Volledig scherm
Max Verstappen eindigde vorig jaar als vijfde op het circuit van Sotsji. © REUTERS

Max en Sotsji: een moeizaam huwelijk

Track RecordVoorafgaand aan alle 21 races duikt AD Sportwereld per circuit in het track record van Max Verstappen en kijkt naar de prestaties van Honda van vorig jaar. Deel 16 van 2019: het Sochi Autodrom.

Door Rik Spekenbrink

Optredens: 4
Finishes: 3
Uitvalbeurten: 1
Beste kwalificatie: 7de
Beste raceresultaat: 5de
Aantal WK-punten: 21

Honda vorig jaar: Brendon Hartley en Pierre Gasly vielen in hun Toro Rosso allebei al vroeg in de race uit met remproblemen. Zij waren, net als de beide Red Bulls, door onderdelenwissels vanuit het achterveld gestart.

Gianpiero Lambiase, de race engineer van Max Verstappen, kreeg het er warm van. Hij vroeg de coureur vorig jaar tijdens de Grote Prijs van Rusland een paar keer om het toch vooral ietsje rustiger aan te doen. Het advies, waarschijnlijk bedoeld om de wagen enigszins te sparen, was aan dovemansoren gericht. De Limburger, door een wissel van motor en versnellingsbak gestart vanaf plek 19, ging op zijn 21ste verjaardag vol gas in de aanval. In rondje 7 lag hij al 6de, even later leidde Verstappen zelfs de race door een serie pitstops van de topteams. Maar omdat een bandenwissel nu eenmaal verplicht is, moest ook hij uiteindelijk naar binnen en was plek 5 het maximaal haalbare resultaat. Precies zoals hij vooraf had voorspeld.

Nee, het Sochi Autodrom heeft Verstappen na vier deelnames nog geen topresultaat gebracht. Het rondje over en langs het olympisch park van 2014, niet bekend vanwege het geboden spektakel op zondagmiddag, is de Red Bulls niet op het lijf geschreven.

Volledig scherm
Max Verstappen kwam in Sotsji nog nooit verder dan de vijfde plaats. © Getty Images

Beluister de voorbeschouwing in onze podcast Pitstop.

Volledig scherm
Max Verstappen viel in 2016 uit met zijn Toro Rosso. © ap

Bij zijn eerste Russische grand prix had Verstappen allerhande materiaalproblemen na een vroege botsing met Nico Hülkenberg. Met een gat in de vloer en beschadigde vleugels en ophanging hadden zijn banden het bovendien zwaar. In de Toro Rosso, gestart vanaf een keurige negende plek, hield Verstappen nog een tiende plek over aan zijn debuut in Sotsji.

Een jaar later viel hij uit door een kapotte motor. Hij lag op dat moment zesde, na opnieuw vanaf P9 te zijn vertrokken. Maar na 34 rondes zat het er ineens op voor Verstappen. Toch lag in die race de basis voor een positief verhaal verscholen. Een botsing van Daniil Kvyat, toen nog Red Bull-rijder, was voor de teamleiding de druppel. De twee wisselden de race erop van stoeltje, de afloop is bekend.

In 2017 was de Russische grand prix vooral saai. Het was voor Verstappen een kwestie geweest van ‘dat ding op de baan houden’, zoals hij dat zelf uitlegde na afloop. Als hij enige raceactie wilde zien, was hij aangewezen op de grote schermen langs het Autodrom. Gestart vanaf plek 7 had hij één fraaie inhaalactie (op Felipe Massa én ploeggenoot Daniel Ricciardo). Daarna zag Verstappen zowel voor zich als in de spiegels 52 rondjes lang amper een andere auto. Plek 5, na dagen van driftig gesleutel aan de RB13, betekende voor Verstappen het maximaal haalbare.

Bekijk hieronder de samenvatting van de Grand Prix van Rusland van vorig jaar nog eens terug.