Volledig scherm
Foto ter illustratie © ANP XTRA

Smalle A7 zorgt bij Marum voor hachelijke situaties (en meer ongelukken)

De A7 ter hoogte van Marum is al enige tijd aan een metamorfose onderhevig. Als je eroverheen moet, dan kan dat een benauwende trip worden door de versmalde rijstroken.

„Er zijn altijd malloten die denken dat het past, met soms verstrekkende gevolgen”, is op Twitter te lezen onder de zoektermen ‘Marum’ en ‘A7’. Het is een van de reacties op de wegwerkzaamheden bij Marum.

De snelweg wordt sinds 12 juli aan beide kanten voorzien van nieuw asfalt, de vangrails krijgen een onderhoudsbeurt en de bermen worden opgeknapt. Ook worden op drie plaatsen onder de weg duikers vervangen.

Waaghalzen laten zich niet weerhouden

De rijbanen zijn wegens de werkzaamheden tijdelijk versmald, zodanig dat er nauwelijks ruimte is om in te halen. Dit baart menig weggebruiker zorgen. Waaghalzen laten zich er namelijk niet van weerhouden hun auto er alsnog naast te zetten.

Dit zorgt voor hachelijke situaties, getuige het aantal ongevallen dat sinds 12 juli heeft plaatsgevonden. Volgens bergingsbedrijf Collewijn uit Nuis, dat de A7 als werkgebied heeft, waren zo’n acht tot tien te wijten aan de tijdelijke situatie.

Zo poogde een overmoedige automobilist op 25 juli een vrachtwagen in te halen. Daarbij kwamen beide voertuigen met elkaar in botsing en belandde de personenauto in de berm. Naast de auto, sneuvelde ook een verkeersbord.

Beleid om het niet te verbieden

Ter hoogte van de wegwerkzaamheden wordt aangegeven dat het voor vrachtwagens verboden is om in te halen. Ook mogen voertuigen niet naast elkaar rijden.

Hoewel het een risicovolle klus is, mogen personenauto’s wel inhalen. „Het is beleid in Nederland om dat niet te verbieden”, zegt woordvoerder Christiaan Kooistra van Rijkswaterstaat.

Op de vraag of dat geen gevaarlijke situaties in de hand werkt, antwoordt hij: „We laten het aan de ervaring en wijsheid van de automobilist over. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het vaak verstandiger is om niet in te halen.”

Evaluatie volgt binnenkort

De weg is volgens Kooistra smal, maar voldoet aan de minimaal toegestane breedte tijdens werkzaamheden. „Aan elke kant is de rechterrijstrook 2 meter 85 breed, de linker is 1 meter 95. Daarnaast mag de weg maximaal 5 kilometer lang zijn, omdat het intensief rijden is. Bij Marum is de lengte 3,5 kilometer.”

Hij noemt verder het aantal ongevallen - volgens Rijkswaterstaat zeven - dat sinds 12 juli heeft plaatsgevonden ‘acceptabel’. „We streven natuurlijk altijd naar nul, maar je ziet dat mensen aan zo’n nieuwe situatie moeten wennen. De ongevallen gebeurden dan ook vooral aan het begin.”

Rijkswaterstaat had volgens Kooistra voor één rijstrook kunnen kiezen in plaats van twee, maar deed dat niet om de doorstroom van het verkeer ‘zo optimaal mogelijk’ te houden. „Als de werkzaamheden voltooid zijn, dan gaan wij evalueren of we de volgende keer eenzelfde besluit nemen.”