Ricciardo met snelste ronde: 'Betrouwbaarheid auto heel goed'
In de RB14 noteerde Daniel Ricciardo op de eerste testdag in Spanje niet alleen de snelste ronde, maar ook de meeste rondes. ,,Dit is zeker geen slechte auto'', constateerde de Australische coureur van Aston Martin Red Bull Racing.
Door Arjan Schouten
Groter kon het contrast met de start van 2017 niet zijn. Toen bleek de RB13 vers uit de fabriek nog een rampbolide tijdens de eerste testdag op het Circuit de Catalunya. Met veel moeite haalde Daniel Ricciardo destijds 50 rondes op dag één, maar veel te vaak stond hij stil in de garage.
Vandaag had hij dat aantal van 50 rondjes al voor de lunchpauze probleemloos op zijn teller staan. En het totale dagaantal rekte hij 's middags op naar 105 laps. Meer dan alle andere teams. Bovendien noteerde Ricciardo in de RB14 waar Max Verstappen morgen in mag testen, 's morgens ook de snelste ronde van de dag op het circuit nabij Barcelona. In 1.20,179 was hij een fractie rapper dan Mercedes-coureur Valtteri Bottas (1.20,349) en Ferrari-Fin Kimi Räikkönen (1.20,506).
,,Dit was een goede eerste dag'', oordeelde de Australiër bibberend van de kou. De winterse omstandigheden van hooguit een graad of zes en wat neerslag later op de dag waren niet bepaald ideaal. ,,De betrouwbaarheid van de auto was heel goed. Vooral de ochtend was productief. 's Middags werd het alleen iets te koud om nog veel uit te proberen. En het weer ziet er voor de hele week niet zo best uit, dan kun je toch beter in Bahrein of zo rijden. Nu was het gewoon rondjes maken, data verzamelen en overleven.''
Dat lukte Red Bull Racing het beste. ,,Gelukkig was de eerste dag een hele goede voor ons. Het is moeilijk om te zeggen dat onze auto de beste is, maar je voelt écht wel of je een slechte auto of een vrij goeds. En het was zeker niet slecht. Ik heb niet gehuild, dus het was een positieve dag.''
Afsluiting
We gaan dit liveblog afsluiten met regen. De dag zit er op voor de coureurs. Bedankt voor het volgen. We zijn morgen weer terug als Max Verstappen in de wagen stapt voor zijn testrondjes.
De regen levert ook mooie beelden op.
Fernado Alonso is terug in de pits en stapt over op full-wets.
De regen is iets toegenomen. Haas houdt het als eerste voor gezien.
Grosjean geeft nog een gas in de Haas VF-18.
De temperaturen dalen flink in Barcelona en het lijkt erop dat het gaat regenen. Veel teams staan dan ook binnen.
Met nog twee uur te gaan op deze openingsdag van de testweken heeft Ricciardo al 84 rondes gereden. Red Bull heeft met de huidige motoren nooit meer dan 100 rondes gereden op de openingsdag.
Uiteraard heeft ook Christian Horner, teambaas van Max Verstappen, een mening over de halo.
Tegenover Autosport laat Force India weten dat de komst van de halo enorme kosten heeft meegebracht. Het chassis van de 2017-wagen was namelijk niet meer te gebruiken. Omdat er een nieuw chassis ontworpen moest worden, inclusief de bijbehorende kosten, heeft de renstal geen ideale oplossing voor de aerodynamische problemen van de halo.
Tussenstand
Hoewel in onderstaande lijst Red Bull achter de naam van Hartley staat, rijdt de Nieuw-Zeelander in de Toro Rosso.
Lewis Hamilton schuift langzaam op in de rangorde. Hij heeft nu de zesde tijd met een 1.22,327
Horner: ,,Vooralsnog gaat het vrij constant. Ik hoop dat we dit volhouden. Plan is zoveel mogelijk kilometers maken deze twee weken."
Ricciardo rijdt ondertussen vrolijk verder. 80 rondjes al voor de RB14. Alleen Hartley (Toro Rosso) heeft meer gereden: 89.
Alonso verbetert zijn tijd naar een 1.21,339. Hij zit daarmee nog wel ruim achter de tijd die Ricciardo vanochtend reed (1.20,179). Maar de McLaren rijdt, en dat is al positief nieuws.
