Ricciardo knokt zich naar de overwinning, Verstappen negende in Monaco
Natuurlijk had Max Verstappen ook een glimmende beker in zijn hand moeten hebben na de GP van Monaco, die teamgenoot Daniel Ricciardo zoals verwacht oppermachtig won. Gestart als laatste moest de Limburger van Red Bull Racing na een foutloze middag inhalen echter tevreden zijn met plaats negen en slechts twee schamele wk-puntjes.
Door Arjan Schouten
Kansloos leek zijn missie, startend vanaf P20 na de crash in de laatste training en het missen van de kwalificatie. Maar zo onmogelijk als hij zelf voorspelde, bleek inhalen dan toch niet in het krappe Monaco. Met een slimme race - 47 rondjes lang op de ultrasofts, het karwei daarna afmaken op de hypers - wist Max Verstappen toch nog aardig op te klimmen. Met een negende plaats en twee wk-punten kon hij daarom toch met opgeheven hoofd terug naar zijn appartement, niet ver van het Formule 1-circuit in Monaco. Hij moest een foutloze middag afleveren en slaagde daar ook in, op een 'tricky' inhaalactie op Carlos Sainz die maar net goed ging na, bleef hij uit alle gevaar.
Bekijk hier de samenvatting van de Grand Prix van Monaco
Maar natuurlijk zal de nasmaak van dit raceweekend nauwelijks zoeter zijn geworden door een negende plaats. De Nederlander had hier vandaag absoluut met een bokaal in zijn handen op het erepodium moeten staan, naast winnaar Daniel Ricciardo. De twee Red Bull-coureurs beschikten over de snelste auto op het nauwe circuit waar motorvermogen allesbehalve doorslaggevend is, maar Verstappen hielp alles zelf om zeep met zijn ultieme crash, twee uur voor de kwalificatie, die hij daardoor miste.
Teamgenoot Ricciardo liet zien wat mogelijk was geweest voor Verstappen. Na de snelste tijden in alle drie de oefensessies en de kwalificatie, bleef hij in de race ook van begin tot eind op kop. Een perfect weekend voor de Australiër, die twee jaar terug in Monaco ook van pole startte, maar zijn winstkansen in rook op zag gaan toen het team de mist in ging met de banden tijdens een pitstop. Er stond dus nog een rekening open in het prinsdom, vandaar de enorme blijdschap van Ricciardo, die eerder dit jaar al een mazzeltje had met de zege in China. ,,Geef Prins Albert maar een shoey'', jubelde teamleiding naar Ricciardo, die zijn zeges altijd viert met een slok champagne uit zijn schoen.
Schrijf je hier in voor de Formule 1-nieuwsbrief
Even leek het spannend te worden toen de Australiër motorvermogen verloor halverwege de race. Ferrari-coureur Sebastian Vettel kroop naar zijn kont, maar tot een aanval kwam het niet. Na de beëindiging van een late virtual safety car-situatie (crash Charles Leclerc en Brendon Hartley) schoot Ricciardo met nog zes rondes te gaan definitief weg bij de Duitse viervoudig wereldkampioen. Zo eindigde Vettel op zeven tellen als tweede. Lewis Hamilton maakte op zeventien seconden het podium compleet.
,,Dit voelt goed. Twee jaar na het drama hier is mijn verlossing eindelijk binnen", vertelt Ricciardo na afloop. ,,Toen ik wat power verloor dacht ik dat mijn race erop zat en reed ik met slechts zes versnellingen. Maar we slaagden er toch in door te blijven vechten. Ik heb gewoon Monaco gewonnen. Dit voelt fantastisch, geweldig."
Nadat Ricciardo in 2016 de race verloor vanwege een dramatische fout van het team, dat de banden niet klaar had staan bij de pitstop, haalt de Australiër nu zijn gram.
Einde race! Over twee weken volgt opnieuw een stratenrace op het circuit Gilles de Villeneuve in Canada.
Finish
Max Verstappen eindigt als negende, nadat hij als twintigste is gestart.
Laatste ronde
Ricciardo gaat met een kapotte wagen de Grand Prix van Monaco winnen.
75/78
Verstappen zit op vier tienden van Hülkenberg maar komt er vooralsnog met geen mogelijkheid voorbij.
Ricciardo heeft een voorsprong van 5 seconden op Vettel.
74/78
De virtualsafetycar is voorbij en er wordt weer geracet!
73/78
Leclerc kon hier niets aan doen, zijn remmen hadden het totaal begeven en hij reed zelfs via de vangrail om Hartley te ontwijken, maar het lukte niet meer.
