Soevereine Verstappen wint glijspektakel op Imola, Hamilton beperkt schade
SamenvattingNog nooit won Max Verstappen zó vroeg in het seizoen. Na de tweede plaats in Bahrein was de 23-jarige Nederlander in Imola dé winnaar van het gedroomde duel in de Formule 1 met Lewis Hamilton. Bij de start al verschalkte hij de wereldkampioen, die een pittige middag kende, maar nog wel maximaal presteerde en de leiding in het WK behield.
Door Arjan Schouten
Was de opener in Bahrein al spectaculair, race nummer twee in Imola had werkelijk alles. Een pittige bui vlak voor de start, daar begon het allemaal mee. Glijpartijen, crashes, uitvallers, twee safetycars en die steeds weer terugkerende vraag: is de baan al droog genoeg voor slicks? Maar nog voor die vraag echt relevant werd, had Max Verstappen zijn grootste en uiteindelijk beslissende slag al geslagen. Startend van P3 was hij op intermediates veel sneller weg dan polesitter Lewis Hamilton, die hij in de eerste bocht dan ook verschalkte.
Hij had er de hulp van zijn verrassend sterk gekwalificeerde teammaat Sergio Pérez niet eens voor nodig. Op eigen kracht zette hij zijn RB16B in een flits naast de Mercedes van Hamilton, waarna hij zijn spierballen liet rollen. Ernaast, er net voor en eerder de bocht in. Met licht contact, maar niets ongeoorloofd, zo oordeelde de wedstrijdleiding.
Stuiterend over de kerbs was Hamilton toen wel even gezien met wat schade aan de vleugel, maar na de eerste safety car (crash Nicholas Latifi) kwam de zevenvoudig wereldkampioen na een gratis stop weer ijzersterk terug. Een aanvalletje moest de Nederlander pareren, om daarna weer een gat te trekken. En spannend bleef het op een opdrogende baan, waar nog niemand naar de slicks durfde. Lang wachtte Verstappen het af, maar na 28 ronden was het wel gedaan met zijn groene rubber. Mediums eronder in twee ruime tellen, Hamilton in de reactie had vier tellen nodig: weer wat voordeel in hét duel, dat maar bleef duren.
Verstappen stampend op een nog altijd verraderlijke baan, Hamilton vol in de achtervolging. En ja hoor, daar bleek ook Hamilton maar gewoon een mens. Een zeldzaam foutje, maar met de volle druk erop en tal van achterblijvers om hem heen, ging Hamilton te breed in Tosa. Zo het grind in. In de achteruit kreeg hij zijn bolide nog terug het asfalt op, maar met veel achterstand en terug op P9.
Ook dat verschil ebde weer weg, vanwege een tweede safety car, veroorzaakt door Valtteri Bottas en George Russell die met een megaklapper een voortijdig einde aan elkaars optredens maakten.
Rode vlag en het hele veld als een harmonica weer in elkaar gekreukt in de pitstraat. Na een half uur oponthoud werd er onder eindelijk een voorjaarszonnetje rollend gestart voor nog 28 omlopen op een opdrogende baan. Daarin kwam de leiderspositie van Verstappen, die zijn voorsprong uitbouwde naar 22 tellen, natuurlijk niet meer in gevaar. Lando Norris en Charles Leclerc hadden het ver achter de Limburger veel te druk met elkaar. Hamilton stoomde in de volle finale nog krachtig op, maar besefte zelf ook wel dat hij na zijn uitstapje de tweede zege van het seizoen aan Verstappen moest laten. Na een vinnig gevecht met Norris (derde) haalde hij er echter nog wel het maximale uit met een tweede plaats én de snelste ronde. Zo behield hij nipt (44 om 43 punten) de leiding in het WK.
Winst in Italië, waar Verstappen voorheen vooral pech kende, betekende de elfde zege voor Verstappen in de Formule 1. ,,Het was tricky en verraderlijk daar buiten op het asfalt, maar we hebben het geflikt mannen. Uitstekend’’, reageerde Verstappen over de boordradio. ,,Dit was een uitdagende middag, erg glad. Maar we hebben alles uitstekend aangepakt. Ik had nog een slippertje bij de herstart, geluk spinde ik niet. Maar de rest ging helemaal goed. Een puntje achter in het WK? Het seizoen is nog lang, hè. We blijven kalm.”
Hamilton roemde het optreden van Verstappen en had zelf geen foutloze middag. ,,Maar een prima wederopstanding”, telde Hamilton zijn zegeningen. ,,Ik ben zo blij dat ik nog door kon. En nu op naar de volgende.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Charles Leclerc treurt om weggegooide punten: ‘We hadden alles onder controle’
Charles Leclerc zag op pijnlijke wijze een einde komen aan zijn race in Azerbeidzjan. De coureur van Ferrari reed aan de leiding toen zijn motor het plotseling begaf. ,,Ik reed zo’n dertien seconden voor Max. We hadden alles onder controle. Zo gooien we weer veel punten weg.” -
Energierekening
Ruud is van de variabele contracten: ‘Met de huidige energieprijzen pakt dat wat minder uit’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ruud Koot (60) uit Amersfoort. -
Max Verstappen met nieuwe motor op jacht naar eerste overwinning in Bakoe
Max Verstappen en Sergio Pérez gaan de strijd in Azerbeidzjan dit weekend aan met een nieuwe krachtbron. Het wordt voor het Red Bull-duo pas de tweede motor van het seizoen, dus gridstraffen levert het voorlopig niet op. -
Met video
Hamilton en Russell kunnen weer lachen: ‘Wordt steeds leuker om in deze auto te rijden’
Lewis Hamilton denkt dat het Formule 1-team van Mercedes na een heel stroeve start van het seizoen weer op de juiste weg zit. De zevenvoudig wereldkampioen reed in de Grote Prijs van Canada naar het podium en dat stemde de 37-jarige Brit zeer tevreden. -
PREMIUM
Goedkoper op vakantie met een hybride die sneller laadt? Zo (on)zinnig is dat
Steeds meer plug-in hybrides hebben een CCS-laadpoort, waarmee je tussendoor sneller kunt laden en – in theorie – veel meer op stroom kunt rijden. Kun je daarmee echt brandstof (en geld) besparen door onderweg zoveel mogelijk te ‘stekkeren’? We nemen de proef op de som richting Zuid-Frankrijk.
-
PREMIUMMet video
Max Verstappen nog niet senang in nieuwe Red Bull: ‘Op zo'n circuit wil je een auto die snel draait’
Max Verstappen won vier van de zeven races dit jaar en leidt het wereldkampioenschap. Maar wat hij nog mist is een écht lekker gevoel in de auto. En dat is uiteindelijk van niet te onderschatten belang. Zo kon het gebeuren dat Sergio Pérez hem klopte in Bakoe. -
F1-team Mercedes schuldbewust na pijnlijke race in Bakoe: ‘Dit kunnen we simpelweg niet meer doen’
Het Formule 1-team van Mercedes heeft in Azerbeidzjan te veel gevraagd van de coureurs Lewis Hamilton en George Russell. Dat concludeerde James Vowles, hoofd strategie bij de Duitse renstal, in een terugblik op de race van zondag in Bakoe. -
21
Waarom je niet te hard moet werken voor je op vakantie gaat
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: voorpret.