Volledig scherm
© Getty Images

Verstappen heeft iets ongewoons nodig voor succes op Hockenheim

Max Verstappen weet dat hij de grand prix van Duitsland onder normale omstandigheden moeilijk kan winnen. Maar hoe vaak verloopt een race dit seizoen helemaal normaal? Een stortbui of een nieuwe clash tussen Ferrari en Mercedes kan hem in de kaart spelen op Hockenheim.

Volledig scherm
© Getty Images

Door Rik Spekenbrink

Zoals zo vaak dit seizoen, en eigenlijk ook afgelopen jaar, heeft Max Verstappen ‘iets’ nodig om vanmiddag de Grote Prijs van Duitsland te kunnen winnen. Want dat, races winnen, is zijn doel voor de rest van dit seizoen. Startend vanaf plek 4 is de uitgangssituatie van de Nederlander helemaal niet slecht. Van ploeggenoot Daniel Ricciardo, helemaal achteraan op de grid, en Lewis Hamilton (Mercedes, P14) heeft hij als het goed is lange tijd geen last, zijn blik kan naar voren. Daar staat een Mercedes, precies ingeklemd tussen beide Ferrari’s. Vettel 1, Bottas 2, Räikkönen 3.

Dat is meteen al interessant. Beide teams leven op gespannen voet met elkaar, sinds de vorige grand prix in Engeland. Bij Mercedes verdenken ze Räikkönen ervan met opzet tegen Hamilton te zijn gereden, om de kampioenschapkansen van zijn teamgenoot Vettel te vergroten. Daarnaast vragen ze zich bij Mercedes hardop af hoe Ferrari zó hard kan gaan in Duitsland. En of dat allemaal wel op een legale manier gebeurt. Vettel leidt het kampioenschap en start vanaf pole position. Als hij op zijn thuisbaan Hockenheim wint, voor het eerst, slaat hij een dubbele slag.

Dus, ja, zeg het maar. Geven Vettel, Bottas en Räikkönen elkaar in bocht 1 en 2 een beetje de ruimte? Of gaat het op het scherpst van de snede, met alle risico’s van dien? Verstappen zelf zal proberen zich met een goede start ook direct vooraan te melden. Met de zogeheten ‘race-pace’ van zijn Red Bull zit het over het algemeen wel goed dit seizoen.

Tekst gaat verder onder de foto.

Volledig scherm
© Getty Images

Misschien krijgt Verstappen ook hulp ‘van boven’. Volgens diverse weersites is de kans op een stevige bui tijdens de race zo’n 50 procent. Dat was gisteren tijdens de kwalificatie ook het geval, toen gingen de hemelsluizen pas een half uur na afloop open. Het mag duidelijk zijn dat Verstappens kansen alleen maar groeien op een natte baan. Zijn team Red Bull is dit seizoen bovendien amper op een tactische fout te betrappen, bijvoorbeeld als er snel geschakeld moet worden door een safety car op de baan. Ferrari en Mercedes hebben al één of meerdere keren zitten slapen.

Kortom, alles kan, zoals Verstappen gisteren zelf ook zei. Hij legt zich met tegenzin neer bij het feit dat Ferrari en Mercedes op snelle circuits al jaren te sterk zijn en dat zijn team het gat maar niet weet te dichten. Dat houdt niet in dat je geen races kan winnen. ,,Ik had in Oostenrijk (ook vanaf plek 4 gestart, red.) ook in kunnen stappen met het idee: dit wordt niets. Maar met hard werken kun je ook winnen.”

Na drie podiumplekken op rij (3, 2, 1) leek Verstappen het momentum voor dit seizoen te hebben gekeerd. Toen was er een uitvalbeurt in Silverstone. In Hockenheim is de vraag welke kant de weegschaal nu opslaat.

Volledig scherm
© ANP
Volledig scherm
© Getty Images