Volledig scherm
© getty

Eerste podiumplek van het jaar voor Verstappen

Max Verstappen denkt en spreekt niet in termen van revanche. Maar zo zal het toch een beetje voelen. Met een knappe podiumplaats in de Grote Prijs van Spanje maakte de Nederlander vanmiddag een einde aan een moeizame reeks.

Nabeschouwing

Volledig scherm
© photo_news

Achter de Mercedessen van de pijlsnelle Lewis Hamilton en Valtteri Bottas eindigde Verstappen als derde. Zijn eerste podiumplek van het jaar, 15 welkome punten voor het kampioenschap en vooral een mentale opsteker na vier teleurstellende races in 2018.

De Limburger reed de laatste 23 rondes zelfs met een kapotte voorvleugel, nadat hij bij een herstart van een virtuele safety car de Williams van achterblijver Lance Stroll aantikte. Het maakte voor de snelheid van Verstappen gek genoeg niets uit. Sebastian Vettel, die er een merkwaardige tactiek op nahield door vanaf de tweede plek zijn tweede pitstop te maken, kon geen aanval meer plegen op Verstappen. De Duitser finishte als vierde en zag de achterstand op leider Hamilton oplopen.

Bekijk hier de samenvatting

Verstappen kende een prima race. Hij kende een schone start, was prima weg en kon Kimi Räikönnen op plek 4 net niet aanvallen, maar hoefde ook niet in de verdediging ten opzichte van ploeggenoot Daniel Ricciardo. Die liet zich wel even zien maar plaatste geen aanval. Na een paar bochten ging het helemaal mis toen Romain Grosjean spinde, vol gas terug op de baan verscheen en Nico Hülkenberg en Pierre Gasly vol op hem botsten. Drie uitvallers, een hoop brokken op het asfalt en dus de safety car voor enige tijd op de baan.

Bij de herstart bleef de rangorde intact. Eén voor één kwamen ze voorbij, zo'n beetje om de anderhalve seconde, rondje na rondje: Sebastian Vettel, die Valtteri Bottas bij de start had ingehaald, vervolgens Räikkönen, Verstappen en Ricciardo. Alleen een ontketende Lewis Hamilton was aan het kop van het veld weg. Een saaie race leek in de maak. Maar dat viel mee.

Volledig scherm
© photo_news
Volledig scherm
© ap

Vettel was in rondje 18 de eerste die naar binnen ging voor mediumbanden, even later gevolgd door Bottas. Net op het moment dat ook Räikkönen wilde stoppen, begaf zijn turbo het en viel de Fin uit. De eerste meevaller voor Verstappen. Toen Hamilton even later nieuwe banden liet monteren, ging Verstappen aan de leiding in de grand prix die hij 2 jaar geleden won, zijn eerste zege in de Formule 1.

Uiteraard moest ook hij nog naar binnen voor een bandenwissel, maar aan de rap oplopende verschillen met teamgenoot Ricciardo bleek hoe hard Verstappen het gas intrapte. En hoe goed hij het rubber onder controle hield, ook na 30 rondjes, op het circuit dat bekend staat als 'bandenvreter'. Pas in rondje 35 kwam Verstappen binnen, als laatste van allemaal. Hij keerde terug op plek 4.

Toen werd Vettel vanaf plek 2 opnieuw naar binnen geroepen, een merkwaardige tactische beslissing van Ferrari en - eerlijk is eerlijk - de tweede meevaller voor Verstappen. Het uitvallen van Esteban Ocon leverde een virtuele safety car op. Toen de groene vlag verscheen, was Stroll niet scherp en tikte Verstappen de Canadees aan. Het maakte niets meer uit. De Nederlander bleef prima rondetijden klokken, liep in de slotronden zelfs weg bij Vettel en kon de champagne spuiten. Na de ellende van afgelopen weken smaakte het slokje dat hij nam extra zoet.

LIVEBLOG

 geen nieuwe berichten

Finish

Lewis Hamilton wint de Grand Prix van Spanje! Valtteri Bottas eindigt op de tweede plek en Max Verstappen pakt zijn eerste podiumplek van het seizoen.

65/66

Vettel komt niet dichterbij. Max Verstappen gaat zijn eerste podiumplek van het seizoen pakken!

63/66

Vettel rijdt zijn persoonlijk snelste ronde, maar het gat met Verstappen blijft.

61/66

Vettel komt nog steeds niet dichterbij en Verstappen gaat afkoersen op een podiumplaats!

Daniel Ricciardo rijdt misschien wel de saaiste race van zijn leven. Twintig seconden voor hem rijdt Vettel en veertig seconden achter hem rijdt Magnussen. Over een niemandsland gesproken...

57/66

Als Vettel al voorbij Verstappen komt dan is het gat met Bottas nog tien seconden. Dat rijdt hij nooit dicht. Ferrari heeft een tweede plek weggegeven.

56/66

Vettel loopt gedurende de eerste twee sectoren in op Verstappen, maar de Nederlander is flink sneller in het derde deel. Het gat blijft daarom variëren van anderhalve seconde tot 2.8 seconden.

Vettel stond comfortabel tweede en ligt nu op een vierde plek na zijn pitstop. Als deze plekken zo blijven dan wordt de achterstand van Vettel op Hamilton in het kampioenschap 17 punten in plaats van 11.

Via de boordradio krijgt Verstappen te horen dat zijn snelheid in orde is.

Twee paarse (het snelst van iedereen) sectoren van Vettel en het gat slinkt naar 2.3 seconden.

Verstappen heeft een gaatje van drie seconden geslagen met Vettel.

48/66

1. Hamilton
2. Bottas +15.649
3. Verstappen +10.830
4. Vettel +1.703
5. Ricciardo +17.733
6. Magnussen +26.737

Vandoorne valt stil en parkeert zijn wagen vlak voor de pitexit.

46/66

Vettel zit op anderhalve seconde van Verstappen. Als de Nederlander dit gat stabiel weet te houden, kan de Duitser geen gebruik maken van DRS.

45/66

Via de boordradio krijgt Verstappen te horen dat het erop lijkt dat de voorvleugel in orde lijkt te zijn. Enkel de zijkant van de voorvleugel ligt eraf.

Tussenstand

1. Hamilton
2. Bottas +14.668
3. Verstappen +10.489
4. Vettel +2.254
5. Ricciardo +18.070

Kan Verstappen met een kapotte voorvleugel het podium halen?

Verstappen wilde voorbij aan Sirortkin, maar hij ging te snel.

Verstappen rijdt zijn voorvleugel kapot op de wagen van Sirotkin!

Virtuele safetycar is weer voorbij en er wordt weer geracet!

laad oudere berichten