Volledig scherm
Een bergingsschip takelt een lege container van het schip Blue Bella om overboord geslagen puin van de MSC Zoe te bergen. Het containerschip MSC Zoe verloor in de nieuwjaarsnacht 281 containers in de Noordzee toen het de verkeerde zeevaartroute boven de Waddeneilanden pakte. © ANP

Fishing for Litter wil 51.052 euro van minister Van Nieuwenhuizen voor berging MSC-troep

Fishing for Litter schrijft in een persbericht dat het financieel gecompenseerd wil worden voor het opruimen van de troep die op de bodem van de Noordzee lag, na de containerramp met de MSC Zoe. Het gaat om een bedrag van 51.052 euro.

Het persbericht van de projectgroep, onderdeel van KIMO Nederland en België, een vereniging van kustgemeenten die strijd tegen vervuiling van onder andere de Noordzee, komt niet uit de lucht vallen. Woensdag kwam de minister met een brief aan de Tweede Kamer, waarin onder andere werd gesproken over de claims van de 5 Waddengemeenten en de financiële afhandeling daarvan. Donderdag (vandaag) staat er in Den Haag een maritiem overleg op de agenda. Daarin zal onder andere de schadeafhandeling van de containerramp met de MSC Zoe worden behandeld.

In de Kamerbrief geeft Van Nieuwenhuizen ook aan dat de bergingsoperatie op zee door MSC is beëindigd. Er ligt nog ongeveer 800.000 kilo afval op de zeebodem. ,,Wat er nu van de verloren lading nog in zee ligt, ligt zo verspreid dat deze aanpak niet meer proportioneel te noemen is’’, aldus Van Nieuwenhuizen. ,,Ook met het oog op (milieu)kosten. Er is bijvoorbeeld circa 51.000 liter diesel verstookt. Dit komt neer op meer dan 2,5 liter diesel per kilo opgevist afval.’’

De minister schrijft dat de overgebleven delen beter door projecten als Fishing for Litter, met een vloot van 134 kotters, kunnen worden opgevist en zegt dat de beëindiging van de bergingsoperatie niet betekent dat er een einde is gekomen aan de afhandeling. Onderdeel daarvan is de financiële bijdrage van MSC aan het Fishing for Litter-programma. Volgens Fishing for Litter ontbreekt echter een duidelijke financiële toezegging.

In het persbericht schrijft men dat er in de eerste drie kwartalen van dit jaar 87.000 kilo meer afval in de noordelijke vissershavens is gebracht dan gemiddeld. ,,Voor 2019 wordt daarmee een extra kostenpost verwacht van 51.052 euro verwacht.’’

KIMO wil dat de minister op korte termijn afspraken met MSC gaat maken over de bijdrage aan het project en schrijft dat er een jaarlijkse garantstelling van het rijk van minstens 100.000 euro boven op de jaarlijkse rijksbijdrage moet komen, ,,om de continuïteit van het project te waarborgen’’.