Max in Bakoe: één keer degelijk, twee keer ellende
Track recordVoorafgaand aan alle 21 races duikt AD Sportwereld per circuit in het track record van Max Verstappen en kijkt naar de prestaties van Honda van vorig jaar. Deel 4 van 2019: het stratencircuit van Bakoe.
Delen per e-mail
Door Rik Spekenbrink
Optredens: 3
Finishes: 1
Uitvalbeurten: 2
Beste kwalificatie: 5de (2017 en 2018)
Beste race-resultaat: 8ste (2016)
Aantal WK-punten: 4
Honda vorig jaar: Brendon Hartley boekte een verdienstelijk punt in Bakoe. Mede dankzij een aantal prominente uitvallers werd hij 10de. Pierre Gasly kwam als 12de over de streep. In de kwalificatie kwamen de Toro Rosso’s er echter niet aan te pas: 17de en 19de.
Er wordt pas drie jaar geracet door de straten van Bakoe, de hoofdstad van Azerbeidzjan. De debuutrace in 2016, toen nog als Grote Prijs van Europa, was aan de saaie kant. Max Verstappen, pas kort de bestuurder van een Red Bull-wagen, reed een foutloze race. Gestart als negende, een paar plekken verloren na een mindere pitstop, maar daarna door wat fraai inhaalwerk alsnog gefinisht als achtste. ,,Het maximaal haalbare”, vertelde de Nederlander na afloop. Nico Rosberg, de latere wereldkampioen, won de race.
Daarna volgden twee heerlijke grands prix aan de boorden van de Kaspische Zee. Maar de echte Verstappen-fan heeft er wellicht minder van kunnen genieten, want hij kwam in 2017 en 2018 niet over de finish.
Het maximaal haalbare
Twee jaar geleden was er sprake van een technisch probleem. Na problemen in de vrije trainingen en kwalificatie was zijn race al na twaalf ronden klaar. Het vermogen van zijn Renault-motor viel weg, net voordat Verstappen de derde plaats van Sergio Perez wilde aanvallen. ,,Ja hoor. Daar gaan we weer”, verzuchtte de Limburger cynisch over de boordradio. De leiding van Red Bull Racing kon niets anders doen dan de coureur uit de wedstrijd halen. Wat volgde was een knotsgekke race vol incidenten, uiteindelijk gewonnen door Verstappens ploegmaat Daniel Ricciardo.
En ook vorig jaar was het smullen in de smalle straten van Bakoe. Geen moment was het saai. Ricciardo en Verstappen maakten er een fijn gevecht van. Geheel volgens de teamfilosofie van Red Bull: geen kopman, geen knecht, vecht het op de baan maar uit. Beurtelings haalden de twee teamgenoten elkaar in. Maar na een touché voelde je al aankomen: dit gaat straks een keer mis… En zo geschiedde. Aan het einde van het rechte stuk, twaalf rondes voor het einde, botste de Australiër op de staart van de Nederlander. Hij wipte zijn teamgenoot, beiden schoten met piepende banden rechtdoor. Teambaas Christian Horner sloeg de handen voor de ogen bij het zien van alle ellende. Na afloop ging het over de schuldvraag; had Verstappen te vroeg of hard geremd, of zat Ricciardo te dicht op zijn voorganger? Bij Red Bull deden ze er niet aan mee: allebei schuldig, en een dringend verzoek elkaar voortaan ietsje meer ruimte te geven.
Na weer een smakelijke race was het uiteindelijk Lewis Hamilton die op de hoogste trede van het podium kon klimmen. Maar alleen omdat Valtteri Bottas vlak voor het einde lek reed.
Uiteindelijk, zo bekende Ricciardo onlangs, was de crash met zijn goede collega – en vooral de interne afhandeling ervan – één van de redenen om na vorig seizoen het team van Red Bull te verlaten.
Verder in het nieuws
-
Verstappen: Met Leclerc bij Ferrari? Denk niet dat dat gebeurt
Max Verstappen denkt niet dat hij ooit samen met Charles Leclerc het rijdersteam vormt bij Ferrari in de Formule 1. Dat zegt de Limburger in een interview op Ziggo Sport dat vanavond wordt uitgezonden. Een kort fragment kwam via Twitter al vrij. -
Ferrari wil vrouwelijke coureurs opleiden
Formule 1-renstal Ferrari wil ook vrouwelijke coureurs meer kans geven in de autosport. Teambaas Mattia Binotto kondigde deze week aan dat het Italiaanse team extra energie gaat steken in de opleiding. -
Ferrari ‘gevleid’ door interesse van Hamilton
Het zou de Formule 1-transfer van de eeuw zijn, als Lewis Hamilton na 2020 werkelijk overstapt van Mercedes naar Ferrari. De Italianen gaven deze week voor het eerst toe dat er gesproken is met de zesvoudig wereldkampioen. ,,Maar alle coureurs willen een Ferrari besturen.’’ -
WK-klassement: Verstappen sluit jaar af als derde in WK
Max Verstappen is voor het eerst in zijn carrière in de top-3 geëindigd van het WK. Met zijn tweede plek in Abu Dhabi verzekerde hij zich van de podiumplek. -
Red Bull-baas verwacht in 2021 geen stoelendans bij topteams
Christian Horner, de teambaas van Red Bull Racing, denkt niet dat de topcoureurs in de Formule 1, onder wie Red Bull-rijder Max Verstappen, na komend seizoen de overstap gaan maken naar een ander team. De contracten van de meeste coureurs in de topteams, waaronder dat van Verstappen, lopen af aan het einde van 2020. Hij gaat ervan uit dat de Limburger bijtekent voor 2021.
-
Inhaalmanoeuvre Verstappen weer ‘actie van het jaar’
Max Verstappen is opnieuw onderscheiden met de award voor de ‘FIA Action of the Year’. De internationale federatie FIA beloonde de Nederlander daarmee voor de mooiste actie van het seizoen in de Formule 1. -
Hoe laat worden de Grands Prix verreden?
De eerste race van het seizoen zit er op, maar wanneer mogen we ons weer verheugen op Max Verstappen en co? Bekijk hieronder de F1-kalender en zie gelijk hoe laat de wekker gezet moet worden. -
Traditionele finishvlag keert terug in Formule 1
Een race in de Formule 1 wordt volgend jaar weer standaard beëindigd met het zwaaien van de traditionele finishvlag. Autosportbond FIA besloot dit nadat op een scherm een digitaal exemplaar werd getoond op het moment dat de winnaar de finish passeerde.