Volledig scherm
SC Heerenveen speler Pelle van Amersfoort © ANP

GroenLeven stopt als hoofdsponsor van SC Heerenveen

GroenLeven stopt als hoofdsponsor van SC Heerenveen. Het bedrijf kan zich niet vinden in de voorwaarden die de club en Sportstad hebben gesteld.

Volgens GroenLeven stelde SC Heerenveen een cruciale voorwaarde aan de aanbesteding van het verduurzamen van Sportstad Heerenveen, waaronder het Abe Lenstra-stadion valt.

GroenLeven moest het sponsorcontract, dat deze maand afloopt, namelijk verlengen. Dat was aanvankelijk ook de wens van GroenLeven, maar niet tegen het sponsorbedrag dat Heerenveen voorstelde. Dat lag substantieel hoger dan de ruim 5 ton die GroenLeven nu jaarlijks aan de club overmaakt. Voor GroenLeven was dat laatste onbespreekbaar.

‘Shirt heeft meer waarde’

Hylke van der Veen, commercieel directeur van Heerenveen, erkent dat de club een hoger sponsorbedrag dan het huidige wil. ,,Ik vind het jammer dat GroenLeven stopt als hoofdsponsor. Maar wij zijn ervan overtuigd dat het shirt van Heerenveen meer waarde heeft dan GroenLeven nu betaalt”, zegt Van der Veen. ,,Dat heeft ook met een stukje trots te maken.”

,,Je kunt inderdaad zeggen dat er met het aanleggen van de zonnepanelen voor ons is gekozen”, stelt GroenLeven-projectleider Luuk Hofstra. ,,Maar daar was wél een fors sponsorcontract aan gekoppeld. Dat was bovendien nog niet eerder besproken. Wij weten wat we willen, maar men legt ons op wat we moeten. Daar wringt de schoen. Door een voorwaarde te stellen waarvan je op voorhand weet dat we daar niet op ingaan, geef je ons niet het gevoel dat we welkom zijn.”

Ergernis om aanbesteding

De aanbestedingsprocedure die eind november werd opgestart zorgde al voor ergernis bij GroenLeven. Heerenveen had bij monde van toenmalig directeur Luuc Eisenga toegezegd een ,,maximale inspanning” te leveren om de opdracht aan de hoofdsponsor te geven. Tot verbazing van GroenLeven werden echter vier zonnepanelenleveranciers aangeschreven, waarbij elk bedrijf evenveel kans maakte op de opdracht.

,,Wij doen die aanbesteding op onze voorwaarden”, reageert Rinse Bleeker, directeur van Sportstad. ,,Wij kiezen voor de partij die het beste is voor Sportstad. GroenLeven was significant duurder dan de rest. Als je aan een wedstrijd meedoet, in dit geval met drie andere partijen, dan kun je ook verliezen. Maar je kunt niet de spelregels veranderen.”

GroenLeven blijft nog wel drie jaar als sponsor verbonden aan Heerenveen.