73/78
,,Ik had geen remmen meer", zegt Leclerc via de boordradio
Virtual safetycar!
Wat een klapper! Leclerc klapt bovenop Hartley!
71/78
Ocon kruipt al rondes lang richting het Finse duo Räikkönen/Bottas en zit er nu achter.
Maar ook nu weer: kom er maar eens voorbij.
67/78
7. Gasly
8. Hülkenberg +0.653
9. Verstappen +0.477
Maar kom er maar eens voorbij.
67/78
Vettel zit rond een seconde van Ricciardo, maar hij heeft nog geen aanval kunnen plaatsen op de gemankeerde Red Bull.
Verstappen is aangesloten bij Gasly en Hülkenberg.
63/78
Verstappen zit op twee seconden van Hülkenberg
62/78
En van die snelste ronde gaan weer zes tienden af. Het gat met Hülkenberg is 5.5 seconden. Hülkenberg zit nu vast achter Gasly.
Verstappen klokt de snelste raceronde: 1.14.846. Daarmee is hij drie seconden sneller dan wie dan ook en verkleint hij aanzienlijk het gat met Hülkenberg.
58/78
Door de knokpartij met Sainz is de achterstand van Verstappen op Hülkenberg opgelopen tot elf seconden.
58/78
En nu lukt de aanval wel! Buitenom en hij pakt de negende plek af van Sainz!
57/78
Verstappen dringt enorm aan bij Sainz, maar komt er niet voorbij. Het gat is enorm klein!
56/78
1. Ricciardo
2. Vettel +1.326
3. Hamilton +1.828
4. Raikkonen +2.123
5. Bottas +0.752
6. Ocon +19.800
7. Gasly +3.590
8. Hulknberg +6.091
9. Sainz +5.592
10. Verstappen +0.446
Sainz doet het op de juiste plek en verliest dus niet zijn positie aan Verstappen. Goed opgelost door Renault.
,,Carlos zal je voorbij laten!", roept Renault.
Nu wordt het interessant, want Sainz en Hülkenberg zijn teamgenoten, maar Hülkenberg is veel sneller.
Mag hij gewoon aanvallen of moet Sainz hem voorbij laten gaan? In dat laatste geval zal Verstappen ook azen op de plek van Sainz.
Verstappen staat dus in de top-10 nadat hij als twintigste begon. Een prima prestatie!
Vlak voor hem zitten Sainz en Hülkenberg.
Problemen voor Alonso! Hij valt terug achter Verstappen. De Nederlander in de top-10!
51/78
Hülkenberg maakt zijn pitstop en komt vlak voor Verstappen weer op de baan!
Beide coureurs staan op de hypersofts.
Verstappen heeft het gat met Sainz al verkleind naar zes seconden.
De top-5 zit zeer dicht bij elkaar
1. Ricciardo
2. Vettel +1.399
3. Hamilton +1.313
4. Räikkönen +2.505
5. Bottas +1.459
49/78
Verstappen zit tien seconden achter Sainz, maar heeft de hypersofts onder zijn wagen, terwijl Sainz 31 rondes oude ultrasofts heeft.
Verstappen kiest voor de snelste band: de hypersofts en komt als elfde weer de baan op! Wat een goede pitstop voor de Red Bull!
49/78
En daar is de pitstop voor Verstappen!
De banden van Verstappen zijn op: ,,Ik glij op vier wielen!", roept hij via de boordradio.
46/78
Opvallend: alle coureurs uit het middenveld zijn sneller dan de vijf coureurs van de topteams. Bijna een seconde (!) per rondje.
43/78
Pierre Gasly zit vlak achter Max Verstappen, maar dan komt het aloude Monaco-verhaal om de hoek: haal maar eens in.
42/78
Vettel geeft aan dat zijn dashboard even op zwart ging. Overal problemen, maar nog geen uitvallers.
Vooral bewonderingswaardig is de prestatie van Ricciardo. De Australiër weet nog steeds Vettel achter zich te houden en dat met enorme motorproblemen.
Hamilton: 'Ik kan me niet voorstellen dat deze banden het nog 40 rondes volhouden'
Lance Stroll heeft een lege baan voor zich en is op dit moment vier à vijf seconden (!) sneller dan de rest. Helaas voor hem, heeft hij twee rondes achterstand op Ricciardo en één ronde op zijn voorganger.
38/78
Daar is de stop van Pierre Gasly en hij zakt van P6 naar P10, áchter Max Verstappen.
Het zit allemaal heel kort op elkaar, dus een tiende plek van Verstappen is een voorlopig een illusie. De Nederlander moet nog stoppen en gaat dan erg veel plekken verliezen.
