiets in Nederland nog mooier moet zijn.’’
Binnen twee jaar ben ik met die nieuwe Honda-motor minimaal één keer wereldkampioen.
,,Dat is wel het doel van het hele team, dus daar gaan we als Red Bull Racing natuurlijk wel voor. In 2019 of 2020? Hopelijk dat we komend jaar al een kans maken.’’
Kijk hier naar sportverslaggever Arjan Schouten die terugblikt op het succesjaar van Max Verstappen:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Met samenvatting23
Onbedreigde zege en flater Charles Leclerc brengen Max Verstappen dichterbij in titelstrijd
Max Verstappen heeft zijn tweede overwinning van 2022 te pakken. De Nederlander was in Imola een klasse apart en zag zijn grootste concurrenten falen. Hij maakte met een weekend vol zeges maar liefst negentien punten goed op WK-leider Charles Leclerc. Achter Verstappen werd zijn teamgenoot Sergio Pérez tweede en Lando Norris derde. -
met video's
Max Verstappen kan maar weinig rondjes rijden tijdens de eerste vrije training in Miami
In een door een rode vlag onderbroken eerste vrije training heeft Max Verstappen in Miami niet zoveel rondjes kunnen rijden als hij gewild. De Limburger van Red Bull Racing werd naar binnen gehaald, omdat er zorgen waren over de temperatuur van zijn wagen. -
Mercedes-baas Toto Wolff wil driemaal per jaar racen in China: ‘Een fantastische markt’
Teambaas Toto Wolff van Mercedes hoopt dat de Formule 1 terugkeert naar China en denkt dat er in de toekomst zelfs drie races in één seizoen mogelijk zijn in het Aziatische land. De Grote Prijs van China gaat dit jaar voor het derde jaar op rij niet door vanwege de coronapandemie. -
Op deze tijden komt Max Verstappen in actie bij de Grand Prix van Spanje
Als Max Verstappen later terugkijkt op zijn Formule 1-loopbaan zal er altijd een speciaal plekje zijn voor de GP van Spanje. Op het Circuit de Catalunya, nabij de Catalaanse hoofdstad Barcelona, won de wereldkampioen in 2016 zijn eerste Grand Prix. Zes jaar, 23 zeges, 63 podiumplaatsen en 146 later keert Verstappen er eind deze week weer terug. Voor race 147. -
PREMIUMMet video
Recordaantal vacatures: thuiswerken, tiny house en korte werkweek als lokkertjes
Een recordaantal vacatures staat open, waardoor werkgevers van alles uit de kast halen om personeel te werven. Maar is een scooter of een tiny house wel genoeg?
-
Mijn bevalling
Esmee krijgt kind met mannenstel: ‘Toen mijn vliezen braken, kwamen ze meteen dweilen’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Deze week: Esmee Ros zette haar kind op de wereld in een meeroudergezin. -
PREMIUMmet video
Warmtepomp wordt kleiner en minder lelijk
Nederland moet massaal aan de warmtepomp. Maar zo klein zijn ze niet, dus waar laat je zo’n ding? En waarom zien die buitenunits eruit als een koelwagen? Een kijkje op de VSK Installatiebeurs. -
Lewis Hamilton haalt kracht uit ‘respectloze’ sneer van Red Bull-topman
Lewis Hamilton haalt naar zeggen kracht en energie uit een laatdunkende opmerking van Helmut Marko, de topman van het Formule 1-team van Red Bull. De zevenvoudig wereldkampioen vindt dat Marko twee weken geleden ‘respectloos’ over hem praatte na de GP van Emilia-Romagna, waarin de Brit op een ronde werd gezet door winnaar Max Verstappen.