Volledig scherm
Max Verstappen. © BSR Agency

Max in Spanje: Historische zege, welkom podium en enorme sof

Track recordVoorafgaand aan alle 21 races duikt AD Sportwereld per circuit in het track record van Max Verstappen en kijkt naar de prestaties van Honda van vorig jaar. Deel 5 van 2019: Circuit de Catalunya, de baan waar Max Verstappen drie jaar terug de wereld verbaasde met zijn eerste overwinning.

Door Arjan Schouten

Optredens: 4
Finishes: 3
Uitvalbeurten: 1
Beste kwalificatie: 4 (2016)
Beste race-resultaat: 1 (2016)
Aantal WK-punten: 40
Honda vorig jaar: Brendon Hartley moets van achteren starten namens Toro Rosso, maar werd nog twaalfde. Pierre Gasly reed als twaalfde weg, maar was na een botsing in de eerste ronde al klaar.

Wie Barcelona zegt, zegt Max Verstappen. Meer dan welke baan ook zal het Spaanse circuit voor eeuwig onlosmakelijk verbonden blijven met de Limburgse autocoureur. Simpelweg vanwege het feit dat hij er in 2016 zijn eerste zege boekte in de koningsklasse van de autosport. Maleisië, Spielberg, Mexico, hij won daarna op meerdere circuits, maar zo bijzonder als die eerste keer op de Spaanse baan in Montmélo werd het nooit meer.

Quote

Verstappen reed in 2016 in Barcelona voor het eerst voor Red Bull. Wat volgde was een raceweek­end als in een sprookje

Een jaar eerder maakte hij er nog zijn debuut namens Toro Rosso, toen vrij kansloos een elfde plaats het hoogst haalbare was met het materiaal van toen. Maar twaalf maanden later was opeens alles anders, toen hij voor de race in Catalonië werd gepromoveerd naar Red Bull Racing. Wat volgde was een raceweekend als in een sprookje. Niemand wist wat er te verwachten viel, maar Verstappen maakte al in de vrije trainingen meteen een sterke indruk. Zijn vierde plaats in de kwalificatie was al vrij sensationeel, omdat Verstappen nooit eerder in de bolide van Red Bull had gereden. Maar de racezondag werd nóg specialer.

Historische sportmiddag 

Volledig scherm
Max Verstappen viert zijn zege in Barcelona op 15 mei 2016. © AP

Mercedes, dat seizoen oppermachtig, moest even slikken toen Nico Rosberg en Lewis Hamilton elkaar al in de eerste ronde uitschakelden. Crashende Mercedessen, een kans voor Ferrari en Red Bull Racing. Maar waar Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo voor een driestopper gingen, kozen Verstappen en Kimi Räikkönen voor een tweestopper. Zo kwam Verstappen aan de leiding, voor de Finse ex-wereldkampioen. Hét duel van die historische sportmiddag. Het was 66 omlopen lang peentjes zweten, nagels bijten en hopen op het uitblijven van pech, maar alles kwam goed.

Pas achttien jaar was Verstappen die dag, de jongste racewinnaar ooit. Een jubelende Olav Mol in de Hollandse huiskamers, het Wilhelmus op het podium, een emotionele vader Jos Verstappen en lyrische commentaren in de wereldpers. ‘De doorbraak van wonderkind Verstappen brengt weer kleur in een sport die te lang gedomineerd is door het grijs van Mercedes’, schreef The Guardian. Niki Lauda noemde hem meteen ‘het talent van de eeuw’. En geen krant die de volgende dag niet de vraag stelde wanneer Verstappen voor het eerst wereldkampioen zou worden.

Bedevaart

Zo ver kwam het nog niet, maar die ene middag maakte een jaar later wel een soort bedevaart los naar de Spaanse Grand Prix. Het circuit kleurde in de lente van 2017 oranje toen Verstappen terug kwam naar het heilige asfalt. Al werd het toen een enorme sof, want al na 400 meter werd hij uit de race gekegeld na een tikje van Räikkönen, die weer een beuk kreeg van Valtteri Bottas. Had hij uit al dat gevaar moeten blijven? ,,Had gekund, maar moet ik er dan rustig achteraan toeren? Ik word liever derde met racen vol risico, dan dat ik rustig rondjes moet rijden voor een vijfde plaats,” zo liet Verstappen toen teksten optekenen die we daarna vaker uit zijn mond hoorden.

Twaalf maanden later hielp een nieuw weerzien met Barcelona hem juist wel weer aan een toen zo gewenst resultaat. Derde werd hij er vorig jaar na een prima race waarin hij uitstekend zijn banden spaarde en zijn podiumplaats zelfs nog wist te verdedigen met schade aan zijn eigen auto. Een mentale opkikker na vier teleurstellende races vol met gedoe rondom zijn persoon. ‘Het beginpunt van een nieuw succesverhaal’, hoopte teammanager Christian Horner toen. Maar dat verhaal begon pas na de crash in de kwalificatie in Monaco. Daarna maakte Verstappen nauwelijks nog een fout.

Bekijk hieronder de samenvatting van de Grand Prix van Spanje van vorig jaar