Fernando Alonso verschijnt ten tonele. De Spanjaard heeft nog wat goed te maken na zijn zeer korte ochtendsessie. Ook Sirotkin, rijdend voor Williams, komt de baan op.
Het begint te druppen in Barcelona. Nog steeds niemand op de baan.
Nog geen wagens op de baan verschenen. Voor Mercedes stapt Lewis Hamilton vanmiddag in de W09.
De lunch zit er in dus de coureurs mogen de baan weer op.
Lunchtijd
Vlak voor de lunchpauze rijdt Daniel Ricciardo de snelste tijd.
De tijden van deze ochtendrun met tussen haakjes het aantal rondes:
1. Ricciardo; Red Bull-TAG Heuer 1.20,179 (59)*
2. Bottas; Mercedes +0,179 (56)
3. Räikkönen; Ferrari +0,327 (58)
4. Hülkenberg; Renault +0,368 (71)
5. Hartley; Toro Rosso-Honda + 2,192 (70)
6. Stroll; Williams-Mercedes +2,273 (46)
7. Grosjean; Haas-Ferrari +2,913 (32)
8. Alonso; McLaren-Renault +4,023 (10)
9. Ericsson; Sauber-Ferrari +4,718 (39)
10. Mazepin; Force India-Mercedes +5,449 (22)
*De Renault-motor van Red Bull heeft de sponsornaam TAG Heuer.
Bij Red Bull zullen ze dit jaar iets gelukkiger zijn met de RB14 dan vorig jaar met de RB13.
Een kwartier voor de lunchpauze zit Alonso weer in de McLaren.
Nico Hülkenberg voelt zich lekker op het Catalaanse circuit. De Duitser van Renault gumt de tijd van Raïkkonen uit de boeken en verbetert zijn eigen toptijd een ronde later nog eens. 1.20.547 is nu de snelste tijd. Ook Bottas snoept een halve tel van zijn beste rondetijd af.
Hulkenberg heeft ook veruit de meeste rondes achter zijn naam (54) in het ochtendprogramma. Nog een halfuur tot de lunch.
Volgens McLaren kan Alonso na de lunchpauze weer de baan op.
Kimi Räikkönen klokt ondertussen de snelste tijd: 1.20,970.
Een nieuwe tussenstand in de tijden, tussen haakjes het aantal rondes:
1. Hülkenberg 1.21.326 (39)
2. Bottas 1.21.843 (37)
3. Räikkönen 1.21.986 (33)
4. Ricciardo 1.22.086 (24)
5. Stroll 1.22.735 (31)
6. Grosjean 1.23.092 (18)
7. Hartley 1.23.4378 (42)
8. Alonso 1.24.202 (6)
9. Mazepin 1.26.940 (15)
10. Ericsson 1.28.8874 (23)
Rode vlag
De tweede rode vlag van de dag: de Rus Nikita Mazepin staat geparkeerd met zijn Force India. Mazepin is de testrijder van het team, Sergio Perez en Esteban Ocon zijn nog gewoon de vaste coureurs.
Alonso
Hieronder beelden van de schuiver van Alonso.
Nico Hülkenberg duikt vijf tienden onder de tijd van Valtteri Bottas. Een bemoedigend seintje voor Renault.
McLaren geeft aan dat Alonso al snel weer de baan op kan. 'Alleen nog even dat irritante grind overal weghalen..'
De eerste tijd onder de 1.22 is gezet. Valtteri Bottas gaat met zijn Mercedes naar een ronde van 1.21,843.
Hülkenberg en Ricciardo (1.22,823 en 1.23,221) volgen op gepaste afstand.
Het wiel van de McLaren is gewoonweg van de wagen geschoten, nadat er veel druk op kwam te staan in de laatste bocht. Dat is een behoorlijk veiligheidsprobleem voor McLaren.
Voor wat het waard is, de tussenstanden na één uur van het nieuwe F1-seizoen:
1. Bottas (Mercedes) 1.22,952
2. Alonso (McLaren) 1.24,202
3. Ricciardo (Red Bull) 1.27,214
4. Hulkenberg (Renault) 1.34,403
5. Hartley (Toro Rosso) 1.37,890
6. Raikkonen (Ferrari) 1.58,273
Vorig jaar lagen de tijden rond de 1.18 op de eerste testdag, maar het is uiteraard onduidelijk wat de teams testen.
