Volledig scherm
© Getty Images

Red Bull verrast opnieuw met speciale kleurstelling

Wordt de RB15 de auto waarmee Max Verstappen zich voor het eerst serieus in het gevecht om de wereldtitel kan mengen? Red Bull Racing presenteerde de wagen vandaag. De verrassende rode en zwarte kleurstellingen op het vertrouwde donkerblauw zijn speciaal aangebracht voor de lancering, net zoals het team eerder deed.

Volledig scherm
© Red Bull Racing

Door Arjan Schouten

Hij zou wit zijn, dachten vele fans op de sociale media. De nieuwe helm van Max Verstappen heeft immers ook veel witte accenten, met de komst van Honda. Een door een digitale kunstenaar gemaakte livery lekte uit, maar van die witte wagen bleek weinig waar. De RB15 blijkt opnieuw donkerblauw. En de verrassende rode en zwarte strepen op de wagen worden voor de testdagen in Barcelona, de komende twee weken, weer ingewisseld voor een vertrouwder kleurenpatroon. Net als de zwart-witte camouflage van 2015 en de blauw-zwarte camouflage van vorig jaar.

De RB15 wordt voor Verstappen de zesde auto waarmee hij gaat rijden in de koningsklasse. In 2015 begon hij namens Toro Rosso in de STR11. Na vier races in opvolger STR12 stapte hij begin 2016 over naar Red Bull Racing, om daar zijn eerste race in de RB12 meteen te winnen in Spanje. In de RB13 kende hij aanvankelijk veel pech, maar na de zomer van 2017 won hij met die auto nog in Maleisië en Mexico. In de RB14 draaide hij vorig jaar zijn beste seizoen, met de vierde plaats in de WK-stand en zeges in Oostenrijk en Mexico.

Honda

Na Renault en Ferrari-motoren bij Toro Rosso reed de Limburger bij Red Bull alleen nog maar met krachtblokken van Renault. Nu is daar dus Honda. Het Japanse bedrijf dat al in 1964 debuteerde in de Formule 1 en vooral eind jaren ’80 en begin jaren ’90 toonaangevend was met zes constructeurstitels tussen 1986 en 1991. Nelson Piquet, Alain Prost en Ayrton Senna (drie keer) kroonden zich tot wereldkampioen dankzij een Honda-motor.

In 2000 keerde het team na acht jaar afwezigheid terug bij BAR en Jordan, maar na 2008 duurde het tot 2015 dat Honda weer een rol ging spelen in het hybride tijdperk van de koningsklasse. Bij McLaren zonder veel succes. En ook de combinatie bij Toro Rosso liep afgelopen seizoen nog niet vlekkeloos. Al moet daar wel bij worden vermeld dat die formatie als een veredeld testteam fungeert voor groter broer Red Bull.

Met Honda hoopt Red Bull dit jaar de stap te kunnen zetten om te vechten om de overwinningen. Al gaf Verstappen zelf al aan: ‘Ik ben optimistisch, maar ook realistisch.’ De Honda-motor moet meer vermogen leveren, maar de hoop dat de Red Bull van begin af aan met de Mercedes en Ferrari kan meestrijden lijkt nog een stap te ver. Verstappen en Red Bull hopen in de tweede seizoenshelft die stap wel te kunnen maken en dan volgend seizoen zeker om de wereldtitel te vechten.

Maandag komt de RB15 voor het eerst in actie tijdens de eerste testdagen in Barcelona. Verstappen mag als eerste instappen, teamgenoot Gasly komt een dag later in actie. De Grand Prix van Australië, traditioneel gezien de seizoensopening, is op 17 maart.

Volledig scherm
© Getty Images

Belangrijke data:

13 februari: Presentatie Racing Point
14 februari: Presentatie McLaren
15 februari: Presentatie Ferrari
18 februari: Presentatie Alfa Romeo
18-21 februari: Testdagen
26 februari - 1 maart: Testdagen
17 maart: Grand Prix van Australië

Volledig scherm
© Getty Images