Opnieuw problemen en een lekke band voor Lance Stroll. Het zit de Canadees nog niet mee.
35/78
1. Ricciardo
2. Vettel +1.771
3. Hamilton +6.960
4. Raikkonen +3.307
5. Bottas +1.886
6. Gasly +18.995 *
7. Hülkenberg +12.086 *
8. Ocon +0.896
9. Alonso +1.301
10. Verstappen +2.222 *
11. Sainz +3.952
*moeten nog stoppen
44/78
Gasly rijdt nog steeds rond op de hypersofts. De Fransman staat nu nog zesde.
33/78
Verstappen zit nog steeds achter Alonso op de tiende plek.
32/78
Dit wordt nog een heel lange race voor Daniel Ricciardo. Kan hij de Ferrari van Vettel achter zich houden?
Er is een fiks probleem met de Red Bull van Ricciardo! Hij verliest zo'n 30 kilometer per uur aan topsnelheid
,,Wordt het beter?", is de vraag. ,,Nee", is het antwoord.
Via de boordradio krijgt Ricciardo te horen dat hij het hier mee moet doen. Dat wordt heel verdedigend rijden!
Ricciardo weet Vettel nog achter hem te houden, mede omdat het enorm lastig is om in te halen op het circuit, maar de druk wordt erg groot.
Vettel zit opeens binnen een halve seconde van Ricciardo. Wat een drama voor de Australiër!
NEE! Problemen bij Ricciardo! 'Losing power'
Het zal toch niet! Nadat hij eerder de Grand Prix van Monaco verloor door een foute pitstop, krijgt hij nu deze problemen!
Red Bull heeft de data bestudeerd en denkt dat de problemen bij Verstappen niet terug hoeven te keren.
Verstappen heeft versnellingsbakproblemen: 'als ik terugschakel van drie naar twee, dan blokkeren de achterwielen.'
26/78
Gasly rijdt met hypersoftbanden rond die al 30 rondes oud zijn. Zou dat de tactiek worden van Verstappen? Lang op de ultrasofts door en dan kiezen voor de aanval op de hypersoft?
Top-10
1. Ricciardo
2. Vettel
3. Hamilton
4. Raikkonen
5. Bottas
6. Gasly *
7. Hulkenberg *
8. Ocon
9. Alonso
10. Verstappen *
* moeten nog stoppen.
Hartley krijgt een tijdstraf van vijf seconden, omdat hij te hard heeft gereden in de pitstraat.
Perez maakt zijn pitstop en heeft problemen! Dat is weer een plekje winst voor Verstappen! De Nederlander rijdt op dit moment op de tiende plek, maar moet nog steeds een stop maken.
21/78
En daar is de pitstop voor Vandoorne, waardoor Verstappen opschuift naar de elfde plek.
Verstappen zit constant binnen een halve seconde van Vandoorne maar hij komt er niet voorbij. Voorlopig nog steeds twaalfde.
20/78
Alonso maakt zijn pitstop en komt voor Vandoorne en Verstappen de baan op!
Carlos Sainz heeft ook een pitstop gemaakt en Verstappen staat daardoor twaalfde.
18/78
De tussenstand
1. Ricciardo
2. Vettel +3.263
3. Hamilton +6.623
4. Raikkonen +4.591
5. Ocon +4.753 *
6. Alonso +6.314 *
7. Bottas +2.176
..
12. Verstappen *
* nog geen pitstop gemaakt.
Ricciardo komt ruim voor Vettel weer terug de baan op en kan dus gaan voor de winst, want hij hoeft niet geen pitstop meer te maken.
Bottas maakt ook zijn eerste pitstop en komt als zevende terug de baan op.
En Räikkönen duikt ook naar binnen!
17/78
Vettel komt als derde de baan op en verliest dus slechts één plekje en dat is aan teamgenoot Raikkonen.
Ricciardo komt naar binnen!
En daar is de pitstop voor Sebastian Vettel!
En er lijken problemen voor Bottas. De Fin is heel traag.
15/78
Leclerc duikt naar binnen en Verstappen schuift naar de dertiende plek.
Bekijk hier nog de start terug.
15/78
Ricciardo is aan het versnellen en vergroot het gat met Vettel tot 2.8 seconden.
Ongelooflijk! Sirotkin krijgt mogelijk nog een straf aan zijn broek, omdat Williams aan de wagen gewerkt zou hebben tijdens de stop en go-penalty.
13/78
Een vroege stop voor Hamilton! Hij komt als eerste van de toppers in Monaco naar binnen. De Brit komt als zesde terug de baan op.
