Volledig scherm
Max Verstappen. © Photo News

Gridstraffen Formule 1 versimpeld

De Formule 1 versimpelt komend seizoen het strafsysteem voor het verwisselen van een component van de motor. Een zogeheten 'gridstraf' van vijftien plaatsen of meer betekent achteraan starten. Zo eenvoudig is de stelregel, meldt de autosportklasse op zijn website.

Sportief directeur Ross Brawn ziet daarmee zijn wens deels ingelost. De Brit ergerde zich afgelopen seizoen aan het verwarrende systeem, waarbij een coureur voor elke wissel van een motorcomponent voor straf een aantal posities naar achteren moest in de startopstelling. Het leidde bij sommige races tot absurde 'gridstraffen'. Zo moest de Belg Stoffel Vandoorne bij de Grand Prix van België 65 plaatsen naar achteren in een veld van maximaal twintig auto's.

Een andere grote wijziging is dat iedere coureur nog maar over drie motoren voor een heel seizoen beschikt. Voorgaande jaren waren dat er vier. De maatregel is bedoeld om kosten te besparen en de motorfabrikanten ertoe te dwingen betrouwbaarder krachtbronnen te bouwen.

  1. Oproep: Wat is uw mooiste Max Verstappen-moment van 2018?

    Oproep: Wat is uw mooiste Max Verstappen-mo­ment van 2018?

    Formule 1-jaar 2018 kende voor Max Verstappen vele hoogtepunten. Elf podiumplaatsen en twee prachtzeges in Oostenrijk en Mexico. Maar wat was uw mooiste Max-moment van 2018? Bij welke Grand Prix zag u hem live in actie? Waar scoorde u een selfie met Max? Of een handtekening? Deel uw mooiste Max-moment in maximaal 150 woorden (evt. met foto) met ons via uwmaxmoment@ad.nl en wellicht haalt uw bijdrage op zaterdag 29 december de pagina’s van AD Sportwereld.