-
Volledig scherm
- © ANP

GGZ-zorg in Friesland start langzaam en uiterst voorzichtig weer met face to face-behandelingen

GGZ Friesland gaat de behandel- en zorgactiviteiten voorzichtig verder opstarten. Onderdeel daarvan is onder meer triage bij de hoofdingang van de vier grote locaties.

Dat schrijft de Leeuwarder Courant. GGZ Friesland zegt te willen benadrukken dat de zorg altijd is doorgegaan. ,,Telefonisch, via eHealth en beeldbellen liepen alle contacten door’', zegt woordvoerster Louwra Weisfelt. ,,Als dat noodzakelijk was, werden er in overleg met de patiënten en naaste betrokkenen huisbezoeken afgelegd. Het jongerenteam van ons heeft ook op 1,5 meter afstand gewandeld met patiënten en voerde gesprekken in behandelkamers die zijn voorzien van plexiglas.’'

Bepaalde activiteiten worden in kleine groepen weer opgestart. Het gaat bijvoorbeeld om de acute dagbehandeling - die de afgelopen tijd in kleine samenstelling wel deels actief is gebleven - en intakes van de forensische polikliniek.

Veel andere zorghulpverlening gaat voorlopig door via beeldbellen en telefonisch, zoals nu ook het geval is. ,,Het is belangrijk dat wij hierin niet verslappen in het alert zijn op corona en het risico op besmetting’’, schrijft GGZ Friesland, dat zegt dat mensen hun verantwoordelijkheid moeten nemen als ze tekenen van corona vertonen.

Triage

Op vier locaties zal bij de hoofdingang een triagemedewerker staan, die bezoekers vragen stelt over hun gezondheid, voor ze naar binnen mogen. Het gaat om de Hege Wier en Jelgerhuis in Leeuwarden, ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten en de locatie aan de Kastanjelaan in Heerenveen.

Afgelopen maandag zijn er verschillende spreekkamers ingericht met schermen. Daarbij zijn emmers met doekjes geleverd, waarmee schermen, oppervlaktes en contactpunten kunnen worden schoongemaakt. Bij de recepties is handgel te verkrijgen.

Digitale polikliniek

Psychomedisch Centrum Synaeda, dat patiënten met lichte, matige en ook ernstige psychische problemen onder behandeling heeft, zegt op de eigen website tot 1 juni de reisbewegingen van medewerkers en patiënten zoveel mogelijk te willen beperken en alle afspraken om te zetten in een telefonische behandeling, tenzij anders afgesproken met de behandelaar. Sinds juni 2019 kun je bij Synaeda terecht bij de digitale polikliniek. Per patiënt is de afgelopen periode bekeken op welke manier de zorg het best door kon gaan. ,,We hebben de hele tijd alle vestigingen wel open gehad om mensen, indien nodig, te zien’’, zegt directeur Vera Veerman.

Vanaf 1 juni weer op locatie, mits gewenst

Vanaf 1 juni zullen de medewerkers van Synaeda weer grotendeels op locatie gaan werken. Bij patiënten is er namelijk de behoefte aan ‘echt’ contact, aldus Veerman. ,,De realiteit is echter dat niet alles gelijk bij het oude zal zijn. In sommige gevallen zullen we in onderling overleg afspreken dat bepaalde afspraken ook dan op afstand zijn. Bepaalde patiënten vinden het namelijk wel prettig om op deze manier (beeldbellen, red.) contact te hebben. Bijvoorbeeld mensen die op een Waddeneiland wonen en ver moeten reizen. De behoefte van de patiënt willen we zoveel mogelijk centraal stellen.’’

Staatssecretaris: zoveel mogelijk face to face

Staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid had zorgverleners in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) opgeroepen hun patiënten weer zoveel mogelijk face to face te behandelen. Uit onderzoek van onder andere het Trimbos-instituut blijkt namelijk dat de coronacrisis mensen met psychische problemen hard raakt. Ze zeggen minder hulp en begeleiding te krijgen en missen face-to-facecontact met zorgverleners.

Blokhuis denkt „dat het beter kan en moet om cliënten snel weer de hulp te bieden die ze nodig hebben”. Hij wijst erop dat de coronaregels die de ggz zelf heeft opgesteld ruimte biedt voor behandelingen in groepen en face to face. Dat gebeurt sinds twee weken al weer meer, stelt hij. Sommige patiënten gedijen wel goed bij beeldbellen, erkent de staatssecretaris. Maar een deel vindt dat moeilijk of onwenselijk.

,,Wij zien hier wel ruimte voor, binnen wat wij verantwoord achten’’, zegt Veerman. ,,We vinden het belangrijk om per individu te kijken wat gewenst is. Daar hoort ook bij dat wij de mensen die graag weer op locatie komen, zoveel mogelijk op locatie zien als dat verantwoord is.’’