Als de wagen niet te zwaar beschadigd is, zullen we Alonso nog wel terug zien. Eerst zal het team moeten onderzoeken wat er met de auto gebeurde.
Het rechterachterwiel van Alonso lijkt van de wagen te zijn geschoten, waardoor de Spanjaard de McLaren niet meer kon controleren.
Rode vlag
Daar is de eerste rode vlag van de dag: Fernando Alonso knalt met zijn McLaren tegen de vangrail en schiet het grind in.
Kent u de Force India nog? De wagen was vorig jaar al roze, maar er is dit jaar een schepje bovenop gedaan.
Ook zullen er veel 'aerorekken' op de auto's zitten. Deze stalen constructies worden gebruikt om de luchtstromen rondom de auto's te meten.
De wagens verschijnen één voor één op het circuit.
Vandaag zullen er veel rode vlaggen gezwaaid worden. Niet omdat er crashes zijn, maar omdat de wagens bij het minste of geringste gelijk stilgezet worden. Om deze dan veilig terug naar de pitstraat te brengen, wordt de sessie stilgegelegd.
Rondetijden zullen tijdens de testdagen nog niet veel zeggen aangezien veel teams vooral met de betrouwbaarheid bezig zijn. Wat dus wel veel zal zeggen zijn het aantal rondes dat de teams op de baan vertegenwoordigd zijn. Afgelopen jaar was McLaren meer in de garage te vinden op het circuit, een voorbode voor een desastreus seizoen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Lewis Hamilton kraakt eigen Mercedes en looft Red Bull: ‘Nog nooit een auto gezien die zo snel is’
Lewis Hamilton is zwaar onder de indruk van Red Bull. De auto waarin Max Verstappen en Sergio Pérez de eerste twee races van dit seizoen in de Formule 1 naar hun hand zetten, is volgens de zevenvoudig wereldkampioen ‘de meest dominante auto’ die hij in zijn carrière heeft gezien. -
PREMIUM1
Ramon Drost werkt als data-engineer in de Formule 1: ‘Niet alleen maar glitter en glamour’
Ramon Drost uit Nieuwleusen was jarenlang fulltime in dienst als data-engineer bij het Formule 1-team van Alpine. Tegenwoordig verhuurt hij zichzelf aan teams of individuen in de professionele autosport, waarbij de koningsklasse nog altijd zijn werkterrein is. ,,Natuurlijk is Max Verstappen dit seizoen weer de topfavoriet.”Nieuwleusen -
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
PREMIUM
Franz Tost kneedde Verstappen en nu De Vries: ‘Nyck heeft net als Max een heel hoge natuurlijke snelheid’
De ‘kampioenentrainer’ van Red Bull is begonnen aan zijn achttiende jaar als teambaas van AlphaTauri en voorganger Toro Rosso. Franz Tost (67) leverde in die tijd een grote bijdrage aan de ontwikkeling van onder anderen Max Verstappen. Nu is Nyck de Vries zijn pupil. -
Met samenvatting6
Herstelde Max Verstappen laat er geen gras over groeien en slaat meteen flink gat
Ondanks maagklachten eerder in de week lijkt Max Verstappen gewoon weer in bloedvorm in Djedda gearriveerd te zijn. In een eerste vrije training die normaal gesproken nog niet veelzeggend is voor de rest van het weekend, liet hij zich desondanks gelden. Bijna een halve seconde had hij op zijn eerste achtervolger, nota bene zijn teamgenoot.
-
Met video
Fans verheugen zich op memorabele inhaalrace Max Verstappen: ‘Als de afloop goed is, vind ik die races zelf ook de leukste’
Vanaf plek 15 gaat Max Verstappen op jacht naar de overwinning in de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Het circuit in Djedda leent zich niet voor een eenvoudige inhaalrace voor de wereldkampioen. Lukt het hem wel, kan het zomaar een dag worden die de Formule 1-liefhebber zich nog lang herinnert. -
-
-
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.”