Max in Monaco, nog geen fijne match
Track recordVoorafgaand aan alle 21 races duikt AD Sportwereld per circuit in het track record van Max Verstappen en kijkt naar de prestaties van Honda van vorig jaar. Deel 6 van 2019: het stratencircuit van Monaco.
Delen per e-mail
Door Arjan Schouten
Optredens: 4
Finishes: 2
Uitvalbeurten: 2
Beste kwalificatie: 4 (2017)
Beste race-resultaat: 5 (2017)
Aantal WK-punten: 12
Honda vorig jaar: Pierre Gasly eindigde namens Toro Rosso dik in de punten op plaats zeven, Brendon Hartley haalde het einde niet na ene crash.
Monaco, het is nog geen succesvol jachtterrein gebleken voor Max Verstappen. Altijd wat daar op dat krappe stratencircuit voor Max Verstappen. Beroemd is natuurlijk de crash bij zijn debuut in 2015, als hij in de 64ste ronde in volle vaart op Romain Grosjean knalt. Een actie waar hij nog voor bestraft werd ook, maar de echte straf was natuurlijk die enorme klapper in de bandenstapel van Sainte Dévote. ,,Een flinke klapper, maar ik voel me wel goed’‘, vertelde Verstappen toen gelukkig al snel weer. Maar de kennismaking met Monaco, waar hij tegenwoordig een appartement heeft, was een genadeloze.
Arjan Schouten, Tim Engelen en Etienne Verhoeff bespreken de race in Monaco. ‘Max Verstappen heeft nog alles te bewijzen in Monaco’
Ik leer van mijn fouten, maar ben een coureur die risico’s neemt
Een jaar later was het niet anders. Als dé ster van het racecircus arriveerde hij toen in de straten van Monte Carlo, twee weken na zijn bijzondere zege in Barcelona in zijn eerste optreden namens Red Bull Racing. De jongste racewinnaar ooit. Het verhaal ging de wereld over en werd ook in Monaco natuurlijk weer groots belicht. Maar de van de hemel belandde hij al snel in de hel. De ster werd de schlemiel. Drie keer hing hij dat weekend in de muur met zijn Red Bull-bolide. In de vrije training, in de kwalificatie en uiteindelijk ook in de race. Begonnen vanuit de pitstraat rukte hij aanvankelijk heel aardig op, maar racend op positie negen blokkeert hij zijn wielen in Massenet, waar hij in de training de muur ook lichter aanraakte. En weer blijkt de vangrail in Monaco heel dichtbij. ,,Ik raakte van de lijn en dat wordt hier meteen afgestraft. Dan eindig je in de muur”, verzuchtte de Limburger, die vooral baalde voor zijn team. ,,Dat ik van hero in Barcelona nu de zero ben, interesseert me geen zak. Dit was een dikke onvoldoende.”
In 2017 had hij dus wat recht te zetten in Monaco. Met minder risico dit keer? De vraag die iedereen hem stelde, voorafgaand aan de race. En steeds schudde Verstappen van nee. ,,Ik leer van mijn fouten, maar ben een coureur die risico’s neemt. Liever zo dan op standje safe steeds zesde worden.”
Zijn auto hield hij heel, dat weekend. Maar helemaal naar wens verliep Monaco wederom niet voor Verstappen, die tot zijn verbazing teammaat Daniel Ricciardo voorbij zag springen naar het podium met een uitgekiende pitstop. ,,Is Daniel al naar binnen geweest? Wat een f*** ramp’‘, zo klonk het over de boordradio, tudden de piepjes door. Pisnijdig beende hij na de race naar zijn kamertje, waar hij lang moest afkoelen. Heel de dag had hij alleen maar de achterkant van de Mercedes van Valtteri Bottas gezien. Een vierde plaats was mogelijk geweest. Alleen dat was gerekend buiten Ricciardo, die de twee nog inrekende met een prima pitstopstrategie. Verstappen was het lokaas, Bottas de prooi, Ricciardo bleek de fortuinlijke jager. ,,We kunnen het hier nog heel lang over gaan hebben, maar dat verandert toch niks’‘, sipte Verstappen voor de camera van Ziggo. ,,We hebben nog wat WK-punten geraapt, wat positief is. Laten we het daar maar bij houden.‘’
Een zuur gevoel restte, maar de gifbeker in Monaco bleek voor Verstappen nog niet leeg. De bodem kwam vorig jaar pas in zicht. Heel het weekend was Red Bull Racing snel, heel het weekend toonaangevend. Een één-tweetje zat in de pijplijn, de vraag leek alleen wie er zou winnen: Ricciardo of Verstappen? Tot die vrije training op zaterdag. Nog even pushen, dacht Verstappen. En bam, daar boorde hij zijn auto in de vangrail. Weg kwalificatie, weg winstkansen. ,,Mijn fout, hier zijn geen excuses voor’’, wist Verstappen, die vanaf daar een verloren weekend reed. Negende werd hij nog, na een prima inhaalrace. Maar Ricciardo reed weg van pole, won en was de man van het weekend. Verstappen de schlemiel, na een seizoenstart die al zo rommelig verliep vol incidenten.
Het bleek uiteindelijk een keerpunt in zijn loopbaan. Na die crash in Monaco bleef hij een jaar foutloos. De vraag is of hem dat morgen ook in Monaco lukt?
Bekijk hier de samenvatting van de GP van Monaco van vorig jaar:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Samenvatting Verstappen sluit seizoen in stijl af: ‘Fijn om met een heerlijk gevoel de winter in te gaan’
Geen betere manier om het seizoen af te sluiten. Max Verstappen was extreem dominant in Abu Dhabi en dat belooft wat voor volgend seizoen. ,,Maar we moeten wel leren van het verleden.” -
Teambaas Haas: Mazepin moet na ‘weerzinwekkende’ video snel volwassen worden
De Russische F1-rookie Nikita Mazepin moet snel volwassen worden en is zeker niet helemaal klaar met de rel die hij creëerde door een video met ongepast gedrag te verspreiden via social media. Dat zegt teambaas Günther Steiner van het Formule 1-team van Haas. -
Recordaantal races Zo ziet de F1-kalender van 2021 eruit
De internationale autosportfederatie FIA heeft de kalender voor komend seizoen in de Formule 1 goedgekeurd. Voor Max Verstappen en de andere coureurs staat een recordaantal van 23 races op het programma. -
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien. -
F1 sluit akkoord met race op Circuit de Catalunya
De Formule 1 zet ook dit jaar weer de Spaanse Grand Prix op het Circuit de Catalunya op de kalender. Het is de bedoeling dat Max Verstappen en zijn concurrenten op 9 mei vlakbij Barcelona om de zege strijden. De Limburger won de race in 2016.
-
Terugblik F1-seizoen Podcast | ‘Lewis heeft steeds meer last van het Max-syndroom’
Het F1-seizoen 2020 zit erop. Er werden, ondanks de coronacrisis, toch nog 17 races verreden. Max Verstappen werd derde in het WK, Lewis Hamilton voor de zevende keer wereldkampioen. In de laatste Pitstop van 2020 bespreken F1-watchers Arjan Schouten en Rik Spekenbrink met presentator Etienne Verhoeff het jaar. -
eigen tuin eerst Klimaatopwarming in de tuin: kansen voor exotische planten
Het klimaat is blijvend veranderd, maar daar zijn tuinliefhebbers nog niet aan gewend. Laten we wat experimenteren, stelt tuingoeroe Romke van de Kaa voor. -
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan?