Wie wordt straks de nieuwe Ringmeister?
Ook de Nürburgring keert dit seizoen terug op de Formule 1-kalender. Dat is een verrassende rentree na zeven jaar zonder racen in de Eifel waar in oktober de Grand Prix wordt verreden.
Door Arjan Schouten
Het circuit is in beeld te zijn gekomen omdat het circuit van Hockenheim - de laatste jaren nog decor van de GP van Duitsland - Formule 1 en Liberty Media een ‘nee’ verkocht heeft. Dat deelstaat Rijnland-Palts bereid is toeschouwers toe te laten, zou de doorslag hebben gegeven als er in oktober geracet kan worden op de Nürburgring. Voor de politici in Baden-Württemberg was dat scenario op de Hockenheimring onbespreekbaar.
In dit crisisjaar terugkeren met de koningsklasse op het vermaarde Duitse asfalt, het zou een ware stunt zijn. Weinig circuits op de huidige kalender kunnen zoveel historie als op de Nürburgring overleggen. In 1951 werd er al geracet door de Formule 1 en de racegeschiedenis gaat er zelfs bijna honderd jaar terug.
Ontworpen in de jaren ’20 van de vorige eeuw voor de Eifelrennen, deels op openbare wegen. Die Gesamtstrecke was destijds ruim 28 kilometer lang, met daarin niet minder dan 174 bochten. Na de Tweede Wereldoorlog werd de 22 kilometer lange noordelijke lus de Nordschleife het decor voor de grote races zoals Formule 1. Alberto Ascari won er de eerste twee edities, Juan-Manuel Fangio won er zelfs drie seizoenen op rij. En Phil Hill noteerde er in 1961 voor het eerst een rondje onder de negen minuten.
In de jaren ’50 en ’60 was de Nürburgring jarenlang vaste prik op de F1-agenda en nieuwe generaties ‘Ringmeisters’ werden er geboren. Maar hoe rapper de bolides, hoe gevreesder het extreem lange circuit werd. De Nederlandse jonkheer Carel Godin de Beaufort verongelukte er in 1964 tijdens een training. Toen Jacky Stewart er vier jaar later won onder regenachtige en mistige omstandigheden was hij het die het circuit omdoopte tot ‘De Groene Hel’.
De coureurs vreesden die jaren de trip naar Duitsland, zeker na de fatale crash van Piers Courage in Zandvoort. In 1970 kwam het zelfs tot een boycot, waarna de Nürburgring een aantal aanpassingen op het gebied van veiligheid deed. Formule 1 bleef er racen, maar door de enorme lengte van het circuit bleef het er onveilig. Bij regen kon het ene deel van de baan kurkdroog zijn, terwijl het elders kleddernat was. Bij ongelukken duurde het een eeuwigheid voor een ambulance ter plaatse was. En tv-crews gruwelden van de Nürburgring, waar een complete live-registratie van het gigantische circuit destijds vrijwel onmogelijk was.
De bijna fatale crash van Niki Lauda zorgde in 1976 voor een definitief afscheid. Bijna verbrandde hij levend in zijn Ferrari, zijn leven werd gered door adequaat handelen van vier collega-coureurs, die veel eerder ter plaatse waren dan de hulpdiensten. Nooit meer keerde de Formule 1 daarna terug op de oude Nürburgring.
Pas in 1984 kwam het circus weer langs om te racen op de gloednieuwe GP Strecke. Een modern, veilig circuit van 4,5 kilometer waar de fans echter van gruwelden. Zelfs in de verste verte leek het slappe aftreksel niet meer op het oude zwierige decor vol hoogteverschil. Na nog een tweede jaar vertrok de Formule 1 er dan ook weer, om er pas terug te keren in de hoogtijdagen van Michael Schumacher.
