Volledig scherm
Max Verstappen. © BSR Agency

Verstappen omcirkelt drietal races in de agenda

Max Verstappen vindt het lastig te zeggen of hij dit jaar een serieuze gooi kan doen naar de wereldtitel in de Formule 1. Wat hij wel weet, is dat hij bij de grand prix van Monaco, Mexico en Singapore in elk geval op de hoogste trede van het podium wil staan. 

Quote

Of de titel afpakken van Lewis meer waarde heeft? Nee, dat maakt me echt helemaal niets uit

Max Verstappen

Verstappen staat alweer voor zijn vijfde seizoen in de Formule 1. In 2015 en een klein beetje 2016 deed hij dat voor Toro Rosso, sinds 2016 voor Red Bull. Sinds hij de overstap maakte naar Red Bull valt het woord ‘wereldtitel’ eens in de zoveel tijd. ,,Het is gewoon heel lastig om te zeggen", beantwoordt Verstappen bij Ziggo Sport de vraag of hij dit jaar al wereldkampioen kan worden. ,,Als vorig jaar de eerste zes races beter waren verlopen, vocht ik ook al mee om de tweede plek. Wat ik daarmee wil zeggen is dat het seizoen heel anders kan lopen dan je voorspelt. Het allerbelangrijkst is dat we constant zijn dit seizoen. En of dat dan genoeg is voor de wereldtitel? Dat weet ik niet. Ik ben realist én optimist, maar het is moeilijk te zeggen.”

Mocht Verstappen de komende jaren eens wereldkampioen worden, maakt het hem niet uit wie zijn voorganger is. ,,Of de titel afpakken van Lewis (Hamilton, red.) meer waarde heeft? Nee. Het enige wat telt is winnen en van wie ik de wereldtitel dan af zou pakken, maakt me echt helemaal niets uit.”

Motor

Volledig scherm
Max Verstappen. © AP

Dit seizoen rijdt Verstappen in zijn Red Bull met een Honda-motor in plaats van een motor van Renault. ,,Niet om een ander af te zeiken, maar deze motor zit veel logischer in elkaar. De motor ziet er gewoon superstrak uit, echt heel mooi", is de Nederlandse coureur tevreden over de nieuwe motor. Ook over de samenwerking met Honda is Verstappen lovend. ,,Iedereen weet wat hem te doen staat en de communicatie verloopt heel vlot.”

Verstappen kijkt tevreden terug op de testdagen die tussen 18 februari en 1 maart plaatsvonden in Barcelona. ,,Testen is gewoon heel belangrijk. Hoe meer data je kunt vergaren, hoe beter je er voor staat. In het verleden hebben we veel punten laten liggen doordat we minder kilometers maakten dan we wilden. Dan kwamen we halverwege het seizoen weer ergens achter. We hebben nu veel kilometers gemaakt en dat is weer een stap vooruit. Dat is heel positief. Het legt de basis voor een groot deel van het seizoen, maar sowieso voor het begin van het seizoen.”

Sterretjes

Volledig scherm
Max Verstappen wint in Mexico. © REUTERS

Als het aan Verstappen ligt, mag er in Monaco, Mexico en Singapore het nodige van hem verwacht worden dit jaar. ,,We weten waar we normaal gesproken sterk zijn. We zetten áltijd een sterretje bij Monaco, maar ik zet er zelf ook zeker eentje bij Mexico. Dat moeten er gewoon drie op rij worden", verwijst hij naar zijn twee overwinningen in Mexico de afgelopen twee jaar. ,,En hopelijk Singapore. Daar hadden we vorig jaar ook kunnen winnen.”

De Nederlander kijkt met volle teugen uit naar de GP van Australië, de eerste van de racekalender die 17 maart plaatsvindt. ,,Vooral die zondagen: dat is het mooiste wat er is", zegt de pas 21-jarige Verstappen. Of hij zichzelf nog wel eens in zijn armen knijpt om te checken of hij droomt? ,,Je hebt er niets aan om in dromenland te leven.”

Ondanks de Nederlander naar eigen zeggen zijn droom leeft, zou hij graag eens ongestoord over straat willen lopen. ,,Een paar dagen minder bekend zijn, zou lekker zijn. Je kunt niet altijd jezelf zijn. Maar dit is wat ik wil. Ik heb van mijn hobby mijn werk kunnen maken.”

  1. Verstappen wint bizarre GP van Brazilië, Gasly eindigt als tweede en Ferrari's klappen bovenop elkaar

    Verstappen wint bizarre GP van Brazilië, Gasly eindigt als tweede en Ferrari's klappen bovenop elkaar

    Hij moest er vol voor op het gaspedaal, maar Max Verstappen heeft vanavond op spectaculaire wijze een zinderende Grote Prijs van Brazilië gewonnen. Vanaf pole position kreeg hij te maken met een incidentje in de pitstraat, een in zijn nek hijgende Lewis Hamilton en twee keer de safety car op de baan. Maar 71 vlekkeloze rondjes, drie perfecte pitstops en een uitgekiende teamstrategie hielpen hem aan de zege, de achtste in zijn carrière.