Volledig scherm
Jos Verstappen in actie op Hockenheim, namens Arrows, in 2000. © ANP

Vijftien jaar na de laatste GP van Jos: zijn loopbaan in beeld

Vandaag precies vijftien jaar geleden reed Jos Verstappen zijn laatste Formule 1-race. De vader van Max Verstappen besloot zijn tijdperk in de koningsklasse van de autosport op 12 oktober 2003 met een vijftiende plaats in de GP van Japan. Niet het hoogtepunt van zijn Formule 1-carrière, waarin hij 107 races reed namens Benneton, Simtek, Arrows, Tyrrell, Stewart en Minardi. Een loopbaan gevat in foto’s.

Door Arjan Schouten

Volledig scherm
Jos Verstappen, als jonkie in 1994 even ploegmaat van Michael Schumacher. © Reuters

Debuut naast 'Schumi'
Het debuut bij de GP van Brazilië in 1994. Als tweede coureur van Benetton naast Michael Schumacher, als invaller van de geblesseerde JJ Letho. De race eindigde voor Verstappen voortijdig na een nogal drieste inhaalpoging van Eddie Irvine.

Volledig scherm
De auto van Jos Verstappen verandert op Hockenheim plotseling in een vuurzee. © ANP

De brand op Hockenheim
De vijfde race van Jos Verstappen blijft misschien wel altijd zijn meest besproken. Zijn vuurdoop op Hockenheim eindigde met een pitbrand na lekkende benzine, die vlam vatte. Naar later bleek vanwege een onreglementair verwijderde filter, om sneller te kunnen tanken. Verstappen ontsnapte uit de vuurzee met slechts lichte brandwonden.

Volledig scherm
Het eerste podium in Hongarije 1994: derde achter Michael Schumacher en Damon Hill. © ADN Beeldredactie

Eerste podium
Een race na de pitbrand scoorde Jos Verstappen zijn eerste podiumplaats, derde in Hongarije. Achter ploeggenoot Michael Schumacher en Damon Hill. Een race later werd hij nog eens derde op Spa, maar alleen op de Hungaroring stond Verstappen fysiek ook echt op het podium. In de Ardennen rukte hij pas uren na de race op naar plaats drie, na de diskwalificatie van Schumacher.

Volledig scherm
Jos Verstappen in de Simtek, naast Italiaan Domenico Schiatarella. © ANP

Simtek, een kort verhaal
Na 1994 vond Verstappen een stoeltje bij Simtek. Geen hoogvlieger. En vooral financieel geen team met slagkracht. Na de GP van Monaco was het verhaal in 1995 na vijf races al weer uit. Het geld bleek op.

Volledig scherm
Jos Verstappens optreden in Monaco eindigt in 1996 in Rascasse.

Footwork-Arrows, veel pech
Seizoen 1996 was er voor Jos Verstappen een vol (mechanische) pech. Ingestapt bij Footwork-Arrows bleek hij niet de technisch meest betrouwbare bolide onder zijn kont te hebben. Hoogtepunt was een zesde plaats in Argentinië. Dieptepunt een zware crash op Spa-Francorchamps na een afgebroken wielophanging.

Volledig scherm
Mika Salo en Jos Verstappen, coureursduo bij Tyrrell in 1997. © AFP

Tyrrell, geen wonderauto
Ook de Tyrrell bleek ondanks hoge verwachtingen in 1997 niet de auto om WK-punten te scoren. Een achtste plaats in Monaco, verder kwam Verstappen, destijds ploeggenoot van Mika Salo die nu als jurylid niet altijd een grote vriend van de Verstappen blijkt, dat seizoen niet. Wel bleef hij als enige Nederlander in de Formule 1 immens populair in eigen land. 

Volledig scherm
Jos Verstappen, handtekening uitdelend in de Utrechtse Jaarbeurs, maakte in 1997 dezelfde adoratie in eigen land mee als zijn zoon Max nu.

Invaller bij Stewart
Aanvankelijk zonder zitje voor 1998 contracteerde Stewart Jos Verstappen voor de laatste negen races als vervanger van Jan Magnussen, vader van de huidige Haas-coureur Kevin. Naast de nog jonge Rubens Barrichello bleek ook Verstappen niet in staat tot wonderen met alle beperkingen van de auto.

Volledig scherm
Jos Verstappen in actie in de Stewart-Ford in 1998 op de Hungaroring.
Volledig scherm
Jos Verstappen in 2001 op weg naar de zevende plaats op Sepang. © Action Images

Toprace voor Arrows in Maleisië
Na een jaartje zonder zitje reed Verstappen in 2000 en 2001 voor het eerst twee jaar op rij voor hetzelfde team: Arrows. In Britse dienst sprokkelde hij punten in Italië (vierde), Canada (vijfde) en Oostenrijk (zesde). Maar zijn beste race voor Arrows – en misschien wel zijn beste GP ooit – reed hij in 2001 in Maleisië. Net zoals zijn zoon vaak doet, flitste hij in een ronde met een wereldstart van P18 naar de zesde positie. De tweede plaats was zelfs even van de Limburger, die in de regen een geweldig gevecht leverde met topcoureurs als Michael Schumacher en Mika Häkkinen. Maar toen het asfalt weer droog werd, bleek een zevende plaats het hoogst haalbare in Sepang, waar zijn zoon vorig jaar won.

Afgezwaaid bij laagvlieger Minardi
Na Arrows volgde nog een laatste Italiaanse avontuur bij Minardi. Een frustrerende campagne, bleek het. Op wat plezier in de regen (Brazilië, Frankrijk) na. Op zijn 31ste bleek het Formule 1-verhaal van Jos Verstappen na de GP van Japan definitief klaar.

Volledig scherm
Het laatste Formule 1-kunstje van Jos Verstappen bij Minardi. © REUTERS