Verstappen na eerste testdag: 'Mijn gevoel is stukken beter dan vorig jaar'
Max Verstappen heeft de vierde tijd neergezet tijdens zijn eerste testdag voor het nieuwe seizoen in de Formule 1. De Nederlandse coureur klokte 67 rondjes in zijn RB14 van Red Bull, waarvan de snelste ging in 1.20,326.
Door Arjan Schouten
De eerste dag van Max Verstappen in de RB14 kwam moeizaam op gang, maar gaf de Limburger uiteindelijk een heel tevreden eerste indruk. ,,Mijn gevoel is stukken beter dan vorig jaar."
De ochtend ging grotendeels verloren door een brandstoflek. Daarna speelde de vrieskou in Barcelona hem parten. Maar uiteindelijk reed Max Verstappen op zijn eerste testdag van 2018 toch nog 67 rondes bij elkaar in de RB14 en noteerde hij de vierde tijd achter de Ferrrari, Mercedes en de McLaren. Cijfers zonder veel waarde met een temperatuur van hooguit een graad of vier á vijf en zelfs sneeuw in de middag.
De eerste indrukken waren hem dan ook meer waard en dat gevoel was net als bij collega Daniel Ricciardo een dag eerder positief. ,,De auto heeft zich goed gedragen, de balans was goed. Ik heb er wel een goed gevoel bij, stukken beter dan vorig jaar'', vertelde Verstappen meteen na zijn testdag op het Circuit de Catalunya waar hij bijna twee jaar terug zijn eerste GP won.
,,Het is nog vroeg natuurlijk, maar we staan er goed voor. Na dat brandstoflek keken we 's morgens meteen maar even alles na. De baan lag er toch slecht bij met die kou, zo gek veel kun je dan toch niet uitrichten, dus daar ik heb ook niet zoveel tracktime verloren. ,,'s Middags was het nog ijskoud, maar hebben we wel kunnen doen wat we wilden doen, qua testen. En ik ben wel happy met deze dag. We zitten er gewoon bij qua rondetijden, makkelijk. Vorig jaar was het echt harken om een tijd te halen en nu gaat het een stuk eenvoudiger.''
De snelste rondetijden van vandaag.
De Duitser Vettel was niet alleen de snelste op dag twee in Barcelona, maar ook het productiefst. De viervoudig wereldkampioen kwam in totaal tot 98 ronden, vier meer dan Bottas.
Max Verstappen heeft een relatief productieve eerste dag in de nieuwe RB14 van Aston Martin Red Bull Racing achter de rug. De Nederlandse coureur kwam vanmiddag tot 67 ronde. De twintigjarige Limburger klokte de op drie na snelste tijd op het Circuit de Catalunya.
De vlag hangt, de tweede testdag is zojuist tot een einde gekomen. De Duitse coureur Sebastian Vettel (Ferrari) sluit de dag op een koud Circuit de Catalunya in de buurt Barcelona als snelste af.
De Nederlander keert al snel weer terug in de pits en dat brengt zijn voorlopige totaal voor vandaag op 65 ronden. Verstappen reed zijn ronden op de intermediates en de tijden zijn zoals verwacht maar weinig indrukwekkend door de weersomstandigheden.
De testsessie van vandaag zit er bijna op, maar Verstappen rijdt nog eens de baan op.
Als er iemand in de sneeuw kan rijden, is het Max Verstappen wel natuurlijk.
Deze monteur van Red Bull heeft geen last van de kou..
Iedereen komt de pitstraat in, omdat het sneeuwt in Barcelona.
Rondeteller
Bottas: 90
Vettel: 85
Leclerc: 80
Ocon: 76
Gasly: 75
Sainz: 64
Verstappen: 56
Sirotkin: 52
Vandoorne: 37
Magnussen: 32
Kubica: 31
Verstappen heeft een fikse middagdienst. Zonder in te halen of hele snelle rondes neer te zetten, part of the job.
De snelste tijd van Vettel: 1.19,673 is sneller dan er vorig jaar tijdens de eerste testweek werd gereden (1.19,705 van Bottas).
Verstappen rijdt een ronde van 1.20.326 en is daardoor nog steeds vierde, maar het gat met Stoffel Vandoorne is 0,001.
De Nederlander staat inmiddels op 48 rondes en kan daarmee behoorlijk tevreden zijn, gezien de problemen in de ochtend.
Koploper is Valtteri Bottas met 90 rondes. Sebastian Vettel heeft de snelste tijd met 1.19,673.
Volgens het Duitse Auto, Motor und Sport zou er gestemd zijn over een extra testdag. Daarvoor zouden alle teams voor moeten zijn, maar één team heeft tegen gestemd: er komt geen extra testdag
Verstappen verbetert zich in de eerste twee sectoren, maar komt uiteindelijk een tiende tekort om zijn eigen tijd te verbeteren. Om een plekje te klimmen in de tijdenlijst, zal hij zes tienden moeten zien te vinden. Vandoorne klokte op de hypersoft namelijk een 1.20.325, terwijl Verstappen zijn tijd nu een 1.20.956 is.
Bottas duikt nu ook onder de 1.20. De Mercedes-coureur heeft een 1.19.976 geklokt. Hij is daarmee nog drie tienden verwijderd van de tijd van Vettel.
Verstappen stond een tijdje binnen, maar komt nu weer de baan op.
Verstappen heeft tot nu toe 33 rondjes gereden en staat op de vierde plek qua tijd. Hij moet negen tienden toegeven op de snelste man: Sebastian Vettel.
Met 33 rondjes komt Verstappen flink te kort ten opzichte van Ricciardo (meer dan 100 rondjes) gisteren, maar deze ochtend had de Nederlander een brandstoflek en werd er amper gereden vanwege de zeer koude temperatuur.
Robert Kubica mag voor het eerst instappen in de FW41. De reservecoureur van Williams maakt daarmee zijn officieuze rentree.
Het aantal rondes van vandaag:
Bottas 59
Gasly 59
Sirotkin 52
Leclerc 52
Vettel 50
Ocon 42
Sainz 38
Vandoorne 37
Verstappen 30
Magnussen 18
Of de testdagen voortaan ergens anders gehouden moeten worden? Op het twitteraccount van het circuit van Bahrein wordt een vrij subtiele hint geplaatst.
En het is weer groen. De coureurs mogen weer de baan op!
De baan moet schoongeveegd worden nadat Vettel even een uitstapje maakte.
Rode vlag!
Vettel noteert de snelste tijd: 1.20,168.
Verstappen versnelt weer wat en heeft nu de vierde tijd op zijn naam staan: 1.21,072. Dat is zo'n acht tienden langzamer dan Bottas, maar de Fin reed op een zachtere band.
En er gaat flink wat tijd af: 1.22,849 voor Verstappen.
Opnieuw een verbetering van zijn tijd: 1.24.092 voor Max Verstappen.
De rode vlaggen zijn weer opgeborgen en Max Verstappen komt weer naar buiten.
Normaalgesproken zou Lewis Hamilton het stuur overnemen van Valtteri Bottas in de middaguren, maar vanwege de beperkte rondes die Bottas vanochtend heeft kunnen rijden, is besloten om de Fin ook de middag te laten doen.
De Sauber wordt weggetakeld uit de grindbak en de sessie zal zo weer verdergaan.
Rode vlag
Charles Leclerc staat stil met zijn Alfa Romeo Sauber.
Verstappen voelt de wagen steeds beter aan en rijdt nu een rondje van 1.26,170. Uiteraard is het nog voorzichtig testen, kijken of alles in orde is, maar de signalen zijn bemoedigend. Tien rondjes achter de kiezen.
En een verbetering 1.30,930. Nog tien seconden af van de snelste tijd van Valtteri Bottas (1.20,270), maar dat is niet het belangrijkste. Het gaat tijdens de testdagen om meters maken.
Verstappen klokt zijn eerste tijd, een 1.35,176 op de mediumband.
De boterhammetjes zitten erin dus Max Verstappen kan weer de baan op! Hij heeft tot 18.00 uur vanavond om de nodige rondes te rijden.
Verstappen zal na zijn lunchpauze instappen in de RB14.
De officiële lunchpauze is geannuleerd, zodat er doorgetest mag worden, maar dat betekent uiteraard niet dat de coueurs geen honger krijgen.
