Volledig scherm
Max Verstappen. © REUTERS

‘We lopen in op Mercedes, maar gat is nog steeds te groot’

GP van DuitslandIn Oostenrijk won hij opeens weer een race. In Silverstone vocht hij mee voor het podium. Max Verstappen ziet het verschil met Mercedes en Ferrari kleiner worden vlak voor de GP in Duitsland. ,,Maar ik zit er nog steeds verder achter dan ik zou willen.”

Door Arjan Schouten

Hij merkt het aan alles. Aan de recente uitslagen, natuurlijk. Aan de snelheid. Aan de soepele weekenden. Aan de hogere topsnelheden. De data die de computers na de raceweekenden laten zien. Red Bull Racing en Honda liggen prima op koers naar boven. Na een huwelijk van een halfjaar is de aanval op Ferrari en Mercedes definitief ingezet. ,,De grootste uitdaging voor de komende races? Dat gat met Mercedes dichten. We willen winnen, dus dat is grootste uitdaging voor ons. Want we lopen op Mercedes in, maar ik zit er nog steeds verder achter dan ik zou willen’‘, zo vertelt Max Verstappen in de paddock van Hockenheim. Een asfaltparadijs in Baden-Württemberg waar je er dezer dagen goed aan doet uit de zon te blijven, wil je niet levend verbranden.

Over die hitte gaat zo’n beetje elk gesprek in de paddock. Maar als die inleidende beschietingen voorbij zijn, komen ook de krachtsverhoudingen aan de top snel ter sprake. Verstappen heeft de laatste races indruk gemaakt. ,,Maar het is allemaal echt nog niet goed genoeg en dat weten we”, zo blijft hij zelf gretig. ,,We werken daar keihard aan.‘’

Quote

Tweede is altijd beter dan derde, maar we zijn hier om te winnen

Max Verstappen

Is Ferrari al definitief ingehaald in de hiërarchie, zoals menig expert de wereld wil doen geloven? ,,Ik zal niet zeggen dat we Ferrari al voorbij zijn, maar we zitten er wel dicht tegenaan’‘, oordeelt Verstappen zelf. ,,Maar voorbij? Dan moet ik ook gewoon twee, drie tienden van een seconde er steeds voor staan. En op dit moment is dat nog niet zo. Ze zijn nog steeds enorm snel op rechte stuk, daar kom je niet heel makkelijk voorbij. Maar ik kan in elk geval wel met ze meedoen, vechten.”

Zege

Die definitieve jump over Ferrari zou zomaar realiteit kunnen worden in de komende races voor en na de winterstop. ,,Kijk tweede is altijd beter dan derde, maar we zijn hier om te winnen”, zo blijft Verstappen gretig, zo vlak voor de zomerstop met nog maar twee races te gaan in Duitsland en Hongarije. ,,Natuurlijk willen we voor Ferrari komen en blijven. En dan op naar Mercedes.‘’

Twee races terug hadden die Duitse wagens onder hete omstandigheden in Oostenrijk nog koelingsproblemen, terwijl Red Bull juist prima draaide in het tropische Oostenrijk. Of de extreme hitte - ook in Duitsland flirt de thermometer deze week met 40 graden - Verstappen daarom weer gaat helpen? De Limburger verwacht zelf van niet. ,,Mercedes komt hier met een nieuw chassis. Ze zullen die koelingsproblemen nu wel onder controle hebben.”

Beluister hier de nieuwste Formule 1-podcast Pitstop met speciale aandacht voor de GP van Duitsland van aankomend weekend.