Dutch GP in Zandvoort sowieso nog tot en met 2025 op de Formule 1-kalender: ‘Geen eenvoudige beslissing’
De organisatie van de Heineken Dutch Grand Prix en Formula One Management zijn het eens geworden over een contractverlenging voor nog eens twee jaar Formule 1 in Nederland. Na 2023 wordt er ook in 2024 en 2025 sowieso nog geracet in Zandvoort. ,,Natuurlijk zijn we heel blij en tevreden, maar dit was geen eenvoudige beslissing.”
Bovenop de oorspronkelijk afgesproken contracttermijn van drie jaar heeft de Grand Prix van Zandvoort definitief groen licht voor nog eens twee races, in 2024 en 2025. Dat die verlenging er al een tijdje aan zat te komen, was voor niemand een verrassing na het succes van tweevoudig wereldkampioen Max Verstappen en de komst van Nyck de Vries als tweede Nederlandse Formule 1-coureur. Appeltje-eitje was de verlenging echter ook weer niet, benadrukte de organisatie meermaals, de laatste maanden.
,,Natuurlijk zijn we heel tevreden en blij met waar we nu staan. Maar dit was geen eenvoudige beslissing”, aldus GP-directeur Robert van Overdijk. ,,De stijgende kosten en de economische onzekerheid zijn een zorg. Net zoals de concurrentie van andere landen en grote steden. Maar de steun van het bedrijfsleven en de groeiende vraag van de fans, zowel uit Nederland als uit het buitenland geven de doorslag, in elk geval nog de komende drie edities.”
Stefano Domenicali
De belangstelling van de fan was nooit een punt van discussie in de onderhandelingen. Kaarten voor 2023 zijn al volledig uitverkocht, met 1,5 miljoen aanvragen was de belangstelling opnieuw gigantisch. ,,De GP van Nederland heeft zich snel op de kalender gevestigd als favoriet van de fans”, weet F1-president Stefano Domenicali, die de sport heeft zien veranderen na de terugkeer van Zandvoort op de F1-kalender. ,,De uitverkochte GP’s van de laatste twee jaar hebben de lat hoger gelegd op het gebied van organisatie, entertainment en duurzaamheid en we zijn verheugd onze relatie te verlengen. Er is enorme vraag naar F1-races, dus dit is het bewijs van het wat het team gedaan heeft om Zandvoort tot 2025 op de kalender te krijgen.”
Noem het gerust relatiemanagement. Zandvoort is niet zomaar een tussenstop op de F1-kalender, de badplaats streeft er met tal van groene en duurzame initiatieven ook naar om het F1-event van de toekomst te zijn. Daarom ook noemt sportief directeur Jan Lammers het wederom ‘uniek’ dat zijn Zandvoort ondanks gigantische concurrentie van (kapitaalkrachtige) toplocaties gewoon tussen wereldsteden als Las Vegas, Monaco en Sao Paulo op de kalender blijft staan. ,,En, zoals we dat intern zeggen, zijn we Ready for Tomorrow. We moeten en willen het F1 evenement van de toekomst neerzetten, dat is niet per se groter maar wel beter, intenser, meer beleving, duurzamer en inclusiever”, aldus Lammers.
De aanname dat er wel even een tientje extra op de kaartjes kan, is wat ons betreft wel erg kort door de bocht
Vermakelijkheidsbelasting
Waar het vanuit de top van de sport lofuitingen blijft regenen, verloopt de samenwerking dichter bij de huis met de gemeente Zandvoort sinds de komst van een nieuw college wat stroever. Uit recent onderzoek blijkt dat de Dutch Grand Prix in 2021 heeft geleid tot 22,3 miljoen euro aan extra uitgaven in Zandvoort en 44,5 miljoen in de hele Metropoolregio Amsterdam. De verwachting is dat dit jaar, met 30% meer bezoekers de economische impact in de regio nog hoger ligt.
Ondanks die prachtige cijfers overweegt het nieuwe college nu of er ook nog een vermakelijkheidsbelasting van een aantal euro op de tickets voor de Grand Prix kan worden geheven om ‘stijgende beheerkosten te betalen’ en inwoners van het kustdorp niet op te laten draaien voor de kosten die gastvrijheid voor evenementen en toerisme met zich meebrengen. Dat idee zou natuurlijk een flinke financiële tegenvaller voor de GP-organisatie betekenen, die van de lokale, regionale en landelijke overheden tot nu toe altijd hebben gehoord dat ze financieel hun eigen boontjes moesten doppen.
