Volledig scherm
PREMIUM
Max Verstappen. © Getty Images

'Hypocriet! Red Bull roept juist op tot bewegen'

Foodwatch wil eindeHet drankje Red Bull is verbonden met populaire evenementen en met topsporters als Max Verstappen en Kjeld Nuis, maar voedselwaakhond Foodwatch wil dat het 'ongezonde' Red Bull stopt met 'schaamteloze sportmarketing'.

Door Lisette van der Geest

,,Ik ga er beter van schaatsen, dus waarom zou ik het niet drinken?'' Tweevoudig olympisch kampioen Kjeld Nuis (28) opent al zeven jaar lang, een uur voordat hij bij een wedstrijd aan de start verschijnt, een blikje Red Bull en neemt daar vervolgens tijdens zijn warming-up slokjes van. Maar Foodwatch, een consumentenorganisatie die zich richt op de voedselkwaliteit, riep de energiedrankfabrikant gisteren op te stoppen met de 'schaamteloze sport- en jongerenmarketing van het ongezonde drankje'.

Volgens Foodwatch misleidt Red Bull jongeren met 'agressieve' marketingcampagnes rondom populaire sporten en bekende sporters als Nuis en Max Verstappen. ,,Red Bull promoot haar drankje waar dit de meeste schade kan aanrichten, namelijk onder jongeren en tijdens sport'', aldus Foodwatch.