De tussenstanden qua rondes:
1. Bottas 31
2. Leclerc 22
3. Sirotkin 19
4. Vandoorne 16
5. Gasly 15
6. Vettel 14
7. Sainz 8
8. Ocon 7
9. Magnussen 2
10. Verstappen 1
De teams zijn uit de winterslaap gekomen en Leclerc, Vettel en Gasly klokken nu ook een tijd. Vandoorne is het snelste met een 1.20,325 en hij doet dat op de nieuwste zachte band: de hypersoft.
Vandoorne verbetert zijn tijd naar 1.12,794.
De tussenstand qua rondes:
1. Bottas 25
2. Sirotkin 18
3. Vandoorne 12
4. Leclerc 12
5. Sainz 8
6. Ocon 7
7. Gasly 5
8. Vettel 5
9. Magnussen 1
10. Verstappen 1
En Bottas gaat nog wat sneller 1.20,806. Stoffel Vandoorne zet zijn eerste tijd van de dag (1.23,443), waardoor er nu drie coureurs een tijd op de borden hebben. Carlos Sainz is de derde coureur met 1.25,059.
Red Bull heeft het brandstoflek bijna opgelost, zo meldt Grand Prix Radio, en dan zou Max Verstappen straks de baan weer op kunnen.
Bottas klokt ondertussen een 1.22,273.
En gelijk daarna een 1.25,610 voor Bottas!
Sensatie op de baan! Valtteri Bottas heeft een volwaardige ronde afgelegd in 1.29,648.
Carlos Sainz noemt het op dit moment onmogelijk om de wagen goed te testen. Volgens de Spanjaard van Renault duurt het zeker vijf rondes voordat de banden goed op temperatuur zijn.
Verstappen zit in de wagen! Maar wel in de verkeerde Aston Martin als we deze tweet moeten geloven. Waarschijnlijk gaat Red Bull vanmiddag pas echt testen.
Waar Ricciardo en de andere coureurs gisteren de nodige rondes konden rijden, zit dat er voor de coureurs vandaag niet in. Ricciardo had gisteren voor de lunch al 50 rondes erop zitten.
Vandaag is Sirtokin met zijn Renault de leidende man: 17 rondjes. Verstappen? Slechts één.
Tussenstandje
Na drie uur 'testen' staat het er als volgt voor:
1. Sainz 1.25,059 (8)
2. Bottas 1.43,750 (13)
3. Sirotkin Geen tijd - 13 rondes
4. Vandoorne 8 rondes
5. Leclerc 7 rondes
6. Vettel 5 rondes
7. Ocon 5 rondes
8. Gasly 2 rondes
9. Magnussen 1 ronde
10. Verstappen 1 ronde
Valtteri Bottas, Pierre Gasly, Sebastian Vettel maken allemaal hun rondjes. Verstappen staat vooralsnog binnen.
De temperatuur kruipt langzaam omhoog dus steeds meer coureurs komen het circuit op.
Vanwege de koude temperaturen bij de aanvang van de testdag wordt de lunchpauze vandaag overgeslagen. De teams gaan dus in één keer door tot 18.00 uur.
Verstappen zou nog even binnenstaan vanwege een lek in het brandstofsysteem, zo meldt Olav Mol.
De eerste tijd van de dag is gezet! Carlos Sainz heeft een rondje van 1.34,177 gereden. Hij reed op de intermediatebanden, het bandentype tussen een volwaardige regenband en de gewone band in.
Andere coureurs rijden op softbanden. Het is duidelijk: met deze temperaturen kunnen de Formule 1-teams weinig. Een F1-wagen is gebouwd om zoveel mogelijk koeling naar de auto te stuwen, daar helpt dit niet bij.
Enige spanning in Barcelona? Niks, noppes, nada. Er is nog geen coureur die een volledig rondje heeft gereden, ze zijn vooral in de pitstraat te vinden.
Een waterig zonnetje probeert door te komen boven circuit, waar de temperatuur vanmiddag niet hoger dan 5 graden uit lijkt te komen. De thermometer is in ieder geval boven de 0 uitgekomen: 0,1 graden!
Ook Verstappen rijdt rond met de aerodynamische apparatuur.
Omdat het kouder is dan gisteren, is de verwachting dat de coureurs niet heel snel zullen zijn in de ochtenduren. Zeker omdat het vannacht nog heeft gesneeuwd.