,,Het is natuurlijk nog niet zo ver, maar ik moet wel zeggen dat ik van dit plan van schrik”, reageert Lammers op het idee van het collega in zijn woonplaats. ,,Als je het contrast ziet dat wij in een markt opereren waarin enorm veel competitie is met landen waar overheden heel veel geld over hebben voor een race en dat wij alles zonder overheidssteun hebben neergezet, dan hoop ik dat de gemeente nog tot inkeer komt. Die denken nu van: wij willen ook wel een graantje meepikken van dit succes. Maar de aanname dat er wel even een tientje extra op de kaartjes kan, is wat ons betreft wel erg kort door de bocht.”
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Voormalig Formule 1-coureur Philippe Streiff (67), die verlamd raakte bij zwaar ongeluk, overleden
Voormalig Formule 1-coureur Philippe Streiff is op 67-jarige leeftijd overleden. De Fransman zag in 1989 abrupt een einde aan zijn carrière komen door een zwaar ongeval, waarbij hij verlamd raakte. -
PREMIUMReportage
Jos Verstappen betaalt inschrijfgeld om leven te wagen op glibberige weggetjes: ‘Uiteindelijk draait alles om plezier’
Na jaren tijd investeren in de carrière van zoon Max Verstappen, blies pa Jos zijn eigen raceloopbaan in 2022 weer nieuw leven in met een rally avontuur. AD Sportwereld bezocht zijn seizoensafsluiter in winters Spa. ,,Uiteindelijk draait alles toch om plezier maken in het leven, met leuke mensen om je heen.” -
Wat is de beste e-reader? En hoeveel kost zo’n digitale bibliotheek? Check hier dé aanraders van dit moment
Een e-reader is een must-have voor boekenwurmen die weinig ruimte hebben om veel boeken te stapelen. Ook qua duurzaamheid (papier- en energieverbruik) kan zo'n toestel tellen. Expert Eric van Ballegoie van technologiesite Tweakers onderwierp verschillende e-readers aan een vergelijkingstest en tipt drie modellen, per budget en type gebruiker. -
Energierekening
Mariëlle woont in een oude boerderij: ‘Als het buiten vriest, kan het in huis 12 graden worden’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Mariëlle van der Leest - Kieboom (68) uit Reek, Noord-Brabant. -
Pietro Fittipaldi opnieuw reserverijder Formule 1-team Haas
Pietro Fittipaldi is ook dit jaar de reserverijder bij het Formule 1-team Haas. De 26-jarige kleinzoon van de Braziliaanse tweevoudig wereldkampioen Emerson Fittipaldi gaat al zijn vijfde jaar in bij de Amerikaanse renstal als testcoureur en stand-in voor de wedstrijdrijders.
-
Richard Verschoor ook in 2023 in Formule 2, nu bij Van Amersfoort Racing
Autocoureur Richard Verschoor rijdt ook in 2023 in de Formule 2. Het wordt zijn derde jaar in de opstapklasse van de Formule 1. De vandaag 22 jaar geworden coureur uit Benschop heeft voor het komende seizoen onderdak gevonden bij de renstal van het Nederlandse Van Amersfoort Racing. -
-
-
vraag 't vtwonen
Niet te warm, maar ook niet te koud: hoe kies je je ideale dekbed?
De ene nacht lig je in je flanellen pyjama onder drie dekens, de week erna drijf je je bed uit van de warmte. Hoe zorg je dat je er comfortabel bij ligt als de temperaturen buiten schommelen? Een goed dekbed kan helpen. Dit zijn de meest voorkomende dekbedden, dekbedvullingen en hun belangrijkste eigenschappen. -
Definitief: Daniel Ricciardo als reservecoureur bij Red Bull herenigd met Max Verstappen
Daniel Ricciardo keert voor een jaar terug bij het Formule 1-team van Red Bull als reserverijder. De 33-jarige Australiër zal de auto gaan testen en wordt ook ingezet voor commerciële activiteiten. Red Bull-topman Helmut Marko maakte afgelopen week in Abu Dhabi al de komst van Ricciardo bekend, maar van een contract was toen nog geen sprake.
27 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPaul Slinger
Leo Haas
J.M. Verbeek
Bobby De Jong
Peter Wortelboer