Volledig scherm
Max Verstappen in actie tijdens de Grote Prijs van Bahrein. © Getty Images

‘Red Bull moet twee keer zo hard aan de bak’

Doornbos legt uitHet ene Formule 1-weekeinde is het andere niet. Max Verstappen haalde twee weken geleden in Melbourne met ogenschijnlijk gemak de Ferrari van Sebastian Vettel in, om nu in Bahrein te fungeren als vijfde wiel aan de wagen. Hoe is dat toch aanzienlijke verschil nou precies te verklaren? Robert Doornbos legt het zo eenvoudig mogelijk uit.

Door Rik Spekenbrink

Het is van alle tijden in de Formule 1. Denk je net de krachtsverhoudingen in de sport een beetje te begrijpen, is het twee weken later op een ander circuit to-taal anders. Neem Ferrari. In de winterse testweken in Barcelona oppermachtig, bij de eerste grand prix in Australië worstelend met van alles en nog wat, en gisteren in Bahrein weer dominant – ook al liet de uitslag dat niet zien.

,,It’s all in the details”, zegt Robert Doornbos, oud F1-coureur. ,,Dat is het mooie van deze heerlijk complexe sport.” Om te beginnen: ook de grootste kenners hebben niet overal een antwoord op, zegt de Rotterdammer. ,,Bij Ferrari zelf hebben ze nu ook grote vraagtekens. Kansloos in Melbourne, nu megadominant. Het is ook na twee races nog te vroeg om grote conclusies te kunnen trekken over welk team nu het beste pakket heeft.”

Chassis

Quote

Het luistert zo nauw. Maar daarom is dit ook de elite van de autosport

Robert Doornbos.

Hoe zijn die verschillen tussen race 1 en 2 nou te verklaren? Max Verstappen had een prima snelheid in Australië. In Bahrein kon hij zich vanaf de vrijdag al niet mengen tussen de twee topteams. ,,Red Bull heeft het chassis niet op orde”, zegt Doornbos. ,,Kijk: ieder circuit heeft zijn eigen karakter. Als team schat je vooraf je krachten in en bouw je een auto die winnend is op de banen die jou liggen. Red Bull had afgelopen jaren met de Renault-motor te weinig vermogen, en moest het hebben van het chassis en de downforce. Ze kozen voor de kleinere circuits, waar de aerodynamica belangrijk is: Singapore, Hongarije, Mexico, Monaco. Nu met Honda is de motor naar behoren – hoewel ze volgens mij nog een paar procent tekortkomen ten opzichte van Mercedes en Ferrari – maar zit het probleem ineens in het chassis. Dat kon Verstappen in Melbourne, een semistratencircuit waar nooit geracet wordt, nog compenseren met talent en risico, maar werd in Bahrein uitvergroot.”

Volledig scherm
Robert Doornbos © ANP Kippa

Verstappen had het in Bahrein over het stoeien met de balans, de set-up, de afstelling. ,,Die auto zelf is sinds Melbourne natuurlijk nauwelijks veranderd”, zegt Doornbos. ,,Die is rechtstreeks ingevlogen en niet in de fabriek geweest. Dus komt het aan op alle instellingen van de auto. Die details zijn zó belangrijk. Alleen al het zoeken naar de juiste piek in de bandentemperatuur, is erg ingewikkeld. Zeker in Bahrein, waar het overdag heet is en ’s avonds erg afkoelt en hard kan waaien. Je zag het aan Vettel, door wat verkeer op de baan kon hij zijn banden in de kwalificatie niet optimaal op temperatuur krijgen. Dat kost hem direct een paar tienden. Het luistert zo nauw. Maar daarom is dit ook de elite van de autosport.”


Toch is het niet de eerste keer dat het circus in Bahrein neerstreek. ,,Maar je kan niet knippen en plakken. Ieder jaar verandert het reglement weer wat, dit jaar bijvoorbeeld door de vleugels. De banden zijn een fractie anders, het asfalt kan een andere temperatuur hebben. Dat speelt allemaal mee.”

Hoe dan ook, Red Bull Racing heeft werk aan de winkel, stelt Doornbos. ,,De ‘story of their life’. Afgelopen jaren liepen ze ook achter de feiten aan. Maar het goede nieuws is dat je op het chassis gedurende het seizoen een veel grotere invloed kan uitoefenen dan op de motor. Het chassis is 100 procent van jou, bij de motor ben je afnemer, ook al is dat met Honda veel minder het geval dan bij Renault.” Bovendien is de score van Verstappen in de eerste twee races prima, zegt Doornbos. ,,Het was gisteren een gelukkige vierde plek, maar Max scoorde goede punten. Het is niet negatief. Maar ze moeten wel twee keer zo hard aan de bak.”

Bekijk hieronder de samenvatting van de spectaculaire GP van Bahrein:

Volledig scherm
© Getty Images