Verstappen grijpt naast zege in openingsrace na zinderend duel met Hamilton
SamenvattingDe Grand Prix van Bahrein maakte alle verwachtingen waar. Een zinderende strijd om de winst tussen de twee beste coureurs. Maar Max Verstappen trok wel aan het kortste eind. Zijn gedroomde seizoensstart bleef uit.
Door Rik Spekenbrink
Zeven tienden. Meer was het verschil niet, na ruim 300 kilometer racen. Max Verstappen leek in Bahrein te gaan winnen en de eerste Nederlander te worden die het wereldkampioenschap Formule 1 zou aanvoeren. Maar hij ging bij de ultieme inhaalactie buiten de lijnen, en dat kostte hem uiteindelijk de winst. Lewis Hamilton won, zijn teamgenoot Valtteri Bottas werd derde. Zo werd de openingsrace precies wat veel mensen voorspelden, en hoopten. Een spannend gevecht om de zege, en een voorbode op een mogelijk heerlijk seizoen.
Tactisch steekspel
Lange tijd was de Grote Prijs van Bahrein een tactisch steekspel. Spannend, zeker, maar door afwijkende strategieën kwam het aanvankelijk niet tot een direct gevecht tussen de twee titanen. Tot vijf rondes voor het einde, toen de keihard stampende Nederlander zich meldde aan de staart van de wereldkampioen.
Doe mee met ons GP-spel
Maak het Formule 1-seizoen nog spannender en doe mee met het grootste Formule 1-spel van Nederland. Selecteer vier coureurs en voorspel de uitslagen.
Verstappen kende vanaf pole postion een goede start. Hamilton liet zich wel zien, maar de Nederlander verdedigde de eerste bochten goed en bleef aan de leiding. Al snel kwam de safety car op de baan, Nikita Mazepin was - niet verrassend - de eerste uitvaller van 2021. Verstappen twijfelde over zijn auto, liet hij op de boordradio horen, maar zijn engineer antwoordde al snel dat er geen grote problemen leken te zijn.
Bij de herstart dook Hamilton naast Verstappen op, maar die had de goede lijn en bleef aan kop. Verstappen meldde nogmaals zeker te weten dat er iets mis was aan zijn auto. De marge met Hamilton - de enige die Verstappen op dat moment kon volgen - schommelde de eerste tien ronden tussen de anderhalve en twee seconden. Waarschijnlijk net te weinig naar de zin van Verstappen, die mogelijk kampte met een probleem aan het differentieel.
Pitstops
Hamilton was in ronde 14 de eerste die naar binnen kwam voor een bandenwissel. Hij koos de aanval en gaf duidelijk gas in zijn eerste rondes op nieuw rubber. In korte tijd had Hamilton genoeg tijd gewonnen om Verstappen voor te blijven, als die zou ‘pitten’. Die deed dat in ronde 17 en kwam liefst zeven seconden achter de Brit terug op de baan. Waar Hamilton op de harde band reed, koos Verstappen voor medium. De Nederlander was sneller, hij verkleinde de marge elke ronde.
Een direct gevecht bleef nog uit, want toen Verstappen zich aan de staart van Hamilton meldde, ging die alweer naar binnen voor verse banden. Verstappen nam de leiding weer over, maar zag vervolgens zijn voorsprong juist per ronde afnemen. Het gat was te klein om zelf een tweede stop te maken zonder de leiding te verliezen. Verstappen wilde desondanks zo lang mogelijk wachten met zijn tweede wissel. Die kwam met nog zestien ronden te gaan. Met nieuwe, harde banden onder zijn Red Bull ging Verstappen op jacht naar Hamilton, die ruim acht seconden voor hem lag. Al snel slonk het gat en diende hét gevecht zich aan.
Inhaalactie
Verstappen keek een keer, keek nog een keer, en plaatste toen in bocht 4 de - op het oog beslissende - inhaalactie. Maar juist in die bochten gelden de ‘track limits’. Met vier banden buiten de witte lijnen, dat mag niet. Dus gaf zijn team Verstappen de opdracht Hamilton weer te laten passeren. Wellicht een dure beslissing, want in de laatste twee ronden kwam Verstappen niet meer dicht genoeg bij Hamilton om nog een poging te wagen. ,,Had me maar laten rijden, ik had liever een straf van vijf seconden opgelopen en op die manier verloren dan nu op deze manier tweede te worden”, zei Verstappen over de boordradio. Teambaas Christian Horner zei dat de wedstrijdleiding de order had gegeven.
Eenmaal uit de auto kon hij echter al schakelen, en het positieve benoemen. ,,We waren in staat er een gevecht van te maken. Het is goed om zo het seizoen te begonnen. Maar natuurlijk is het jammer om niet te winnen.”
Verstappens teamgenoot Sergio Pérez maakte indruk door als vijfde te eindigen, na vanaf de allerlaatste plaats te zijn vertrokken. De Mexicaan viel helemaal stil in de formatieronde, waardoor de race moest worden uitgesteld en hij moest starten vanuit de pitstraat. Na een inhaalrace finishte hij uiteindelijk vlak achter Lando Norris (McLaren), die vierde werd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
Samenvatting
Verstappen: ‘Liever eerste geworden met een straf, dan op deze manier tweede’
Max Verstappen vocht in de Grand Prix van Bahrein een zinderend duel uit met Lewis Hamilton, maar de wereldkampioen van Mercedes won uiteindelijk toch in de eerste race van dit jaar. ,,Dat we nu zo balen is ook een goed teken”, oordeelde Verstappen na afloop. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
Max Verstappen verwacht hectisch weekend in Monaco: ‘Je hartslag schiet daar omhoog’
Max Verstappen doet zondag een gooi naar zijn vierde overwinning op rij dit seizoen. De Red Bull-coureur, die afgelopen weekend in Spanje de leiding in de WK-stand overnam van Charles Leclerc, verwacht dat het in Monaco een ,,hectisch maar bijzonder weekend” gaat worden.
-
Deel van Ferrari-motor Leclerc moet worden vervangen
Het uitvallen van Charles Leclerc in de Grote Prijs van Spanje is veroorzaakt door een probleem met de turbo en met de MGU-H, een onderdeel van de motor waarmee uitlaatgassen kunnen worden omgezet naar energie. Leclerc reed aan de leiding in de race, toen hij in de 27e ronde ineens vermogen verloor en zijn Ferrari naar de pitsstraat moest rijden. -
PREMIUM
Verstappen ziet een zwakte bij Mercedes en Hamilton: ‘Hij ruikt bloed’
Het zindert in Bahrein, bij de start van het Formule 1-seizoen. Iedereen lijkt het eens: dit gaat een bloedstollende strijd om het wereldkampioenschap worden, zeker na de poleplek van Verstappen van gisteren. ,,Max is een jager. En hij ruikt bloed.” -
'Oscars in Miami'
Buitenlandse media zien ‘geweldige’ Max Verstappen: ‘Volgende opdracht? Eerste plaats van Leclerc afsnoepen’
In een weekend vol showbizz stal Max Verstappen de show in Miami. Buitenlandse media zagen hoe de Nederlander een klasse apart vormde in Florida. ,,Het leken met al die sterren wel de Oscars in Miami. Will Smith en Chris Rock waren er niet, maar dit keer was het Max Verstappen die Charles Leclerc een klap in het gezicht gaf.”