12/78
Verstappen zit al een paar rondes achter Leclerc vast en hij komt er nog niet voorbij.
Tussenstand
1. Ricciardo
2. Vettel +1.932
3. Hamilton +2.778
4. Raikkonen +0.935
5. Bottas +4.042
6. Ocon +8.741
..
14. Verstappen
11/78
Lekke band voor Lance Stroll! De Williams van de Canadees is nu nog trager dan normaal.
8/78
Verstappen zit nu vlak achter Charles Leclerc, een enorm talent, maar wel in een Sauber.
Aan het einde van de tunnel valt Verstappen aan bij Stroll en pakt de zestiende plek af. Vervolgens schuift Verstappen ook voorbij Hartley én Sirotkin.
Veertiende!
7/78
Verstappen zit vlak achter Lance Stroll en moet oppassen dat hij zijn voorvleugel er niet aframt. De Red Bull is zoveel sneller.
Sirotkin heeft een stop en go straf voor de fout van zijn team bij de start. Daardoor schuift Verstappen zo weer een plek op.
Inhaalactie Verstappen! Hij gaat voorbij aan Ericsson en schuift op naar plek 17. Stroll moet het volgende slachtoffer worden.
4/78
Verstappen zit vast achter Ericsson, zoals te verwachten op het stratencircuit is inhalen enorm moeilijk.
Daniel Ricciardo heeft niemand voor zich en geeft fors gas. Het gat met Vettel is al anderhalve seconde.
2/78
Of de Red Bull snel is? Ricciardo pakt in één ronde al één seconde.
Verstappen pakt gelijk de beide Haasjes en staat al 18de!
1/78
We zijn onderweg! Vettel heeft een betere start, maar Ricciardo weet zijn positie vast te houden.
De formatieronde is begonnen!
De banden van Sirortkin zaten drie minuten voor het startsignaal nog niet op de auto. De wedstrijdleiding heeft er een notitie van gemaakt en dat zal nog een straf opleveren.
De gehele top-tien start op de oude hypersofts (verplicht) en buiten de top-10 rijden alleen Hartley en Sirotkin op de allersnelste band. De rest, waaronder Max Verstappen, kiezen voor de ultrasofts!
En hier nog het beeld van de gridboy en -girl van Max Verstappen
David Coulthard vraagt op de grid aan Verstappen: ,,Wordt het vandaag ‘Mad Max’ of ‘Sensible Max’?
Antwoord: ,,‘Sensible Max’, maar het gaat wel moeilijk worden.‘’
Kans op regen tijdens de race wordt op 20 procent geschat.
Erkend Formule 1-fans (en dus niet alleen beroemdheden) uit de Game of Thrones-serie zijn ook in Monaco!
Nico Rosberg schenkt aandacht aan de echte helden van Monaco: de marshalls. Misschien wel de beste marshalls uit het hele F1-circus. De snelheid waarmee zij veel wagens van het circuit weten te halen, is ongeëvenaard.
Grid girls
In Monaco hebben ze trouwens lak aan het verbod op grid girls. Ze zijn er gewoon weer en de vrouwen worden vergezeld door mannen. Ook houden ze bordjes vast met teksten die zijn ingestuurd door twitteraars. Bij Verstappen staat er op het bordje: 'don't get your foot of the throttle'
Belangrijk om in de gaten te houden: normaalgesproken gaan de coureurs voor een undercut. Een pitstop maken, om op nieuwe banden een snelle ronde neer te zetten en je voorganger in te halen, maar in Monaco komt het vaak voor dat er sprake is van een overcut: langer doorrijden op de oude band, omdat het sneller is.
In Monaco slijten de banden namelijk minder hard.
De pitstraat gaat open en de coureurs mogen op weg naar de grid.
Inmiddels is het gestopt met regenen in Monaco, maar de vraag is: is het tijdelijk?
Startopstelling
De grid voor vandaag, met vlak voor Max Verstappen, beide coureurs van Haas. Vooral Magnussen staat er om bekend dat hij graag in de weg rijdt en Grosjean kent een (voorzichtig uitgedrukt) moeizaam seizoen.
Regen!
In Monaco vallen op dit moment behoorlijk wat druppels naar beneden. Geen goed nieuws voor de sterren op de bootjes in de haven, maar voor de race kan het leuk worden.
Al is de verwachting dat het voor de Grand Prix droog is en de baan ook droog is.
Naast Ricciardo staat Sebastian Vettel op de tweede startplek, vlak daarachter: Lewis Hamilton en Kimi Räikkönen.
Voor het kampioenschap is dit ook weer een belangrijke race, want Hamilton staat aan de leiding met 95 punten en Vettel volgt op 78 punten.
