Volledig scherm
Ben Pon in 1965 in actie op het circuit van Zandvoort. Inzetjes, vlnr: de poster van de 1000ste F1 in Sjanghai, Michael Bleekemolen en piloot Jan Flinterman. © ANP

Eén race gestart, wel onderdeel van de F1-historie

1000ste GPAan de vooravond van de 1000ste grand prix in de historie van de Formule 1 duiken mooie lijstjes en verhalen op. Zo zijn er liefst vier Nederlandse coureurs die precies één GP op hun naam hebben staan. Een overzicht van de eendagspioniers.

Volledig scherm
Piloot Jan Flinterman. © ANP

Door Rik Spekenbrink

Jan Flinterman en Dries van der Lof (1952)

Om publiek te trekken naar de Grote Prijs van Nederland, kregen Jan Flinterman en Dries van der Lof naar verluidt ieder 2000 gulden voor hun deelname. In Zandvoort werden zij in 1952 de eerste twee Nederlandse Formule 1-coureurs.

Flinterman was piloot van beroep, hij was officier bij de Luchtmacht. Hij vloog onder meer op de Spitfire, een Brits jachtvliegtuig. Na de Tweede Wereldoorlog begon hij aan een racecarrière, eerst in de Formule 3. Bij zijn debuut in de Formule 1 ging het al na zeven rondes mis met zijn Maserati. Maar met de auto van zijn teamgenoot Chico Landi wist Flinterman alsnog als negende te finishen.

Van der Lof, ondernemer van origine, reed in een HWM-Alta. Ondanks motorproblemen zag de geboren Drent de finishvlag, maar omdat hij aan slechts 70 (van de 90) rondes kwam, werd Van der Lof niet officieel geklasseerd.

Flinterman (1992) en Van der Lof (1990) overleden vorige eeuw.

Ben Pon (1962)

Volledig scherm
- Ben Pon: Eén van de 15 Nederlandse coureurs in de geschiedenis van de Formule 1.

De eerste en enige grand prix die Ben Pon in zijn leven rijdt, de Grote Prijs van Nederland, duurt krap twee rondes. In de Scheivlakbocht verliest hij de controle over zijn Porsche 787 door een oliespoor op het asfalt. De auto slaat over de kop, Pon wordt uit zijn auto geslingerd, die belandt bijna in het publiek. Wonderbaarlijk genoeg komt hij er zonder kleerscheuren vanaf. Pon wilde sneller zijn dan land- en teamgenoot Carel Godin de Beaufort, maar reed voor het eerst in een Formule 1-bolide.

Ben Pon is een zoon van Volkswagen-importeur Ben Pon senior. De Amersfoorter reed in diverse autosportklasses en nam zes maal deel aan de 24 uur van Le Mans. In 1972 deed hij nog mee aan het kleiduivenschieten op de Olympische Spelen van München.

Volledig scherm
Ben Pon in actie in Zandvoort in 1965. © ANP

Michael Bleekemolen (1978)

Het gebeurt tegenwoordig zelden, maar vroeger was het heel gebruikelijk dat coureurs zich niet wisten te kwalificeren voor de grand prix. Zo lukte het Michael Bleekemolen in vijf pogingen maar één keer. En die race, in 1978 op het Amerikaanse circuit Watkins Glen, loopt uit op een deceptie. Tien ronden voor het eind strandt Bleekemolen, rijdend in de Ford Cosworth, met een olielek. ,,Een miezerig klein rubberen ringetje was uit een leiding gerold. Erg frustrerend”, zei Bleekemolen begin deze eeuw tegen De Gelderlander.

Quote

Er zijn duizenden op de wereld die de Formule 1 in willen. Ik ben daar gelukkig geweest.

Michael Bleekemolen

Ondanks een scheurtje in zijn chassis, kort voor de start van de GP van Amerika ontdekt, stoomde Bleekemolen vanaf plek 25 op naar de 9de stek. ,,Maar eigenlijk was het niet verantwoord vol gas te geven”, keek de Noord-Hollander terug. Een ander probleem zorgde dus voor een ‘DNF’ in zijn enige race in de koningsklasse.

Mede door het gebrek aan voldoende financiële middelen slaagt Bleekemolen niet in de Formule 1. Twee keer probeert hij zich te kwalificeren voor zijn thuisrace op Zandvoort, maar dat was hem niet gegund. Een desillusie, noemt hij dat. ,,Maar er zijn duizenden op de wereld die de Formule 1 in willen. Ik ben daar gelukkig geweest.”

Volledig scherm
Michael Bleekemolen in 1998. © ANP Kippa

In onze Formule 1-podcast ‘Pitstop’ bespreken verslaggevers Rik Spekenbrink en Arjan Schouten met presentator Hidde van Warmerdam de afgelopen Grand Prix van Bahrein en kijken ze vooruit naar de GP van Sjanghai, de 1000ste GP.