Volledig scherm
© EPA

Verzet tegen Heineken in Formule 1

De komst van biergigant Heineken in de Formule 1 heeft voor kritiek gezorgd op de Franse voorzitter van de internationale autosportfederatie FIA. Jean Todt, voormalig teambaas van Ferrari, is binnen de Verenigde Naties een groot pleitbezorger voor veilig autorijden en zet zich bij de FIA in voor het terugbrengen van het aantal ongelukken.

Dat juist hij een fabrikant van alcoholische drank toelaat in de autosport, is tegen het zere been van Eurocare, het Europese netwerk van gezondheidsorganisaties dat zich verzet tegen alcoholreclame in de sport. De organisatie schreef een boze brief aan Todt. 'We willen u eraan herinneren dat drankgebruik nog altijd een van de belangrijkste oorzaken is van dodelijke verkeersongevallen en om die reden is het zorgelijk dat de Formule 1 nu in zee gaat met een alcoholproducent', aldus Eurocare, dat er bij Todt op aandringt de sponsordeals met alcoholfabrikanten op te zeggen.

Heineken is nog maar net in de Formule 1 gestapt. Niet als sponsor van een team, maar wel van een aantal grands prix. Met de deal is naar verluidt een slordige 220 miljoen euro gemoeid. De naam van de Nederlandse biermagnaat was afgelopen weken al prominent te zien op de reclameborden langs het circuit van Montréal bij de Grand Prix van Canada.