‘Slagboom’ op zee moet ramp met containers boven Waddengebied voorkomen
De Nederlandse Kustwacht moet bij slechte weersomstandigheden containerschepen kunnen weigeren op de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden.
Dit staat in het “Actieplan schone Wadden, het voorkomen van een tweede MSC Zoë ramp” van D66, dat woensdag wordt aangeboden aan VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat), schrijft de Leeuwarder Courant. D66 vindt dat de Waddenkust veel beter moet worden beschermd tegen vervuiling van grote schepen door containerverlies.
Het voorstel om de Kustwacht ‘meer strepen op de mouw’ te geven wordt tijdens de begrotingsbehandeling in een motie voorgelegd aan de andere partijen. D66-Kamerlid Rutger Schonis verwacht dat een meerderheid in de Tweede Kamer het plaatsen van deze ‘slagboom’ voor de vaarroutes steunt.
‘Niet wachten tot weer zoiets gebeurt’
Schonis: „Na de ramp met de MSC Zoë lagen de stranden bezaaid met plastic, sandalen, en lithium-ion batterijen. Dat was een regelrechte ramp voor de natuur in het Waddengebied. We moeten niet wachten tot weer zoiets gebeurt, maar in actie komen. Als het stormt dan moet die vaarroute gewoon dicht.”
De MSC Zoë, verloor in 2019 net ten noorden van de Waddenzee 342 containers. Nog steeds zijn 41 containers en 800 ton lading onvindbaar. „Het kan morgen weer gebeuren”, stelde de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) na onderzoek over de ramp met de MSC Zoë. Door een aantal specifieke weer- en golfomstandigheden die op kunnen treden bij een noordwesterstorm, blijken de routes door de Waddenzee risicovol om te bevaren.
Verboden routes
Op dit moment krijgen kapiteins van grote schepen van de Kustwacht het advies om voor of tijdens stormachtige weersomstandigheden met name de zuidelijke vaarroute te mijden. De kapiteins kunnen dat advies negeren. De bedoeling van het actieplan is dat de Kustwacht schepen kan dwingen de noordelijke en de zuidelijke routes boven Waddenkust niet te nemen. Al eerder werd hier in de Tweede Kamer door meerdere partijen op aangedrongen. De minister zei toen dat het hier internationale vaarroutes betreft, waardoor ook Duitsland en Denemarken bij het nemen van maatregelen een stem in het kapittel hebben.
Daarom moet Nederland zo snel mogelijk met beide landen naar de International Maritime Organisation (IMO) om de zuidelijke vaarroute door de Waddenzee helemaal te sluiten wanneer het stormt. Via het IMO kunnen ook beperkingen worden opgelegd voor de noordelijke route bij bepaalde stormachtige weersomstandigheden. Van de verzekeringsmaatschappijen worden gevraagd dat zij eisen stellen aan het opvolgen van adviezen van de Kustwacht en het vastsjorren van de containers. De minister wordt verzocht met strengere regels te komen voor het vastzetten van ladingen.
Overigens blijkt onderzoeken van het Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) en Deltares dat ook kleinere schepen gevaar lopen containers te verliezen. Dat geldt voor beide routes. Het ongeval met het schip OOCL Rauma in februari van 2020 heeft het gelijk van beide onderzoeken bewezen. Wat D66 betreft moet ook betere afstemming plaatsvinden tussen de Kustwacht in Nederland, Duitsland en Denemarken. D66 wil dat de minister in overleg gaat met deze landen om te kijken hoe deze samenwerking verder versterkt kan worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gronings vrachtschip verliest 33 containers langs de Schotse kust
Het Groningse vrachtschip Francisca is de afgelopen dagen 33 containers kwijtgeraakt in de Noordzee langs de Schotse kust. Dat meldt het Dagblad van het Noorden. Het schip, eigendom van Longship BV, is op weg van IJsland naar Rotterdam. -
Ben je te streng voor jezelf? ‘Zelfcompassie is echt iets wat je moet oefenen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: compassie hebben voor jezelf. -
Helemaal klaar met Windows 11? Zo ga je terug naar 10
Ben je niet tevreden met Windows 11, werken bepaalde toepassingen niet meer of mis je simpelweg de interface van Windows 10? Welke reden je ook hebt om terug te willen naar het vorige besturingssysteem: zo downgrade je van W11 naar W10. -
Twee doden door verkeersongeluk op Afsluitdijk
Een 85-jarige man en een 81-jarige vrouw uit de gemeente Heerenveen zijn om het leven gekomen door een verkeersongeluk op de Afsluitdijk gistermiddag. De twee werden na het ongeluk zwaargewond naar het ziekenhuis vervoerd en overleden daar aan hun verwondingen. Twee anderen liggen nog in het ziekenhuis. -
Hevige brand in loods met schroot in Wolvega: NL alert naar omwonenden
In een loods van een schrootbedrijf in Wolvega heeft vannacht een hevige brand gewoed. Vanwege de hoeveelheid rook die vrijkwam is een NL alert naar omwonenden verstuurd.
-
PREMIUM
Een ramp als met de MSC Zoe kan zó weer gebeuren
Er moet meer onderzoek komen naar het gevaar van containerschepen op ruige zee. Ook met kleinere typen kan het misgaan. Daarvoor waarschuwt Bas Buchner, directeur van onderzoeksinstituut Marin, vandaag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. -
Buurtbewoners boos over opvang minderjarige vluchtelingen in Wolvega
Buurtbewoners zijn geen fan van het plan om twaalf tot twintig minderjarige statushouders onder te brengen in een pand aan De Broggge in Wolvega. Dat meldt Omrop Fryslân. -
PREMIUMGeld & Geluk
Millie en Dolf betalen 100 euro per maand aan energie: ‘Centrale verwarming is luxe’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Dolf geeft makkelijker geld uit dan Millie, maar zorgt er ook voor dat niets uit de ijskast wordt weggegooid. En koopt soms een kofferbak vol wijn.