Verstappen na crash en mislopen kwalificatie: 'Geen excuus, mijn fout'
Wat een prachtweekend leek te worden, liep een dag te vroeg al uit op een drama. Een crash, geen kwalificatie en helemaal achteraan starten morgen in Monaco, voor Max Verstappen. ,,Als je weet dat je een goede auto hebt, doet dit heel pijn.‘’
Arjan SchoutenLaatste update:26-05-18, 18:32
Ik stuurde iets eerder in, dan raak je de binnenkant van de muur en dan is het voorbij
Max Verstappen
Door Arjan Schouten De tv-camera’s negeerde Max Verstappen. Volgens het grote regeltjesboek van de FIA is een coureur daar niet toe verplicht, als hij niet deelneemt aan de kwalificatie. Later volgde wel tekst en uitleg voor de geschreven pers, over de rampdag, die hij al in de laatste training besloot toen hij zijn auto in de vangrail boorde op precies dezelfde plaats waar hij twee jaar terug nog in de kwalificatie crashte. ,,Ik stuurde wat te vroeg in. Had Carlos Sainz voor me aan de rechterkant. Moest een beetje uitwijken. En ik denk dat mij dat een beetje uit dat ritme in die chicanes haalde’’, legde Verstappen, duidelijk balend van de situatie, uit aan zijn vele toehoorders. ,,Uiteindelijk is dat natuurlijk geen excuus voor wat er gebeurde. Maar ik stuurde iets eerder in, dan raak je de binnenkant van de muur en dan is het voorbij.”
Op het slechts mogelijke moment, twee uur voor de belangrijke kwalificatie. ,,Het herstellen van de auto leek goed te gaan, maar toen de monteurs ’m startten, bleek er aan de linkerkant een scheur in de versnellingsbak te zitten. Die vervangen duurt minimaal een half uur. En dan merk je al heel snel dat het niet gaat lukken..”
Dus bekeek hij de kwalificatie, waarin teamgenoot Daniel Ricciardo zoals verwacht poleposition pakte voor Red Bull Racing, vanaf de zijkant. Die pole had ook van hem kunnen zijn, het zou een primeur zijn geweest. De eerste startrij had er sowieso in gezeten. ,,En als je weet dat je een heel goede auto hebt, doet dit altijd pijn”, bekende Verstappen. ,,Het voelde allemaal heel makkelijk, dat zag je ook wel aan Daniël in de kwalificatie. Als je weet dat je bij eerste twee kan staan, zou het slecht zijn als ik nu zeg: ‘kan gebeuren’.‘’
Zorgde die pole voor teammaat Ricciardo voor extra zout in de wonde? ,,Mwah, als team hadden we gewoon heel makkelijk eerste en tweede kunnen staan”, meende Verstappen. ,,Dus wordt er altijd eentje eerste en eentje tweede. En als er dan eentje wegvalt, is het natuurlijk makkelijker om eerste te worden.”
Maar waarom moést hij überhaupt nog een snelle ronde rijden, in de laatste minuten van de laatste vrije training? Heel het weekend bleek de RB14 al de snelste, was het het risico dan wel waard op het lastige circuit van Monaco? Verstappen: ,,Tja, achteraf is het altijd makkelijk om te zeggen dat ik niet meer naar buiten had moeten gaan. Maar je wilt zoveel mogelijk rondjes op snelheid opbouwen voor kwalificatie. Inderdaad, Daniël was ook nog buiten, toen..”
In een incidentrijk seizoen was dit voor de Nederlander echter al het zesde weekend op rij dat hij niet vlekkeloos door alles sessies kroop. ,,Dit was mijn fout. Samen met die in China, van die twee baal ik het meest. En natuurlijk wil je dat niet, maar het gebeurt soms”, besloot Verstappen, die flinke kritiek moet hebben gekregen uit het eigen kamp. ,,Hopelijk is Max slim genoeg om hier van te leren’’, vertelde teambaas Christian Horner aan het Britse Sky, nadat hij de fout ‘onnodig’ noemde. ,,Die laatste sessie gaat nergens meer om. Die fouten moet hij niet meer maken, maar dat weet hij zelf als beste. Laat dit daarom een harde les voor hem zijn, want hij had hier kunnen winnen. We hadden met twee auto’s vooraan moeten staan.”
Wat er morgen nog mogelijk is vanaf P20, helemaal achteraan het veld? ,,We geven nooit op. Lastig inhalen hier, maar je probeert het altijd. Een wk-punt, daar ga je in ieder geval wel voor’‘, aldus Verstappen. ,,Wellicht met een beetje geluk, met de juiste strategie en met hulp van safety-cars, kan hier nog van alles gebeuren.‘’