Volledig scherm
© BSR Agency

Verstappen doet racesimulatie op geslaagde testdag

'Op de goede weg'Er leek geen vuiltje aan de lucht voor Max Verstappen, op zijn derde dag in de RB15. En misschien was dat er ook helemaal niet. Hij noteerde 128 rondjes en deed in de middag een soort racesimulatie, compleet met pitstops. Maar in de laatste uren van de zesde testdag in Barcelona werd er toch ineens gesleuteld aan zijn auto en Verstappen kwam pas met nog zo’n twintig resterende minuten op de klok de baan weer op. Hij testte hierin nog wat pitstops. 

Volledig scherm
© REUTERS

Door Rik Spekenbrink

,,We wilden alleen iets checken aan de versnellingsbak, dus die hebben we er even uit gehaald‘’, zei Verstappen na afloop. ,,Gewoon een routinecheck.‘’

Vanochtend al was er een incidentje, het eerste bij Verstappen in anderhalve week testen. Aan het einde van de pitlane stopte zijn Honda-Red Bull ermee, na het maken van een proefstart. De rode vlag wapperde korte tijd, totdat zijn auto door de monteurs was teruggerold naar de garage. Maar toen de Nederlander zijn wagen even later weer de baan op stuurde was direct duidelijk dat er geen groot probleem was. Sterker: Verstappen maakte misschien wel de beste indruk van de dag. De teller stopte uiteindelijk op 128 rondjes en in de zonovergoten middagsessie kon hij zelfs een soort racesimulatie doen. Met een volledig bemande pitmuur, nagebootste pitstops en een ‘long run’ hielp Verstappen zijn team aan een berg waardevolle informatie. ,,We hebben veel dingen kunnen proberen en meer dan 120 rondes rijden is heel goed. Het hadden er nog wat meer kunnen zijn, maar we zijn op de goede weg‘’

Met zijn snelste tijd van de dag, 1.18,395, was hij als nummer 6 een goede seconde langzamer dan Carlos Sainz: 1.17,144. Opnieuw was McLaren dus het snelst, maar net als Lando Norris gisteren had ook Sainz daarna wel enige tijd technische problemen. Bovendien zeggen de tijden weinig, onduidelijk is bijvoorbeeld hoeveel brandstof Sainz aan boord had en hoe de afstelling van de wagens zich verhielden tot elkaar.

Verstappen en Red Bull kijken logischerwijs vooral naar de andere twee topteams. Met name bij Ferrari ging het beduidend minder florissant. De ochtendsessie lag zo’n 40 minuten stil na een crash van Sebastian Vettel. In bocht 3 kwam zijn rode bolide in het grind, om te eindigen in de kussens. Volgens zijn team was dat geen rijdersfout, maar het gevolg van een mechanisch probleem. Vettel moest zijn testdag vroegtijdig beëindigen en Charles Leclerc, die voor de middagsessie stond geprogrammeerd, kwam maar tot één ronde. De Monegask zag gisteren ook al een deel van zijn testdag mislukken door problemen met de koeling. ,,Niet ideaal natuurlijk”, zei Vettel in de lunchpauze. ,,Maar de basis van de auto voelt nog steeds goed. Al oogt Red Bull ook sterk en betrouwbaar.”