Ferrari bloedsnel in tweede training, Max sneller dan Ricciardo
Max Verstappen is in de tweede vrije training als vierde geëindigd. Met een tijd van 1.44.046 was hij sneller dan teamgenoot Daniel Ricciardo (1.44.250), maar moest hij bijna zeven tienden toegeven op Kimi Räikkönen (1.43.355).
Delen per e-mail
Nabeschouwing
De Fin was daarmee meer dan een tiende sneller dan Lewis Hamilton. De Ferrari-motor lijkt dus ook op het circuit van Spa-Francorchamps de overhand te hebben op de Mercedes.
Sebastian Vettel werd vijfde op zeven tienden, maar moest zijn snelste ronde afbreken door een foutje.
Morgen staan de derde training en de kwalificatie op het programma. De voorspelling is dat het tijdens de kwalificatie gaat regenen.
Liveblog
En het zit er op voor vandaag: Verstappen beëindigt de tweede training als vierde en Kimi Räikkönen is de snelste man op de baan. Morgen staat de kwalificatie op het programma en is er een grote kans op regen!
En samen met Verstappen is het gehele Formule 1-veld op het circuit te vinden. Het is dringen geblazen.
Verstappen rijgt de rondjes aaneen. Geen snelle tijden, maar wel veel data.
De wagen van Stoffel Vandoorne is weer gemaakt en hij kan zich dus verbeteren. Hij blijft laatste, maar het gat met Stroll (de nummer 19), is nu geen twee seconden meer, maar twee honderdsten.
Het is voor Stroll te hopen dat hij snel kan overstappen naar Racing Point Force India, waar zijn vader nu eigenaar van is. De roze wagen van Sergio Perez staat nu namelijk zevende, terwijl de Williams dit seizoen dramatisch is.
Ook Max Verstappen is druk bezig met de racesimulaties.
Fernando Alonso verbetert zijn tijd en springt naar P16: 1.46.153. Hij is 2.8 seconden langzamer dan Räikkönen, maar wel sneller dan de Williams-coureur en dan zijn teamgenoot Stoffel Vandoorne.
Racesimulatie
De coureurs zijn nu vooral bezig met het testen van de banden tijdens de langere runs. Hoe houdt het rubber het tijdens de race?
Bottas is op de supersofts tijdens een racesimulatie 4.4 seconden langzamer dan de snelste ronde van Räikkönen. Dat was ook op de supersofts en uiteraard neergezet als kwalificatierun.
Top-6
1. Raikkonen 1.43.355
2. Hamilton +0.168
3. Bottas +0.448
4. Verstappen +0.691
5. Vettel +0.774
6. Ricciardo +0.895
Max Verstappen is opnieuw sneller dan zijn teamgenoot, twee tienden maar liefst: 1.44.046. Verstappen blijft wel 0.691 achter op Kimi Räikkönen.
Daniel Ricciardo rijdt nu ook met de supersoft, maar hij heeft wel wat problemen met zijn versnellingen. Toch verbetert hij zijn tijd en staat hij nu vierde op negen tienden van Kimi Räikkönen.
Verrassing: de Saubers nestelen zich tussen Verstappen en Ricciardo in. De Red Bulls moeten dus nog flink kunnen versnellen.
Lewis Hamilton en Valtteri Bottas gaan nu ook rond op de supersofts:
Bottas komt vier tienden tekort op de tijd van Räikkönen en Hamilton één tiende! De Ferrari, en met name de Fin in de Ferrari, is heel erg snel!
Kimi Räikkönen rijdt op de supersofts de snelste tijd van de dag: 1.43.355. Daarmee is hij een seconde sneller dan de nummer twee: Lewis Hamilton en twee seconden sneller dan de nummer vijf: Max Verstappen.
Een kleine verbetering voor Verstappen: 1.45.366. Daardoor staat hij nu wel binnen een seconde (0.997) van Hamilton.
De pech blijft Stoffel Vandoorne achtervolgen: nu moet zijn vloer vervangen worden. Dat kost hem de nodige tijd. Als het pech is natuurlijk.
En de eerste échte tijd voor Verstappen: 1.45.373. Goed voor de vijfde plek op een seconde van Lewis Hamilton, maar wel twee tienden voor teamgenoot Ricciardo.
Foutje van Max Verstappen, waardoor hij even buiten de baan komt en zijn eerste snelle ronde in rook op gaat. Gelukkig geen letterlijke rook, want anders zou de Renault-motor weer ontploft zijn.
De eerste snelle ronde van Hamilton, is de snelste ronde van allemaal: 1.44.369. Drie hondersten sneller dan Räikkönen.
Max
En daar is Max Verstappen!
Ook Hamilton is ten tonele verschenen, waardoor Max Verstappen de enige coureur is die nog niet naar buiten is geweest.
Verder in het nieuws
-
Verstappen: Met Leclerc bij Ferrari? Denk niet dat dat gebeurt
Max Verstappen denkt niet dat hij ooit samen met Charles Leclerc het rijdersteam vormt bij Ferrari in de Formule 1. Dat zegt de Limburger in een interview op Ziggo Sport dat vanavond wordt uitgezonden. Een kort fragment kwam via Twitter al vrij. -
Ferrari wil vrouwelijke coureurs opleiden
Formule 1-renstal Ferrari wil ook vrouwelijke coureurs meer kans geven in de autosport. Teambaas Mattia Binotto kondigde deze week aan dat het Italiaanse team extra energie gaat steken in de opleiding. -
Ferrari ‘gevleid’ door interesse van Hamilton
Het zou de Formule 1-transfer van de eeuw zijn, als Lewis Hamilton na 2020 werkelijk overstapt van Mercedes naar Ferrari. De Italianen gaven deze week voor het eerst toe dat er gesproken is met de zesvoudig wereldkampioen. ,,Maar alle coureurs willen een Ferrari besturen.’’ -
WK-klassement: Verstappen sluit jaar af als derde in WK
Max Verstappen is voor het eerst in zijn carrière in de top-3 geëindigd van het WK. Met zijn tweede plek in Abu Dhabi verzekerde hij zich van de podiumplek. -
Red Bull-baas verwacht in 2021 geen stoelendans bij topteams
Christian Horner, de teambaas van Red Bull Racing, denkt niet dat de topcoureurs in de Formule 1, onder wie Red Bull-rijder Max Verstappen, na komend seizoen de overstap gaan maken naar een ander team. De contracten van de meeste coureurs in de topteams, waaronder dat van Verstappen, lopen af aan het einde van 2020. Hij gaat ervan uit dat de Limburger bijtekent voor 2021.
-
Inhaalmanoeuvre Verstappen weer ‘actie van het jaar’
Max Verstappen is opnieuw onderscheiden met de award voor de ‘FIA Action of the Year’. De internationale federatie FIA beloonde de Nederlander daarmee voor de mooiste actie van het seizoen in de Formule 1. -
Hoe laat worden de Grands Prix verreden?
De eerste race van het seizoen zit er op, maar wanneer mogen we ons weer verheugen op Max Verstappen en co? Bekijk hieronder de F1-kalender en zie gelijk hoe laat de wekker gezet moet worden. -
Traditionele finishvlag keert terug in Formule 1
Een race in de Formule 1 wordt volgend jaar weer standaard beëindigd met het zwaaien van de traditionele finishvlag. Autosportbond FIA besloot dit nadat op een scherm een digitaal exemplaar werd getoond op het moment dat de winnaar de finish passeerde.