Naast het feestje op de Hockenheimring kon de koningsklasse tijdens die Schumi-mania nog wel een lucratieve race in Duitsland gebruiken om het geld uit de zakken van de fans te kloppen. Dus werd een list verzonnen om zonder licentieproblemen twee keer in Duitsland te rijden. Tussen 1995 en 2006 werd de race op de Nürburging omgedoopt tot GP van Europa. En twee keer heette het racefeest zelfs de GP van Luxemburg.
Daarna ruilde de GP van Duitsland elk jaar weer van decor tussen Hockenheim en de Nürburgring, waarna een faillissement aan alle activiteit een einde maakte. Sebastian Vettel was zeven jaar terug de laatste winnaar. Sindsdien zijn er bedrijven met grote plannen geweest, maar de Formule 1 kwam er nooit meer.
Toch blijft het ‘gevaarlijkste circuit ter wereld’ altijd een soort racemekka voor racefans. En met de jaarlijkse 24 uurs race, DTM, WTCC en heel veel andere races, blijven de Nürburgring en de GP Strecke aantrekkelijk voor de motorsport. Er is daarnaast een prestatieloop, een fietsdag en tegen betaling mag je bijna dagelijks ook met je eigen auto het oude circuit op. Rock am Ring trekt er jaarlijks een enorme schare muziekliefhebbers. Maar niet alle projecten bleken er een groot succes. Zo mislukten de plannen voor een pretpark en winkelboulevard, ’s werelds snelste achtbaan staat er al jaren te verroesten.
De Duitse eigenaar Capricorn en de Russische aandeelhouders willen er de komende jaren weer vol focussen op autosport. Een onverwachte terugkeer van Formule 1 zou uitstekend passen in die visie. Deze herfst is dat al de realiteit in het weekend van 9, 10 en 11 oktober.
De F1 kijk je live bij Ziggo Sport
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMSamenvatting
In 12 minuten van drama naar topweekend
Uit geslagen positie repareerden Max Verstappen en zijn monteurs een rampweekend alsnog tot een succes. Zijn tweede plaats op de Hungaroring voelde zondag als een zege. ,,Dit resultaat hadden we echt niet meer verwacht.’’ -
PREMIUM
Red Bull en Max Verstappen ogen nog net zo dominant als vorig jaar: ‘Dit zijn we echt niet gewend, hoor’
De Grand Prix van Bahrein heeft het beeld opgeleverd van een dominante Max Verstappen. Op basis van de eerste Formule 1-race van 2023 is Red Bull ten minste zo oppermachtig als vorig jaar. ,,Het is een geweldige start voor ons.’’ -
Forse boete Nelson Piquet, schoonvader van Max Verstappen, na opmerkingen over Lewis Hamilton
De Braziliaanse oud-coureur Nelson Piquet, drievoudig wereldkampioen in de Formule 1, moet een boete van 5 miljoen Braziliaanse reaal betalen vanwege racistische en homofobe opmerkingen over Lewis Hamilton. Vier mensenrechtenorganisaties hadden de 70-jarige Piquet aangeklaagd. Een Braziliaanse rechtbank bepaalde dat de schoonvader van Max Verstappen een schadevergoeding van omgerekend bijna 900.000 euro moet betalen. Dat geld gaat naar fondsen die zich inzetten voor gelijkheid en inclusiviteit. -
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.” -
PREMIUMOud-monteur vertelt
Snelle gesleutel aan Verstappens auto één grote adrenalinekick: ‘Ze hadden 25 tellen over’
Max Verstappen had afgelopen weekend in Hongarije niet op het podium gestaan zonder de geslaagde spoedreparatie van zijn monteurs bij Red Bull. ,,Er is geen draaiboek, toch gaat alles op de automatische piloot.’’
-
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
-
-
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
9
Flinke tegenvaller Ferrari in strijd met Max Verstappen: technisch kopstuk per direct weg
Een flinke tegenvaller voor Ferrari: Davide Sanchez vertrekt als ‘Head of Vehicle Concept’. De Fransman heeft na de teleurstellend verlopen Grand Prix van Bahrein te kennen gegeven dat hij per direct vertrekt.