Er zal veel getest worden met aero-rekken, om te zien hoe de lucht rondom de auto zich gedraagt.
Verstappen komt voor het eerst naar buiten, maar bij een temperatuur onder nul, zal hij daar niet erg gelukkig mee zijn.
Einde Martini
Williams meldt dat de sponsor Martini na dit seizoen ermee stopt. Dat betekent logischerwijs dat de wagen er komend jaar heel anders uit gaat zien.
Groene vlag
De vlag wordt gezwaaid en de coureurs mogen het circuit op. Waar de teams ook hoopten nieuwe data binnen te halen met betrekking tot de banden, zit dat er vandaag absoluut niet in. Met een temperatuur van net boven het vriespunt, zeggen de bandenprestaties weinig.
'Betrouwbaar'
Even terug naar gisteren, toen Daniel Ricciardo iedereen aftroefde. De Australiër liet in 1.20,179 de Finse Mercedes-rijder Valtteri Bottas (1.12,349), diens landgenoot Kimi Räikkönen met zijn Ferrari (1.20,506) en wereldkampioen Lewis Hamilton (1.22,327) achter zich. ,,Het was een goede dag", zei Ricciardo. ,,De auto is tot nu toe betrouwbaar gebleken.''
Ook 100 rondjes
Het is de bedoeling dat ook Max Verstappen vandaag tot minimaal honderd rondjes komt. Christian Horner, de baas van Red Bull, wil net als gisteren bij Daniel Ricciardo zoveel mogelijk data verzamelen. Ricciardo kwam gisteren tot zestig rondjes in de ochtendsessie en 45 na de lunchpauze.
Net boven nul
Het is megakoud in Barcelona, meldt onze verslaggever Arjan Schouten.
Dag 2: Max de baan op!
Goedemorgen! Welkom in ons tweede liveblog van de Formule 1-testdagen. Vandaag is het de beurt aan Max Verstappen, die vanaf 09.00 uur zijn eerste rondjes gaat rijden in de kakelverse RB14. Kan de Limburger op het Circuit de Catalunya van Barcelona het spoor volgen van zijn Red Bull-ploeggenoot Daniel Ricciardo, die gisteren de snelste tijd (1.20,179) neerzette? Mis hier niets!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM2
Steunbetuigingen van Max Verstappen en collega’s, twijfelachtig of GP Imola nog ingehaald wordt
-
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
Frank Deleij (44) uit Alphen aan den Rijn investeerde flink en ging van het gas af: ,,Het geeft soms bijna een soort schuldgevoel.’’ Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
Wat als een cliënt nog helder van geest is, maar niet kan praten? Deze notaris lost het op met kneepjes in de hand. Een kneepje is 'ja’, twee kneepjes ‘nee’. Elke week tekent journalist Johan Nebbeling waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk op in deze rubriek. -
PREMIUM58
Christian Horner niet eens met analyse Sergio Pérez: ‘Daar heeft Max Verstappen de race gewonnen’
De Grand Prix van Miami liet zien dat de strijd tussen Max Verstappen en Sergio Pérez nog steeds een ongelijke is. De wereldkampioen is een klasse apart. Dat weet hij, zegt Red Bull-teambaas Christian Horner en dat voelt waarschijnlijk zelfs Pérez. -
Met samenvatting8
Aanhoudende problemen voor Max Verstappen in eerste training Monaco: 'Zo ga ik crashen’
Werk aan de winkel voor Max Verstappen en Red Bull Racing in Monaco. De Nederlandse wereldkampioen klaagde tijdens de eerste vrije training een uur lang over zijn auto en kwam in zijn woonplaats niet verder dan P6, op bijna negen tienden van de toptijd van Carlos Sainz. De training eindigde onder een rode vlag.
-
Met video
Max Verstappen glundert na zege: ‘Ik heb genoten, het was een hele sterke race’
-
-
-
Met video
Formule 1 doneert miljoen euro aan zwaar getroffen regio in Noord-Italië: ‘Moeten de mensen steunen’
De Formule 1 doneert liefst 1 miljoen euro aan de regio Emilia-Romagna, die zwaar is getroffen door noodweer. Door de hevige regenval is de Grand Prix van dit weekeinde afgelast. -
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’