Volledig scherm
Overboord geslagen containers nabij de haven van Lauwersoog. © EPA

Alle ingediende Waddenmoties MSC Zoe lijden schipbreuk in Kamer

Vijf moties over de nasleep van de containerramp op de Noordzee leden gistermiddag schipbreuk in de Tweede Kamer. Ze kregen geen meerderheid achter zich.

De oppositie zette zich onder meer in voor de oprichting van een nazorgfonds en een fonds voor de voorfinanciering van schade. Beide keren kreeg initiatiefnemer William Moorlag (PvdA) onvoldoende stemmen. Zijn idee kreeg steun van de SP, PvdA, GroenLinks, de Partij voor de Dieren, Denk en Forum voor Democratie.

De moties volgden op een debat afgelopen week over de containerramp waarin de Tweede Kamer zich boog over de afwikkeling. Aukje de Vries (VVD) zei toen al, evenals minister Cora van Nieuwenhuizen, geen heil te zien in een schade- of nazorgfonds. De Nederlandse overheid is in gesprek met de verantwoordelijke reder MSC. En het is juist de bedoeling dat die reder opdraait voor alle schade.

Resultaten afwachten

De Partij voor de Dieren lanceerde een motie over openbaarmaking van de gedetailleerde vrachtbrief, maar ook die haalde het niet, evenals een poging van GroenLinks om de huidige regels voor de technische eisen voor het containervervoer op zee tegen het licht te houden.

In de nacht van 1 op 2 januari verloor het containerschip MSC Zoe 342 containers op volle zee boven de Waddeneilanden. Nog vrijwel dagelijks wordt er rotzooi gevonden langs de Nederlandse kust. Kabinet en coalitie willen eerst de resultaten afwachten van lopende onderzoeken naar het ongeluk. Pas daarna komen zij met voorstellen. Een van de opties is het leiden van de grote containervaart naar de noordelijke vaarroute op de Noordzee, verder weg van het Werelderfgoed Waddenzee.

Moties met pogingen van GroenLinks, D66 en ChristenUnie voor de uitfasering van piepschuim en plastics in het zeetransport zijn aangehouden. De minister gaat eerst bekijken wat hiervoor de mogelijkheden zijn.