Hoop voor Max?
Verstappen start helemaal achteraan en dat betekent normaalgesproken einde oefening in Monaco. Er is echter hoop: in 2010 startte Fernando Alonso als 24ste (!) en eindigde als zesde.
Toegegeven er vielen twaalf coureurs uit, maar toch.
Monaco is geen Thialf
Het gaat in Monaco uiteraard niet alleen om het racen, maar ook om de enorme (over de top) glamour. Het zien en gezien worden. Lees hier de blog van onze F1-verslaggever Arjan Schouten over de Holland Boat of over de verwondering van Kjeld Nuis. 'Dit is wel wat anders dan Thialf'
Red Bull verving vandaag ook nog de MGU-K, een motoronderdeel dat de energie opvangt die vrijkomt bij het remmen. Net als in veel moderne auto's. Daardoor krijgt Verstappen nog een gridstraf van tien plekken. Voor deze Grand Prix maakt dat niets uit, maar als het onderdeel opnieuw vervangen moet worden, dan krijgt hij weer deze gridstraf.
Goedemiddag en welkom bij de liveblog van de Grand Prix van Monaco. De wagens van Red Bull zijn het gehele weekeinde al veruit het sterkste, maar er staat slechts één RB14 vooraan op de grid. Daniel Ricciardo pakte pole position, terwijl Max Verstappen als laatste start na een crash in de derde training. Om 15.10 uur gaan de lichten uit en mag Verstappen laten zien of het echt onmogelijk is om veel in te halen in Monaco.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM1
Rinus ‘Veekay’ Van Kalmthout: ‘Wil in de IndyCar doen wat Max Verstappen in de Formule 1 doet’
-
PREMIUM
Zo ben je de buxusmot te slim af: ‘Timing van de behandeling is cruciaal’
Buxusliefhebbers, let op, de rupsen van de buxusmot zijn al volop aan de vraat. Rond deze tijd verpoppen ze tot mot, met een nieuwe generatie tot gevolg. Ingrijpen is de boodschap! Hoe roep je de plaag een halt toe en houd je je geliefde planten gezond? Tuinexpert Laurence Machiels weet raad: ,,Een feromoonval lokt de mannetjes en kan voorkomen dat de buxusmotten paren.’’ -
met Video
Max Verstappen blaakt van vertrouwen voor GP van Spanje: ‘We kunnen dit jaar alle races winnen’
Als de absolute topfavoriet gaat Max Verstappen de zevende grand prix van het seizoen in. In Barcelona kan Red Bull de ongeslagen status in 2023 verlengen en kan de wereldkampioen alweer zijn vijfde overwinning van het seizoen boeken. -
Met video's
Nyck de Vries ziet verbetering: ‘Als we hierop doorbouwen, komt het uiteindelijk onze kant op’
Nyck de Vries kan terugkijken op een degelijk weekend in Monaco. De Nederlander werd twaalfde en voelt dat hij dichter bij de top-10 komt. Een flinke opsteker voor hem, na een teleurstellende start van het seizoen bij het team van AlphaTauri.Uitwellingerga -
PREMIUM2
Steunbetuigingen van Max Verstappen en collega’s, twijfelachtig of GP Imola nog ingehaald wordt
De onvermijdelijke streep ging door het raceweekend van de GP in Imola, vanwege de noodsituatie in Italië. Die race zou ook zomaar eens helemaal niet meer ingehaald kunnen worden dit Formule 1-seizoen, met de nu al uitpuilende kalender.
-
lezersvraag
Mijn moeder (75) slikt al jaren elke dag vijftien pillen, zijn die echt allemaal nodig?
-
-
-
PREMIUMMet video
‘Op Tinder staat dat ik aseksueel ben, maar soms beginnen ze alsnog aan me te friemelen’
Ze voelen geen seksuele aantrekkingskracht, doen niet (vaak) aan seks, maar hebben (soms) wel lustgevoelens. Aseksuelen stuiten op veel onbegrip, maar voelen zich wel bevrijd. ,,Alles kan en mag.” Wanneer ben je aseksueel? -
PREMIUM15
Lewis Hamilton en andere coureurs kijken niet eens meer naar Max Verstappen: ‘We nemen ons petje af’
De concurrenten van Red Bull hebben de strijd voor dit seizoen al opgegeven. Lewis Hamilton mijmerde in Spanje hardop over volgend jaar, als hij misschien weer een kans krijgt om Max Verstappen uit te dagen. Lance Stroll liet de wereldkampioen zelfs helemaal buiten beschouwing.